خبرگزاری کار ایران

فضلیانی مطرح کرد:

استخراج سالانه حدود ۴۰ تن فیروزه از معدن نیشابور

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۰۹۴

علی فضلیانی گفت: میزان فیروزه‌های خالص قابل استخراج در معدن فیروزه نیشابور بالغ بر ۸ هزار تن بوده و سالانه ۴۰ تن از این گوهر گران‌بها استخراج و جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حامد فضلیانی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: میزان فیروزه‌های خالص قابل استخراج در معدن فیروزه نیشابور بالغ بر ۸ هزار تن بوده و سالانه ۴۰ تن از این گوهر گران‌بها استخراج و جمع‌آوری می‌شود و در این معدن استخراج تا ۱۸ طبقه زیر زمین را داشته‌ایم که عمیق‌ترین عمق آن ۸۰ متر بوده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی معدن فیروزه نیشابور افزود: صنعت فیروزه یکی از قدیمی‌ترین صنایع بوده و معدن فیروزه نیشابور هم یکی از قدیمی‌ترین معادن دنیا بوده و آثار فیروزه‌های استخراج شده از این معدن مربوط به ۶۷۰۰ سال قبل بوده که همچنان ادامه دارد و خصوصیت این معدن فعال بودن دائمی آن است و در این معدن هیچگاه کار جمع‌آوری فیروزه پایان نمی‌پذیرد.

وی با بیان اینکه ۳۴ غار قدیمی در محدوده این معدن وجود دارد، گفت: معدن فیروزه نیشابور در سال ۹۳ به عنوان معدن نمونه گردشگری کشور انتخاب شد و این مجموعه سالانه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی دارد و از مسئولان می‌خواهیم مشکلات موجود در این حوزه از جمله بیمه گردشگران را برطرف کنند و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری لازم را دارند.

مدیرعامل شرکت تعاونی معدن فیروزه نیشابور ادامه داد: بحث گردشگری باید به عنوان قانونی لازم‌ الاجرا در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد همچنین در بحث آسفالت جاده معدن فیروزه نیشابور مکاتباتی را با مسئولان وزارت راه و شهرسازی داشته‌ایم که تاکنون به‌نتیجه‌ای نرسیده است و مسئولان مربوطه می‌خواهیم که همتی جدی در مسیر خدمت ویژه به معدن‌کاران و گردشگران معدن فیروزه نیشابور داشته باشند.

فضلیانی تصریح کرد: تا سال ۸۱ این معدن ۱۸ پرسنل شاغل با ۲ تن فیروزه استخراج شده سالانه داشت و از آن سال به بعد که توسط شرکت تعاونی معدن فیروزه نیشابور مدیریت می‌شود ۱۵۰ نفر پرسنل شاغل داریم و بالغ بر ۱۵۰ نفر هم در این مدت بازنشسته شده‌اند.

وی تاکید کرد: در بحث فروش معدن مدیان زیادی داریم و به‌جهت اجرای عدالت فروش‌های فیروزه‌ها را به‌صورت پک‌ها و بسته‌بندی‌های ۱۰۰ کیلویی در ۳ درجه یک، ۲ و ۳ داریم و قیمت اولیه ما ۷۵ میلیون تومان است و در بحث فروش اولویت فروش با کسانی است که بالاترین قیمت پیشنهادی را دارند.

وی با اشاره به اینکه نظارتی در بحث صادرات فیروزه وجود ندارد، بیان کرد: فروش فیروزه را تنها به ایرانیان داریم و گردشگران خارجی زیادی به‌خصوص از چین خواهان خرید یکجای کل فیروزه‌های استخراج شده هستند، اما به جهت ممنوعیت قانونی و نیز حمایت از اشتغال‌های داخلی این کار نکردیم، همچنین معضل بزرگمان هم دلالان هستند و منصفانه‌اش آن است که درآمد سالانه بالغ بر ۲۰ میلیون دلار به دست معدن‌کاران زحمتکش فعال در این حوزه برسد، نه آنکه دلالان با سودجویی‌های خود به رقم‌های کلان برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز