خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

گلایه دامداران شهر بیدخت گناباد از خسارت هنگفت تب برفکی در میان دام‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۲۲۸

شایع شدن تب برفکی در گناباد چند ماهی است که بیداد می‌کند و دامداران شهر بیدخت از خسارت هنگفت تب برفکی در میان دام ها و عدم توجه مسئولان به این موضوع گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گناباد، این روزها سایه سنگین بیماری کرونا باعث آسیب جدی به برخی مشاغل و بی‌اهمیت جلوه کردن برخی دیگر از جمله صنعت دامداری شده که این روزها مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است.

تب برفکی نوعی بیماری ویروسی به شدت واگیر دار دامی است که در صورت شیوع با خسارات سنگین اقتصادی همراه است، این بیماری با علایمی چون تب شدید، ریزش بزاق کشدار از دهان دام ، سایش دندان ها پیدایش بثورات و تاول در اطراف پستان دهان و لثه دام و ایجاد شکاف در بین سم ها همراه است. 

تب برفکی که بعنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می شود سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فرآورده های خام دارد تقریبا تمامی دام های زوج سم از جمله گونه‌های نشخوار کنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می‌گیرند و شدت واگیری در دام‌های حساس بسیار بالا بوده ولی میزان مرگ و میر پایین و عمدتا دام های جوان را در بر می گیرد.

به گفته دامداران بیدختی ویروس تب برفکی از اسفند ماه سال 1398 در مجتمع های دامداری شهرستان گناباد و واحدهای دامداری پراکنده شهرستان های گناباد ، بیدخت ،کاخک و پست کلوت شیوع پیدا کرده و از دهه دوم فروردین ماه سال 1399 این ویروس وارد دو مجتمع دامداری کوشش و عقیل شهر بیدخت شده است و خسارات فراوانی به دامداران شهر بیدخت وارد کرده است.

دامدار مجتمع کوشش بیدخت می گوید: این مجتمع دارای 30 واحد پرورش دام سنگین است که از این تعداد تقریبا 10 واحد تحت پوشش بیمه دامداری هستند و بطور متوسط حدود 2 هزار راس دام سنگین شیری در این مجتمع پرورش داده می شوند که از این تعداد حدود 400 راس دام مبتلا به ویروس تب برفکی شده که حدود 150 راس دام بر اثر این ویروس تلف و حدود 100 راس به قیمت ناچیزی به کشتارگاه فروخته شده که می‌توان گفت خسارات فراوانی به بخش دامداری شهر بیدخت وارد شده است.

این دامدار تصریح کرد : تماس با تجهیزات آلوده دامداری،البسه آلوده،غذا، ورود و خروج دلالان خرید و فروش دام، ورود دام‌های آلوده، ورود و خروج خودروهای جمع آوری شیر،رطوبت وسردی هوا، واکسیناسیون نامرتب و نابهنگام از مهمترین عوامل انتقال این ویروس است.

دامدار بیدختی با اشاره به مشکلات صنعت دامداری گفت: در بخش تب برفکی، قیمت بالا و کمبود دارو و واکسن در بازار مشکل اساسی دامداران برای مبارزه با این ویروس است و واکسن مریال فرانسوی برای واکسینه کردن دام از دیگر واکسن ها موثرتر است که در بازار سیاه با قیمتی بالغ بر 20 میلیون ریال به سختی پیدا می شود.

وی گفت : یکی دیگر از مشکلات این مجتمع بی مسولیتی هیات مدیره است که در این ایام شیوع ویروس حتی پیشنهاد داده ایم تمام هزینه ضد عفونی مجتمع را پرداخت می کنیم تا انجام دهند اما توجهی نکرده اند.

حسن باقری رئیس هیات مدیره شرکت کشاورزی دامداری نیز گفت: به محض اطلاع از شیوع ویروس تب برفکی تمام مجتمع به مدت سه روز ضد عفونی و ورودی و خروجی مجتمع کنترل شد ولی متاسفانه این ویروس از  پرندگان قابل انتقال است و کمتر از دو روز تمام مجتمع آلوده به این ویروس شد.

وی گفت : امروز ما عزادار دام‌های خود و دامداران عزیز هستیم و از کم توجهی مسئولان به این بخش از اقتصاد کشور دلگیر هستیم و از مسئولان می خواهیم تا دامداران را در عمل مورد حمایت قراد دهند.

دامدار مجتمع کوشش بیدخت تاکید کرد : واحدهایی که تحت پوشش بیمه دامداری هستند بر اساس سپرده‌گذاری در بیمه خسارت دریافت می کنند که  بر اساس محاسبات بنده می توان گفت هر دامداری برای هر دام تلف شده تقریبا مبلغ 90 میلیون ریال دریافت خواهد کرد.

وی گفت : گر چه مسئولان جهاد کشاورزی دام‌ها را واکسینه می کنند اما درخواست داریم که به این بخش از اقتصاد کشور توجه بیشتری کنند و از واکسن مریال فرانسوی که نسبت به دیگر واکسن ها موثرتر است استفاده کنند.

دامدار جوان دیگری از مجتمع دامپروری عقیل بیدخت با تایید مطالب دامدار مجتمع کوشش بیدخت گفت: این مجتمع دارای 22 واحد فعال دامپروری دام سنگین است و بطور متوسط 1800 راس دام سنگین شیری در این مجتمع پرورش داده می شود که از این تعداد تقریبا 500 راس دام به ویروس تب برفکی مبتلا شده که از این 500 راس بطور تقریبی 80 راس تلف شده و خسارات فراوانی به این بخش از اقتصاد کشور وارد کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز