خبرگزاری کار ایران

در میزگرد ایلنا« قزوین» مطرح شد؛

همجواری با پایتخت پاشنه آشیل قزوین در آسیب‌ها‌ی اجتماعی/ علاقمندی معتادان به مواد مخدر ارزان‌ و قابل دسترس/ تخصیص بیش از 2 میلیارد تومان برای اوقات فراغت مناطق حاشیه‌نشین

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۱۸۲

براساس گفته‌کارشناسان اعتیاد، آگاه‌سازی والدین و جوانان و آموزش تخصصی خانواده‌ها در باره موضوع اعتیاد از حلقه‌های گمشده در پیشگیری از اعتیاد است که تحقق این دو موضوع نقش موثری در مقابله با این پدیده شوم ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین،امروزه مواد مخدر به یکی از مهم‌ترین مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در داخل کشور تبدیل شده و پیرو آن بیشتر استان‌های کشور نیز با این پدیده خانمان سوز درگیر شده‌اند.این مشکل  آن‌قدر از اهمیت بالایی برخوردار بوده که رهبری از آن به عنوان یکی از پنج آسیب مهم که دستگاه‌های اجرایی باید به آنها به صورت ویژه رسیدگی کنند، یاد می‌کنند.

با توجه به این مهم و نقش پدیده اعتیاد در ایجاد و گسترش سایر آسیب‌های اجتماعی از قبیل طلاق،فساد، فحشا،تکدی گری، سرقت و...میزگردی در خبرگزاری کار ایران مرکز قزوین با حضور مدیرکل بهزیستی استان ،رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ،مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین و مسئول اتحادیه کمپ‌داران استان قزوین  برگزار شد.

نرخ شیوع اعتیاد در قزوین 2.97 است

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه نرخ شیوع اعتیاد در کشور 5.8 درصد و در قزوین نسبت به سایر استان‌ها 2.97 درصد است و زنان 10 درصد مصرف‌کنندگان را تشکیل می‌دهند، افزود: با توجه به اینکه استان قزوین از نظر صنعتی رو به رشد است، مشکلات بیشتری در حوزه‌های بیکاری، ازدواج و اقتصادی دارد و همین موضوع باعث شده برخی افراد دچار بحران هویتی و خلا روانی شده و برای رهایی از این بحران به سمت مصرف مواد مخدر ترغیب شوند.

همجواری با پایتخت پاشنه آشیل قزوین در آسیب‌ها‌ی اجتماعی/ علاقمندی  معتادان به مواد مخدر ارزان‌ و  قابل دسترس/ تخصیص بیش از 2 میلیارد تومان برای اوقات فراغت مناطق حاشیه‌نشین

علیرضا وارثی اضافه کرد: همچنین معتادان به دلیل مشکلات اقتصادی، هر بار به مصرف مواد مخدری که ارزان قیمت بوده و دسترسی به آنها آسان تر است، سوق می‌ یابند.

این مسئول با بیان اینکه اعتیاد همانند سرماخوردگی نیست که با قرص و آمپول درمان شود، گفت: این بیماری موضوعی نادر و پیچیده بوده و جسم و روان معتاد را درگیر می‌کند به همین دلیل درمان آن سخت است.

پیشگیری از اعتیاد عزم جدی مسئولان را می‌طلبد

وارثی اظهار داشت: اعتیاد از سست بودن بنیان خانواده، ناآگاهی فرد از عوارض مخرب مواد مخدر، شرایط سخت اقتصادی حاکم در جامعه و نبود زیرساخت‌های لازم در پیشگیری از اعتیاد نشات گرفته و زمینه لغزش افراد در مصرف مواد مخدر را افزایش می‌دهد.

وی گفت: برخی افراد جامعه نبود مواد مخدر را راهکار پیشگیری از اعتیاد می‌دانند در حالی که این موضوع مشکلی را حل نمی‌کند، زیرا اعتیاد همانند بیماری قند می‌ماند که اگر فرد اراده لازم را برای ترک آن نداشته باشد بهبود نمی‌یابد.

وارثی با بیان اینکه آگاه‌سازی مهم‌ترین سیاست بهزیستی در پیشگیری از اعتیاد است، گفت: بهزیستی استان در حوزه پیشگیری و درمان با محور قرار دادن معتاد، خانواده و جامعه اقدام کرده و با کنترل و کاهش آسیب، توانمندسازی فرد بعد از بهبود و ارایه‌ خدمات برای تداوم سلامت معتادان وارد عمل شده است.

وی یادآور شد: در پیشگیری از اعتیاد باید عزم جدی بین همه‌ مسئولان دستگاه‌ها به وجود آید تا در این حوزه بتوانیم به نتایج مثبتی نسبت به وضعیت امروز برسیم.

قوانین مبارزه با قاچاق نیازمند اصلاح است

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قزوین نیز در این میزگرد با بیان اینکه مواد مخدر بعد از نفت، سلاح و توریست چهارمین صنعت تجارت جهانی محسوب می‌شود، گفت: ایران به دلیل مجاورت با افغانستان و پاکستان، جزو کشورهای هدف حمل و نقل مواد مخدر است و نیروهای انتظامی نیز با قاچاقچیان که هر روز شگردها و برنامه‌های جدیدی در تولید و توزیع مواد مخدر دارند، مبارزه می‌کنند.

همجواری با پایتخت پاشنه آشیل قزوین در آسیب‌ها‌ی اجتماعی/ علاقمندی  معتادان به مواد مخدر ارزان‌ و  قابل دسترس/ تخصیص بیش از 2 میلیارد تومان برای اوقات فراغت مناطق حاشیه‌نشین

سرهنگ بیژن خدایی ادامه داد: سال گذشته اصلاحاتی در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر صورت گرفت که در افزایش قاچاق مواد مخدر بی‌تاثیر نیست و باید مسئولان فکر اساسی در رفع این مشکل داشته باشند.

خدایی با بیان اینکه 70 درصد جرایم ناشی از اعتیاد است،اظهار داشت: مشتریان مواد مخدر برای مصرف، جرایمی مانند قتل و سرقت را انجام می‌دهند به همین دلیل باید مسئولان توجه ویژه‌ای در پیشگیری و کنترل این بیماری کنند.

وی با بیان اینکه مواد مخدر برای جوانان جذاب است به همین دلیل به مصرف آن گرایش پیدا می‌کنند، بیان کرد: مسئولان باید امکانات شادی که جذابیت بیشتری نسبت به مواد مخدر داشته باشد برای نوجوانان و جوانان فراهم کنند تا آنها به سمت تفریحات سالم هدایت شوند و این مهم یکی از بهترین راهکارها در پیشگیری از اعتیاد است.

 آموزش مهم‌ترین خلاء در پیشگیری از اعتیاد

وی آموزش را مهم‌ترین خلا‌ء در پیشگیری از مواد مخدر برشمرد و گفت: برخی از کشورهای پیشرفته با آموزش توانسته‌اند آمار اعتیاد را کاهش دهند و ما هم باید آموزش به نوجوانان و جوانان که بیشترین جامعه هدف مواد مخدر هستند را در دستور کار قرار داده و تخصصی‌تر به آن بپردازیم.

خدایی اضافه کرد:در این راستا باید آموزش و پرورش گام جدی بردارد تا به صورت تخصصی و از سن مشخصی آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان ارائه دهد البته باید کارشناسی‌های دقیق و منسجم انجام شود زیرا اگر درست عمل نکنیم، ممکن است نتیجه بالعکس شود.

همجواری با پایتخت پاشنه آشیل قزوین

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز در این میزگرد گفت: همجواری قزوین با تهران و البرز، مهاجرت‌پذیری و حضور و سکونت دانشجویان غیربومی در قزوین باعث شده آسیب‌های اجتماعی به استان قزوین سرازیر شود.

همجواری با پایتخت پاشنه آشیل قزوین در آسیب‌ها‌ی اجتماعی/ علاقمندی  معتادان به مواد مخدر ارزان‌ و  قابل دسترس/ تخصیص بیش از 2 میلیارد تومان برای اوقات فراغت مناطق حاشیه‌نشین

مریم بیدخام اضافه کرد: بیشتر مهاجران در مناطق حاشیه‌نشین شهر قزوین سکونت می‌کنند که همه آسیب‌ها مانند خرید و فروش مواد مخدر در این مناطق وجود دارد و همین زمینه اعتیاد آنها را فراهم می‌کند.

این مسئول بیان کرد: 33 درصد جمعیت قزوین را جوانان 15  تا 29 سال تشکیل می‌دهند و با توجه به دانشجو بودن و مهاجرپذیری بستر خیلی از آسیب‌ها در این استان وجود دارد.

بیدخام اظهار داشت: مواد مخدر ارتباط نزدیکی با سایر آسیب‌ها مانند طلاق، دزدی و فساد اخلاقی دارد و همین باعث شده اعتیاد از معضل اجتماعی فراتر رود و به بحران اجتماعی تبدیل شود که کنترل آن عزم همگانی را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه آموزش مساوی حذف معتاد در جامعه نیست، گفت: در بعضی مواقع فرد آگاهی دارد و حتی از تحصیلات عالی دانشگاهی نیز برخوردار است و شرایط مالی خوبی دارد ولی مصرف می‌کند.

این مسئول ابراز کرد: مسایل اجتماعی به قدری متنوع و پیچیده است که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی نمی‌توان فرد را مجبور به پرهیز از مصرف مواد مخدر کرد چون خود فرد برای انجام هر کاری تصمیم می‌گیرد.

نقش تربیتی والدین در پیشگیری از اعتیاد

بیدخام خاطرنشان کرد: سرعت در تولید مواد صنعتی جدید بالا  است به نحوی که وقتی کارشناسان اجتماعی آموزش و پرورش، دانشگاهی، بهزیستی و سمن‌ها عواقب یک ماده را آموزش می‌دهند، مواد جدید دیگری جایگزین می‌شود.

این مسئول بیان کرد: هر چقدر اوقات فراغت جوانان با تفریحات سالم و برنامه‌های شاد پر شود، برنامه‌ریزی طرح‌های اشتغالزایی برای رفع بیکاری آنها  صورت گیرد و سبک زندگی آنها توام با روش های درست انسانی    باشد، می‌توانیم در کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خوش‌بین باشیم.

 بیدخام یادآور شد: در حوزه آموزش و پرورش بیش از دو میلیارد و 124 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته تا مدارس حاشیه‌نشین به امکانات روز تفریحی تجهیز شود تا فضای شادی برای آنها فراهم گردد و انجام چنین کاری در پیشگیری از آسیب‌ها ارزشمند است.

بی‌خبری والدین از اعتیاد فرزندان

مسئول اتحادیه کمپ‌داران استان قزوین نیز در این میزگرد بیان کرد: با توجه به رویکرد جدید الگوهای مصرف مواد مخدر، والدین از اعتیاد فرزندان خبر ندارند و همین زنگ خطر شیوع اعتیاد است به همین دلیل می‌طلبد آموزش‌های لازم به آنها جهت آگاه‌سازی و افزایش اطلاعات ارائه شود.

همجواری با پایتخت پاشنه آشیل قزوین در آسیب‌ها‌ی اجتماعی/ علاقمندی  معتادان به مواد مخدر ارزان‌ و  قابل دسترس/ تخصیص بیش از 2 میلیارد تومان برای اوقات فراغت مناطق حاشیه‌نشین

وی با بیان اینکه بیشتر مراجعان به کمپ‌ها مصرف‌کننده مواد محرک و توهم‌زا هستند، گفت: معتادان چند کاره‌اند یعنی یک مواد مصرف نمی‌کنند و الگوی مصرف آنها به سمت قیمت ارزان تغییر می‌کند که بیشتر شیشه، متادون، هروئین و گل هستند.

هیچگونه خشونت فیزیکی در کمپ‌ها وجود ندارد

موسوی ابراز کرد: در کمپ‌ها هیچگونه خشونت فیزیکی و ضرب و شتمی برای درمان معتادان وجود ندارد و چنین مطالبی توسط معتادان به دروغ اطلاع‌رسانی می‌شود تا والدین فرزندان خود را به مراکز اقامتی نبرند.

این مسئول بیان کرد: 21 مرکز ترک اعتیاد در استان قزوین است که همه مراکز به دوربین مدار بسته مجهز بوده و مسایل و اتفاقات روزانه توسط مسئولان و کارشناسان بهزیستی و اتحادیه کمپ‌داران رصد می‌شود تا تخلفی صورت نگیرد.

مصرف گل در مدارس قزوین وجود ندارد

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان قزوین نیز در این میزگرد اظهار داشت: نابسامانی فکری و خانوادگی مهمترین علت اعتیاد دانش‌آموزان است که برای رهایی از این نابسامانی‌ها، مواد مخدر مصرف می‌کنند تا روحیه آنها به آرامش برسد.

همجواری با پایتخت پاشنه آشیل قزوین در آسیب‌ها‌ی اجتماعی/ علاقمندی  معتادان به مواد مخدر ارزان‌ و  قابل دسترس/ تخصیص بیش از 2 میلیارد تومان برای اوقات فراغت مناطق حاشیه‌نشین

سید محمد میرباقری با بیان اینکه مصرف گل در مدارس استان قزوین وجود ندارد،گفت: برخی از دانش‌آموزان سیگار و قلیان مصرف می‌کنند که با آموزش‌ می‌توان این معضلات را برطرف کرد.

این مسئول به اهمیت آموزش اشاره کرد و افزود: در اهمیت نقش  آموزش برای پیشگیری از اعتیاد هیچ شکی نیست ولی آموزش‌ها باید تبدیل به تغییر نگرش دانش‌آموزان شوند و رفتار آنها را متحول کند.

میرباقری اضافه کرد: همچنین باید آموزش‌ پیشگیری از اعتیاد به دانش‌آموزان مستمر باشد ولی یکی از ایرادهای اساسی آموزش‌های ما مقطعی بودن آنها است.

 

انتهای پیام/
زینب محبی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز