خبرگزاری کار ایران

با وجود هشدارهای ستاد پیشگیری رخ داد؛

افزایش تعداد بیماران کرونایی در یزد/ برخی از مردم نسبت به شیوع و ابتلا بی‌توجه هستند

asdasd
کد خبر : ۸۸۱۷۴۶

در حالیکه ستاد پیشگیری از کرونا و مسئولان استان بارها از مردم خواسته اند که در خانه‌های خود بمانند تا چرخه گردش ویروس کرونا قطع شود و از انتقال آن جلوگیری کنند اما متأسفانه برخی از مردم بی‌توجه و بدون رعایت بهداشت عمومی در معابر حضور می یابند و خطر ابتلا و شیوع کرونا را جدی نگرفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، بر اساس آخرین آمار، تعداد مبتلایان قطعی به به ویروس کرونا در یزد 7 نفر است و بیش 150 نفر مشکوک به کرونا نیز در بیمارستان‌های استان بستری هستند، گندزایی و ضدعفونی نیز به صورت شبانه روز در حال انجام است و ادارات استان نیز ساعات کاری خود را کاهش داده‌اند و بانک‌ها نیز ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه تعطیل می‌شوند.

بنا به تصمیم ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی هم برای دومین هفته متوالی تعطیل شده‌اند و به گفته استاندار یزد، تمامی مرخصی‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی در استان لغو شده و اقدامات پیشگیرانه در استان شدت گرفته است. همچنین همه اقامتگاه های غیررسمی و نیمه رسمی شامل مهمانسراهای ادارات، خوابگاه‌های دانشجویی، کلاس‌های آموزش و پرورش، خانه های مسافر و زائرسراها از چرخه اقامت به طور کامل خارج شده و پذیرش مسافر نخواهند داشت.

سازمان تامین اجتماعی هم محدودیت هایی در بازرسی ها تا پایان فروردین ماه اعمال کرده و بخش خصوصی هم در مواردی اقدام به دورکاری برای کارکنان و پرسنل خود کرده است.

بی توجهی مردم به شیوع کرونا

اقدامات گسترده‌ای از سوی دولت با کمک مردم برای جلوگیری از شیوع کرونا در حال انجام است و توجه به دستورالعمل ها و قوانین ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا بسیار مهم است تا هر چه زودتر این ویروس از بین برود، رسانه ا نیز در استان پای کار هستند و اخبار و هشدارهای مربوطه را برای اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم منتشر می کنند اما در کمال تعجب، خیابان های شهر یزد همچنان شلوغ است و مردم توجهی به تذکرات و هشدارهای پزشکی ندارند.

بررسی های میدانی خبرنگار ایلنا نشان می دهد که شهروندان همچنان بی توجه به این ویروس در معابر عمومی حاضر می‌شوند و به جای اینکه در خانه‌های خود برای مدتی بمانند و فقط برای انجام امور ضروری از خانه خارج شوند، متاسفانه خرید عید را انجام می‌دهند.

گرچه در نخستین روزهای هفته همکاری مردم ستدنی بود و خیابان ها و معابر شهر یزد خلوت بودند تا جایی که رئیس پلیس راهور یزد از افزایش حوادث ترافیکی به دلیل خلوتی خیابان ها خبر داد اما از روز گذشته به طرز عجیبی مردم به بازار و خیابان ها آمدند و شلوغی به خیابان های یزد بازگشت و هسته مرکزی شهر و در برخی نقاط هم خیابان های مناطق حاشیه نشین شهر شلوغ شده است.

علی رغم این حضور که عاملی برای شیوع و گسترش ویروس کرونا به شمار می رود و زحمات دستگاه های مربوطه در ضدعفونی را ضایع می کند، هستند شهروندانی که با رها کردن ماسک و دستکش در خیابان‌ها و معابر عمومی موجبات انتقال بیش از پیش ویروس را نیز فراهم می کنند.

این در حالی است که توصیه های مکرر بهداشتی برای رعایت بهداشت فردی صورت گرفته و از مردم خواسته شده تا در صورت لزوم تعویض دستکش و ماسک و یا استفاده از دستمال کاغذی، آنها را در پلاستیک قرار دهند درب آن را ببندند و درون سطل آشغال بیندازند اما به نظر می رسد مردم توجهی به این موضوع هم ندارند و متوجه شرایط حساس جامعه در مبارزه با این بیماری نیستند.

به نظر می رسد کاهش ساعات کار بانک‌ها و ادرات یزد، تعطیلی برخی نهادها و ارگان‌ها و تعطیلی مدارس و دانشگاه­ها سبب شده تا برخی مردم فرصت پیش امده در این تعطیلی را صرف کارهای عقب‌مانده مالی، بانکی، حسابرسی، خرید و… کنند که این امر در برخی موارد سبب شده بانک‌ها و برخی مراکز عمومی مثل فروشگاه‌ها و… شلوغ تر از گذشته شود.

لزوم همکاری و توجه مردم به هشدارها

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم هفته پیش رو یا 10 روز آینده را پیک شیوع کرونا در استان دانست و گفت: مردم باید نسبت به ویروس کرونا آگاه باشند و مراقبت‌های دقیق و پیشگیرانه‌ای به عمل آورند چرا که تنها راه مقابله با این ویروس، پیشگیری است.

محمدرضا دهقانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی  بهترین راه جلوگیری از شیوع کروناست که مردم باید با حساسیت این موضوع را در دستور کار داشته باشند ادامه داد: حتی‌الامکان مردم باید از مسافرت‌های غیر ضروری پرهیز کرده و ضمن استفاده از لوازم شخصی از دست زدن به چشم، بینی و دهان پرهیز کرده و زمانی که دارای نشانه‌های سرفه و تب هستند از ارتباط با سایر افراد خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم در خانه بمانند تا ویروس شیوع نداشته باشد اظهار داشت: اگر مردم توجه نداشته باشند و همراهی نکنند ممکن است برای مدتی طولانی درگیر این ویروس و مبتلایان به آن باشیم.

استاندار یزد: مردم تردد در خیابان ها را کم کنند

استاندار یزد هم از موفقیت این استان در مبارزه با بیماری کرونا نسبت به وضعیتی که می‌توانست اتفاق بیفتد، خبر داد و ابراز امیدواری کرد که مردم حضور در سطح خیابان و شهر را کمتر کنند و تا حد امکان در خانه بمانند و به سفر نروند و توصیه‌ای برای سفر دیگر مسافران به یزد نداشته باشند.

محمدعلی طالبی از بکارگیری نیروهای امدادی هلال احمر و بسیج استان در مبارزه و مقابله با شیوع کرونا ویرس خبر داد و گفت: هر نوع کمبود اعتبار و مشکلی در بودجه‌های مربوطه گزارش و پیگیری ها از جانب استانداری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به رعایت بهداشت از سوی همه به ویژه شهروندان عنوان کرد: امروز در شرایط سختی قرار داریم و همه باید با همکاری و تعهد به وظایف خود عمل کنیم و همه کسانی که با سلامت مردم سر و کار دارند باید با تعهد کار خود را انجام داده و به سلامت مردم اهمیت دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز