خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و گو با ایلنا مطرح شد:

انتقال هفتمین سرشاخه رودخانه کارون به اصفهان/ مسئولان تکذیب می کنند؛ فعالان محیط زیست تأیید

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۱۲۰

یک فعال محیط زیست در خوزستان گفت: هفتمین سرشاخه آب کارون به نام کوهرنگ سوم به اصفهان منتقل می‌شود، این در حالی است که مسئولان این موضوع را تکذیب می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رودخانه کارون در استان خوزستان سرشاخه‌های اصلی آن در استان چهار و محال و بختیاری بوده و تاکنون ۶ شاخه آن از طریق استان اصفهان که ۴ تای آن برای اصفهان، یکی برای اراک و دیگری به قم منتقل شده‌اند.‌

به تازگی زمزمه انتقال هفتمین سرشاخه این رودخانه به نام کوهرنگ سوم نیز به این استان سر داده شده است. این در حالی است که مسئولان استانی این موضوع را تکذیب می‌کنند ولی تونل انتقال آب به طول ۲۴ کیلومتر ساخته شده و سد کوهرنگ سوم در دست احداث است. این انتقال آب در شرایطی دارد صورت می‌گیرد که استان خوزستان با بحران کم آبی روبرو بوده و علاوه بر ریزگردهای خارجی دچار ریزگردهای داخلی نیز به دلیل کم آبی رودخانه کارون و خشک شدن تالاب ها، آب‌گیرها و علف زارها شده است.

کرامت حافظی در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا درباره انتقال آب سد کوهرنگ 3 یکی از سرشاخه‌های رودخانه کارون در استان خوزستان گفت: سرشاخه‌های اصلی رودخانه کارون از پنج استان کشور سرچشمه می‌گیرد که همگی آنها از استان چهارمحال و بختیاری هستند.

انتقال آب بدون رضایت ۲ استان

وی درباره انتقال آب بدون رضایت دو استان افزود: چند سالی است سرشاخه‌های کوهرنگ که از زرد‌کوه بختیاری هستند توسط سازمان آب منطقه‌ای اصفهان در خاک چهارمحال و بختیاری بدون رضایت دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری به مسیر زاینده رود اصفهان منتقل می‌شوند. البته اولین انتقال آب از سال 32 آغاز شده و تونل آب کوهرنگ اول در این دوره بود و دیگر انتقال آب‌ها در سال‌های67 و 86،90،92 صورت گرفت. تاکنون نیز از طریق چهارمحال و بختیاری و لرستان 6 انتقال آب به اصفهان، اراک و قم صورت گرفته است.

حافظی ادامه داد: در اوایل دولت  تدبیر و امید  نیز انتقال آب تونل‌های خدنگستان و افزایش طرح قم‌رود انجام شد و تونل سوم کوهرنگ تکمیل شد هر چند مسئولان دولتی این موضوع را رد می‌کنند و معتقدند در این دوره انتقالی رخ نداده است.

این فعال محیط زیست عنوان کرد: رودخانه کارون در بالادست اسامی مختلفی دارد مانند کوهرنگ، ارمند، ونک، بهشت‌آباد و بیرگان که البته فقط اسامی آنها متفاوت است و در اصل همان رودخانه است و کارون متشکل از همین رودخانه‌های کوچک است که در حال انتقال است.  هفتمین سرشاخه رودخانه کارون  نیز در منطقه‌ای به نام بیرگان (تونل سوم کوهرنگ) قرار دارد که سدی نیز در آنجا به‌رغم صعب العبور بودن  در دست احداث است ، همچنین تونلی  نیز  به طول 24 کیلومتر جهت انتقال آب به اصفهان در یکی دوسال اخیر ساخته شد. حال چرا مسئولان کشوری و استانی می‌گویند آبی منتقل نمی‌شود  نمی‌دانیم؟

سازمان آب منطقه‌ای اصفهان با احداث این سد بر روی زمین‌های مردم نه تنها آبشان را تصاحب شده بلکه خاکشان را نیز  غصب کرده و به زودی زمین هایشان را مجبور می‌کنند بفروشند

وی اضافه کرد: هم سد جایش مشخص است و هم رودخانه و بحث آن در دوره مهرعلیزاده استاندار سابق اصفهان مطرح شد و وی در این مورد مصاحبه کرد و گفت تا سال ۹۹ سد کوهرنگ سه افتتاح خواهد شد و حتی هزینه ساخت سد کوهرنگ ۳ را صنایع فولاد اصفهان می‌دهد. این در حالی است که مدت ها ساخت این سد به علت نداشتن پیوست محیط زیست تعطیل بود.

انتقال هفتمین سرشاخه رودخانه کارون به اصفهان/  مسئولان تکذیب می کنند؛ فعالان محیط زیست تأیید

حافظی با بیان اینکه محل احداث سد کوهرنگ 3 در چهارمحال و بختیاری است و این استان و خوزستان حقآبه دار اصلی این سد هستند ولی  هیچ اختیاری در مورد تصمیم گیری این سد ندارند افزود: سازمان آب منطقه‌ای اصفهان با احداث این سد بر روی زمین‌های مردم نه تنها آبشان را تصاحب شده بلکه خاکشان را نیز  غصب کرده و به زودی زمین‌هایشان را مجبور می‌کنند بفروشند.

خشک شدن زمین های کشاورزان با انتقال آب

این فعال محیط زیست در ادامه عنوان کرد: رودخانه دیرگان که هفتمین سرشاخه کارون است و سد کارون سه برروی آن احداث شده در چهارمحال و بختیاری قرار دارد و برای رسیدن به کارون در استان خوزستان از شهرهای مختلفی می‌گذرد و در طول مسیر این شهرهای از این آب بهره‌مند می‌شوند و هزاران سال در کنار این رودخانه مردم کشاورزی داشتند و با  تصمیم غیر اصولی کشاورزی و دامپروری‌شان از بین می‌رود. علاوه بر اینها سد کوهرنگ 3 در منطقه حفاظت شده قیصری قرار دارد چند روز پیش با یکی از کارگرهای سد تماس گرفتیم. تعداد زیادی کارگر در حال انجام کار هستند و این که می‌گویند هیچ کاری انجام نمی‌شود و ما آب را منتقل نمی‌کنیم  کاملا دروغ است و متاسفانه این آب برای شرب نیست بلکه برای موارد صنعتی استفاده خواهد شد. استاندار اصفهان هم  اعلام کرد که هزینه‌اش را به مبلغ 700 میلیاد تومان صنایع فولاد اصفهان می‌دهد.

وی گفت: طی سالهای اخیر در اصفهان شاهد کارخانجات آب بر و گسترش صنایع فولادیم مثلا بزرگترین کارخانه ریل آهن خاورمیانه یکی دو سال پیش در این استان توسط آقای جهانگیری افتتاح شد و همان موقع گفت باید انتقال آب کوهرنگ سوم انجام شود و جالب است مسئولان تصمیم گیرنده افرادی هستند که مقصد انتقال رودخانه کارون به زادگاه آنهاست و آب رودخانه کارون را علاوه بر اصفهان به یزد و کرمان نیز منتقل می‌کنند.

حافظی ادامه داد: صنایع فولاد اصفهان و یزد هر روز در حال گسترش هستند و این کارخانجات باید در کنار دریاهای آزاد جنوب مانند استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان باشند چون که یک صنعت آب بر بوده و برای خنک‌کنندگی دستگاه‌های آنها به آب نیاز دارند.

این فعال محیط زیست گفت: امسال در شهرستان‌های لنجان و زاینده رود و مناطق غربی این استان برنج کاری فراوانی صورت گرفت و آب به مناطق غربی که این نوع کشاورزی و کارخانه فولاد وجود دارد می‌رسد ولی به خود شهرستان اصفهان و مناطق شرق نمی‌رسد و هر روز کارخانه‌های این استان بزرگ و بزرگتر می‌شوند و با آب کارون کارخانه‌های فولاد یزد هم راه‌اندازی می‌شود. آقای اردکانی هم که وزیر نیرو هستند اصالتا اهل یزد بوده و همین سال گذشته چندین کارخانه فولاد در این شهرستان افتتاح کرد. خب اینها آب لازم دارد و از کارون تامین می‌شود و همین باعث می‌شود که کارون رو به نابودی برود.

وی با بیان اینکه خوزستان منشاء ریزگردهای داخلی شده است افزود: پس از گذشت 20 سال طی سال جاری مقداری بارندگی داشتیم و اگر این بارندگی‌ها نبود خوزستان  با ریزگردهای داخلی در خوزستان روبرو بود. تابستان امسال مردم آبادان و خرمشهر آب نداشتند برای این که آب رودخانه کارون بیش از اندازه کم بود و وارد دریا نمی‌شد و برعکس آب دریا وارد رودخانه کارون شد و این آب غیر قابل شرب بود.

طی سالهای اخیر در اصفهان شاهد کارخانجات آب بر و گسترش صنایع فولادیم مثلا بزرگترین کارخانه ریل آهن خاورمیانه یکی دو سال پیش در این استان توسط آقای جهانگیری افتتاح شد و همان موقع گفت باید انتقال آب کوهرنگ سوم انجام شود و جالب است مسئولان تصمیم گیرنده افرادی هستند که مقصد انتقال رودخانه کارون به زادگاه آنهاست و آب رودخانه کارون را علاوه بر اصفهان به یزد و کرمان نیز منتقل می‌کنند.

حافظی گفت: وزارت نیرو در اقدامی غیر کارشناسی طرحی به نام غدیر انجام داد و آب سد کرخه را به این مناطق منتقل کرد و به ساحل آبادان و خرمشهر رساند آن هم آب رودخانه‌ای که خودش هزاران مشکل دارد و تمامی زمین‌ها و باغ‌های حاشیه‌اش مشکل بی آبی دارند.

وی در ادامه به مشکل خشک شدن تالاب هورالعظیم اشاره کرد و افزود: تابستان امسال 90 روز این تالاب در آتش سوخت و دلیلش کمبود آب بود و اگر بارندگی‌ها آغاز نمی‌شد محال بود این آتش‌سوزی مهار شود.ضمنا برق خوزستان نیز در همین تابستانی که گذشت به مشکل برخورد و سدهای استان به دلیل بی‌آبی قادر به تولید برق نبودند و اگر بارندگی‌ها نبود تقریبا از چرخه تولید برق خارج می‌شدند. تصور کنید خوزستان با گرمای بالای 50 درجه برق نداشته باشد.

انتقال هفتمین سرشاخه رودخانه کارون به اصفهان/  مسئولان تکذیب می کنند؛ فعالان محیط زیست تأیید

این فعال محیط زیست با انتقاد از این که چرا باید کارخانه‌های فولاد در اصفهان با آب خوزستان که خودش با مشکل بی‌آبی مواجه است اداره شود گفت: مسئولان انتقال آب کارون به استان‌های‌ یزد و اصفهان اصالتا مربوط به این دو استان هستند و این مشکل متاسفانه بیش از 20 سال است که در این مناطق وجود دارد و این وضعیت هیچ‌وقت بهتر نخواهد شد و این یعنی توسعه ناپایدار و خوزستان به دلیل ریزگرد مردمش روز به روز مریض‌تر می‌شوند آب اینقدر کم شده از رودخانه کارون فقط فاضلاب آن باقی مانده است و بیماری‌های شبه وبا در این استان شیوع یافته است.

حافظی ادامه داد: این آب به صورت غیر عادلانه انتقال داده می شود نه تنها سد کوهرنگ سه بلکه تمامی انتقال‌های آب سرشاخه‌های رودخانه کارون بدون هیچ کارشناسی اصولی در حال انتقال به استان‌های دیگر است تا آنجا که  استاندار جدید اصفهان نیز به موضوع انتقال آب کارون سه اشاره کرد که خیلی هم سر وصدا به پا کرد البته موضوعی که پیش از این نیز سابقه داشت.

برنج کاری در کویر به چه قیمتی

وی خاطرنشان کرد: چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس  استان اصفهان در یکی از مصاحبه‌هایش از انتقال آب به اصفهان گفت و تاکید کرد اگر با این کار خوزستان به مشکل برخورد از دریای عمان آب را شیرین کرده و به خوزستان منتقل می‌کنیم. اما این نماینده حتما فراموش کرده یا نمی‌داند که انتقال آب بین حوزه‌ها هزینه تولید صنعت فولاد و تولید کشاورزی را زیاد می‌کند به طور مثال آب انتقالی کارون برای هر متر مکعب هزاران تومان گران‌تر از  آب غیر انتقال تمام می‌شود یا برنجی که در اصفهان کاشته می‌شود آیا ارزش اقتصادی‌اش آنقدر است که بخواهند این همه هزینه کنند؟ زیرا  کشاورزان به دلیل گرفتن یارانه متوجه نیستند قیمت این آب چقدر زیاد است اگر کشاورزان  قیمت واقعی  محصول‌شان را بدانند شاید هرگز حاضر به این کار نشوند زیرا با آب انتقالی یک کیلو برنج 100 الی 200 هزار تومان  هزینه دارد و یا یک متر فولادی که در اصفهان ساخته می‌شود اگر  در استان‌های دیگری مثل بوشهر ، سیستان و بلوچستان  تولید شود هزینه اش بسیار کمتر خواهد بود.

وی در پایان افزود: چرا مسئولان باید برای کارهای اشتباهی که در هیچ جای دنیا انجام نمی شود پافشاری کنند؟ چرا باید با آب استانی که خودش با هزاران مشکل مواجه است در کویر برنج کاشته شود. اگر می خواهند کشاورزی کنند در همین مسیر کارون انجام دهند در استان‌هایی مانند خوزستان که خاک حاصلخیز دارد و استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری و لرستان که کاملا در مسیر این رودخانه قرار گرفته‌اند.البته آب آنقدر کم است که برای کشاورزی در مسیر طبیعی هم مشکلات فراوان است چرا که در برخی سالها کشت‌های تابستانه در خوزستان ممنوع می‌شود و در همان سالها در اصفهان برنج کاری می‌شود.

گزارش : مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز