خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم فارسان و اردل در گفت‌وگو با ایلنا:

کاهش ۶۰ درصدی آب آشامیدنی برخی شهرهای چهارمحال و بختیاری / آبی برای اجرای پروژه‌های انتقال آب وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۵۵۶

نماینده مردم فارسان و اردل با بیان اینکه اجرای پروژه‌های غیر کارشناسی سبب شد سفره‌های زیرزمینی هم حذف و خشک شوند، گفت: شرایط آب در چهارمحال سخت است و رودها آبی ندارند.

علی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت کم آبی در استان چهار محال و بختیاری اظهار داشت: در سال جاری در این استان کاهش ۶۰ تا ۶۵ درصدی بارندگی‌ها را داشتیم، با توجه به شرایط زمین‌شناسی استان که همیشه با یخچال‌های طبیعی سروکار داشتیم اکنون به دلیل کاهش ذخایر برفی خبری از این یخچال‌ها نیست و به همین دلیل سفره‌های آب زیرزمینی تقلیل یافته، همچنین شاهد خشک شدن بسیاری از چشمه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های غیر کار‌شناسی سبب شد سفره‌های زیرزمینی هم حذف و خشک شوند، افزود: شرایط آب در استان سخت است، زمانی رودخانه‌هایی به نام خشم در استان وجود داشت اما اکنون شرایط سخت شده و این رود‌ها آبی ندارند.

نماینده مردم فارسان و اردل با اشاره به پروژه‌های انتقال آب در استان گفت: باید بگوییم آبی وجود ندارد که منتقل کنیم، خیلی از شهر‌ها با کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی آب آشامدینی مواجهند، مهم‌ترین خط انتقال آب کوهرنگ ۵۰ تا ۵۵ درصد کاهش پیدا کرده و دبی از ۶۰۰ روی ۳۰۰ آمده است.

وی با اشاره به متوقف ماندن پروژه انتقال آب تونل سوم و سد بیرگان خاطرنشان کرد: اول اینکه مدت زمان اجرای پروژه طولانی شده ضمن اینکه در صورت اجرا ۹ روستا، ۲ هزار هکتار زمین کشاورزی، مرتع ۵۰۰ خانوار عشایر تماما زیر آب می‌رود و تکلیف آن‌ها روشن نشده است، باید برای روستائیان شهرک سازی و اشتغال ایجاد می‌شد که این اقدامات صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: ۱۲ چشمه وجود داشت که خشک شده و فکری به حال تامین آب شرب و کشاورزی روستائیان نشده است و مهم‌تر از همه اینکه حتی در صورت انجام تمام این تمهیدات آبی برای انتقال وجود ندارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در حال حاضر شهرستان بروجن که ۵۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد با یک بی‌آبی سختی روبرو است و در این شهرستان و همچنین لردگان برای تامین آب شرب مشکل داریم تا جایی که در برخی نقاط با قطعی آب مواجهیم و اشتغال مردم در کشاورزی و باغات با چالش مواجه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز