خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کرمانشاه گزارش می‌دهد ؛

ابهامات در باره واگذاری آخرین نساجی غرب کشور به غیر بومی‌ها/ عضو هیات مدیره جدید کرپ ناز: قول می‌دهم آخرین کارخانه‌ای باشیم که تعطیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۱۴۶

طبق قانون و دستورالعمل بانک مرکزی بانک ها باید بنگاه داری را کنار گذاشته و کار بانکداری کنند. شاید همین مسئله بهانه‌ای شد تا شرکت هلدینگ بهساز مشارکت‌های ملت اواسط هفته گذشته نسبت به واگذاری آخرین نساجی غرب کشور به خریداران غیر بومی اقدام کند.

به گزارش خبرنگا ایلنا، هفته گذشته کارخانه کرپ ناز با ادعای حمایت از این واحد تولیدی و کارگران به خریداران جدید واگذار شد.به طوری که امیر شاه آبادی ،فرماندار هرسین از انجام کارهایی خبر داد که برای واگذاری کارخانه و احقاق حقوق کارگران انجام شده تا کارخانه سرپا بماند و کارگران حفظ و مشغول کار شوند.

اگرچه با افت تولید این کارخانه به یک چهارم ظرفیت اسمی خود در سال‌های اخیر و جابجایی حداقل 4 مدیر عامل ظرف 2 سال و نیم گذشته پیش‌بینی این رخداد چندان هم دور از انتظار نبود اما همین جابجایی‌ها اگر حساب شده نباشد نه تنها راه چاره نخواهد بود بلکه نوشداری پس از مرگ سهراب است.

با این حال چنین به نظر می‌رسد که خریداران کرپ ناز کرمانشاه که از چهره‌های صنعتی و تجاری کشور هستند از فیلتر اهلیت مالی،شغلی و حرفه‌ای مسئولان استانی و ملی عبور کرده‌اند.

تاریخچه طرح این موضوع به اسفند سال گذشته می‌رسد ، بیست و دوم همین ماه شرکت هلدینگ بهساز مشارکت‌های ملت مبایعه نامه ای را برای واگذاری کرپ ناز به خریداران بخش خصوصی امضاء کرد که موجب واکنش شدید استاندار کرمانشاه شد.

این اعتراض اما با جلب نظر استاندار و ضمانت خریدار برای تامین امنیت روانی کارگران و به دنبال آن‌حفظ و توسعه کارخانه  و تامین ظرفیت اسمی آن ظرف مدت 6 ماه منجر به عقد قرارداد فروش این کارخانه به رقمی بالغ بر 60 میلیارد تومان در روزهای پایانی فروردین ماه شد.

کارخانه ظرف 6 ماه به ظرفیت اسمی خود می رسد

فرماندار شهرستان هرسین که موافق  این واگذاری است به ایلنا گفت : به نظر می رسد واگذاری کارخانه کرپ ناز که این روزها شرایط مساعدی به لحاظ میزان تولید و تامین نیرو ندارد راهکار خوب و اثرگذاری برای حفظ آخرین نساجی غرب کشور باشد.

 شاه آبادی با اشاره به افت تولید این کارخانه به یک چهارم ظرفیت اسمی خود در سال‌های اخیر افزود : از آنجا که امکان نوسازی کرپ ناز برای مسئولان بانک ملت مهیا نبود و از طرفی بنا به برخی ملاحظات منطقه‌ای حفظ کارگران در اولویت قرار داشت لذا تصمیم به واگذاری آن گرفتند.

وی تصریح می کند: افت تولید کارخانه به یک چهارم ظرفیت موجود و پرداخت حقوق ماهیانه 500 میلیون تومانی به کارگران همه و همه باعث شد تا تصمیم به فروش کرپ ناز قطعی شود و این در حالی بود که آخرین تعدیل نیروی کارخانه که در سال 96-95 صورت گرفت تعداد کارگران را به 160 نفر تقلیل داد که تا پایان 97 نیز 46 نفر از این تعداد بازنشسته و روانه منزل شدند و هم اکنون تعداد کارگران فعال رقمی معادل 114 نفر است.

وی افزود: به همین منظور جلسات متعددی با مسئولان استان برگزار شد که نهایتا اهلیت مالی و شغلی خریداران به اثبات رسید و آنها ضمن تشریح برنامه های کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت،  ضمانت کردند تا اشتغال کارگران حفظ شود.

وی می افزاید:طبق قراردادی که منعقد کردیم قرار شد تا برای هر سال سنوات خدمت کارگران نیز 2 ماه پاداش پایان خدمت به افراد مشمول بازنشستگی پرداخت شود و علاوه بر حفظ نیروی کار موجود، نیروهای مورد نیاز و جدید جذب شوند و این نکته در مبایعه نامه شرکت هلدینگ بهساز مشارکتهای ملت با خریداران قید شده است.

شاه آبادی ادامه داد: خریداران همچنین متعهد شدند تا ظرف مدت 45 روز آینده 55 درصد ظرفیت تولید اسمی کارخانه را احیا کنند و قرار است این میزان تولید با افزایش تعداد کارگران به 240 نفرتا مهرماه به 90 درصد برسد. در برنامه بلندمدت سال 99 نیز توسعه ، نوسازی و افزایش تعداد کارگران کارخانه تا سقف 550 نفر دنبال می شود.

وی در پاسخ به اعتراض افرادی که به بومی گرایی تاکید دارد نیز گفت :هدف شایسته سالاری است و نباید اعتقاد به بومی گرایی بوی افراطی و ناسیونالیستی بدهد، کمااینکه در این مدت یک خریدار بومی هم در استان پای کار بود اما رقم پیشنهادی ایشان بسیار کمتر از ارزش واقعی کارخانه بود و اینکه ضمانتی هم برای سرپاماندن کارخانه وجود نداشت.

خط قرمز استان حفظ کارخانه است

مدیرکل صنت،معدن و تجارت استان نیز به ایلنا می گوید:خط قرمز استان حفظ کارخانه است و امیدواریم خریداران جدید که از چهره های صنعت نساجی و تجارت کشور هستند به تعهدات خود درباره  کرپ ناز عمل کنند و کارخانه را سرپا نگه دارند.

"محسن دارابی" می افزاید:قبل از هرگونه تصمیم گیری اهلیت این افراد از سوی شرکت هلدینگ بهساز مشارکتهای ملت و دفتر نساجی وزارت صنعت،معدن و تجارت تایید شده و طبق وعده ای که داده اند قرار است علاوه بر حفظ اشتغال کارگران تاپایان شهریور ماه به ظرفیت اسمی کارخانه یعنی 10 میلیون متر مربع در سال برسند.

کارخانه را از هجوم تحریم ها دور می کنیم

مدیر عامل شرکت اطلس جامه اصفهان و عضو هیات مدیره جدید کرپ ناز نیز به عنوان یکی از 2 خریدار اصلی این کارخانه ضمن اشاره به تضمین قرارداد مبنی بر حفظ اشتغال و توسعه کرپ ناز اظهار کرد: خرید این کارخانه بیش از آنکه فکر می‌کردیم زمان‌بر شد، علتش هم این بود که اهلیت ما برای مسئولان استان به اثبات برسد.

"محمد شهریاری"  رقم پرداختی برای خرید کارخانه کرپ ناز کرمانشاه را بالغ بر 60 میلیارد تومان اعلام کرده و می گوید: هدف بهبود شرایط است و ما قول می دهیم  هیچ نگرانی بابت ادامه فعالیت کارگران وجود ندارد.

این فعال صنعتی در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی وجود دارد که تحریم ها مانع توسعه کارخانه کرپ ناز و بهبود شرایط شود نیز گفت :خوشبختانه ما ارتباط خوبی در حوزه بازرگانی داریم و در این خصوص هم به مسئولان کرمانشاه تعهد دادیم که در صورت تعطیلی واحدهای نساجی کشور به دلیل کمبود مواد اولیه و تحریم ها کارخانه نساجی کرمانشاه آخرین واحدی باشد که درگیر چنین مسئله‌ای می شود و ما حامیان خوبی برای این کارخانه خواهیم بود.

کارخانه کرپ ناز که از سال  75 در زمینه تولید پارچه و چادر مشکی در شهر هرسین کرمانشاه فعالیت دارد تاکنون زمینه اشتغال  افراد زیادی را در استان فراهم آورده و همواره با فراز و فرودهای  فراوانی در این حوزه روبرو بوده است.

گزارش: لیلا سعدوندی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز