خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مبارزه با کرونا در هرمزگان گزارش می‌دهد؛

پویش"نام" و خلق حماسه ای ماندگار / 1400 نیروی جهادی حافظ سلامت مردم/ ضد عفونی بندرعباس هر سه شب یکبار

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۶۵۴

با شیوع ویروس کرونا در هرمزگان و نیاز به ضدعفونی اماکن عمومی و معابر برای صیانت از سلامت مردم، آتش‌نشانان و شهروندان با ایجاد پویش مردمی «نام» اقدام به ضدعفونی شهر بندرعباس کردند که در ادامه، این پویش به سراسر استان انتقال یافت.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، چندی است که شیوع ویروس کرونا خواب را از چشم جهان گرفته و روال عادی زندگی در سراسر کره خاکی را به چالش کشانده است؛ مردم هرمزگان نیز از این قائده مستثنی نبوده و عملکرد روزانه آنها تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است.

 با وجود توصیه های مکرر متولیان بهداشت در خصوص عدم تردد غیرضروری، بخش اعظمی از مردم به دلایلی همچون مسائل کاری مجبور به تردد در سطح شهر هستند، از این رو سازمان آتش نشانی بندرعباس در راه حفظ و صیانت از جان و سلامت شهروندان، آتش به اختیار و خارج از وظیفه خود تنها به عنوان یک مسئولیت اجتماعی، به گندزدایی و ضدعفونی شهر پرداخته است.

پویش یک هزار و 400 نفری «نام»

در این میان شهروندان بندرعباسی در قالب گروهی مردمی با عنوان «نام» برای همکاری در این امر مهم به میدان آمدند و هم پای آتش ‌نشانان اقدام به ضد عفونی محلات، معابر و اماکن پر تردد شهر کردند.

گفته می‌شود اعضای داوطلب این گروه به بیش از یک هزار و 400 نفر رسیده است که در دو بخش اطلاع‌رسانی در شبکه‌های مجازی به صورت انتشار اخبار صحیح و مبارزه با اخبار کذب و ضدعفونی شهر فعالیت می‌کنند.

پویش همگانی «نام» در اسفندماه 98 ایجاد شد و ضد عفونی شهر با همکاری مردم و آتش نشانان با هدف شکست ویروس کرونا، به طور مداوم ادامه یافت.

در ابتدا عملیات‌های ضدعفونی با کمک خودروهای آتش نشانی و همچنین به صورت گروه های پیاده با سمپاش و محلول آب و وایتکس صورت می‌گرفت که پس از مدتی این ضد عفونی وارد مرحله جدید شد و هم اکنون به وسیله گروه های خودرویی «نام» با تانکر و موتورپمپ انجام می‌شود.

شکل‌گیری این پویش مردمی در بندرعباس و همکاری موثر شهرداری بندرعباس، سبب شد تا شهرداری و شهروندان سایر نقاط استان نیز پای کار آیند و به این پویش بپیوندند.

آموزش «نام» زیر نظر آتش‌نشانی بندرعباس

در همین راستا «حسن امینی زاده» معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس اظهار کرد: سازمان آتش نشانی در جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در حال ضدعفونی مناطق پرتردد شهر است و نیروهای داوطلب مردمی تحت عنوان گروه «نام» زیر نظر آتش نشانی بندرعباس آموزش‌های لازم را دیده اند و با پشتیبانی مالی شهرداری، در حال پاکسازی شهر هستند.

امینی در ادامه با بیان اینکه همه شهروندان، مدیران و صاحبان کسب و کار باید در خصوص ضدعفونی محل زندگی و محل کار خود احساس مسئولیت کنند و در پاکسازی و گندزدایی آن کوشا باشند، افزود: برای انجام این کار می‌توان از محلول وایتکس و آب به نسبت یک به 100 استفاده کنند.

هر سه‌ شب یکبار بندرعباس ضد عفونی می‌شود

وی با تاکید بر ضدعفونی مستمر شهر بندرعباس، عنوان کرد: در واقع شهر به 80 قسمت تقسیم‌بندی شده است که هر سه شب یکبار تمامی شهر ضدعفونی می‌شود و این روند تا زمانی که بیماری کنترل شود ادامه خواهد یافت.

در همین رابطه با «شهاب خادمی» یکی از از اعضای داوطلب گروه مردمی «نام» به گفت‌وگو نشستیم.

وی گفت: در حال حاضر هفت گروه با یک هزار و 400 عضو در شبکه مجازی «واتس آپ» تشکیل شده است که 500 نفر از این تعداد در کنار اعضای تیم خودرویی ضد عفونی شهر فعالیت می‌کنند و باقی افراد به صورت نیروهای ذخیره و جایگزین در گروه عضو هستند، زیرا که نیروهای گروه نام به صورت شیفتی به فعالیت می‌پردازند.

خادمی با بیان اینکه تعدادی از اعضا در حوزه اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار فعالیت می‌کنند، به تشریح نحوه فعالیت اعضا و شیوه همکاری با این گروه پرداخت و گفت: تمامی اشخاصی که در گروه نجات و امداد مردمی (نام) عضو هستند به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند، افراد علاقه‌مند به عضویت در این گروه می‌توانند با مراجعه به سایت آتش‌نشانی بندرعباس به آدرس www.bnd125.ir  در قسمت اخبار لینک گروه‌های واتس‌آپی که ظرفیت خالی دارند را دریافت کنند و در این گروه‌ها عضو شوند.

پویش"نام" و خلق حماسه ای ماندگار / 1400 نیروی جهادی حافظ سلامت مردم/ ضد عفونی بندرعباس هر سه شب یکبار

نام، آزرده خاطر از سهل‌انگاری شهروندان

این عضو داوطلب گروه نجات و امداد مردمی به چالش‌های گروه اشاره و بیان کرد: بزرگترین چالشی که گروه نام با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بی‌توجهی عده زیادی از شهروندان به توصیه و اخطار‌های بهداشتی است که باعث طولانی شدن زمان و بی تاثیر شدن عملیات ضدعفونی می‌شود.

وی ادامه داد: گروه نام بطور مستمر و بی‌وقفه از تاریخ هشتم اسفند ماه 98 تا همین لحظه به فعالیت ضدعفونی شهر ادامه داده است و همچنان نیز به آن مبادرت خواهد ورزید.

ادارات و خیرین به کمک "نام" آمدند

شهاب خادمی اظهار کرد: به جز شهروندانی که به صورت داوطلب به عضویت گروه در آمده‌اند، ادارات و ارگان‌های دیگری مانند آتش‌نشانی شهرداری بندرعباس که بزرگترین حامی گروه نام بوده است، اداره امور مالیاتی با پرداخت وجه نقد برای خرید تجهیزات، استانداری و ستاد بحران استانداری با رایزنی با ادارات برای در اختیار قرار دادن وسیله‌های نقلیه، این گروه را مورد حمایت خود قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین خیرین و شرکت‌های خصوصی مانند شرکت‌های تبلیغاتی که بنرهایی را در سطح شهر برای انتقال پیام‌های بهداشتی اختصاص دادند و رسانه‌ها که مبادرت به انتشار اخبار گروه نام و توصیه‌های بهداشتی کردند، باعث یاری‌رسانی به اهداف گروه شده‌اند.

خادمی خاطر نشان کرد: در هر حادثه و بحرانی امدادرسان اصلی خود مردم هستند، به عنوان فردی از این مردم که برای ضد عفونی شهرم از اوایل اسفند ماه تا همین امروز مشغول به فعالیت هستم، باید ذکر کنم این خود ما هستیم که می‌توانیم بحران را رفع کنیم.

وی اضافه کرد: مسئله کرونا یک معضل عمومی است که با اقدامات کادر درمان و ضدعفونی شهر حل نخواهد شد، مردم باید با در خانه ماندن و رعایت اصول و نکات بهداشتی و اجتناب از ترددهای غیر ضروری، در کنترل و ریشه کنی این بیماری کمک کننده باشند.

پویش"نام" و خلق حماسه ای ماندگار / 1400 نیروی جهادی حافظ سلامت مردم/ ضد عفونی بندرعباس هر سه شب یکبار

سبک ضدعفونی «نام» در کشور الگو شد

این عضو داوطلب پویش نام تشریح کرد: بسیار خرسند و خوشحالم از اینکه عضو گروهی هستم که شیوه عمل و سبک ضد عفونی آن توانسته برای کشور یک الگو باشد و به عنوان موثرترین سبک شناخته شود. امروز شاهد این هستیم که جوانان به صورت خود جوش و با حمایت خرین اقدام به ضد عفونی محلات خود می‌کنند.

اجباری برای اعضا وجود ندارد

وی در پایان یادآور شد: هیچ اجباری برای افراد عضو وجود ندارد که تا پایان این برنامه‌ها و عملیات ضدعفونی با پویش همراهی کنند، بلکه فعالیت‌ها در گروه به صورت شیفتی است و با هماهنگی سرگروه‎‌های هر تیم این افراد جابه جا خواهند شد.

گزارش از : سمانه کمالی باغستانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز