خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و گو با ایلنا مطرح شد؛

نابودی نیمی از جنگل های چهارمحال و بختیاری تا 15 سال آینده/ ‌احداث سد‌ها عاملی برای نابودی بلوط‌ها/ گرو گذاشتن کارت یارانه برای خرید نان روزانه

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۳۳۶

عضو شورای عالی استان‌ها در چهار محال و بختیاری با اظهار تاسف از اینکه ظرف 15 سال آینده نیمی از جنگل‌های استان از بین خواهد رفت، گفت: دلایل مختلفی از جمله آتش سوزی‌های عمد و غیرعمد، ریزگردها، وجود سدها و خشکسالی باعث نابودی جنگل‌های استان شده‌است.

مهدی محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با پرداختن به مسئله بحران آب در  استان  گفت: اقتصاد چهارمحال وبختیاری وابسته به کشاورزی و دامپروری است وقتی آب نباشد اقتصاد مردم با مشکل مواجه می‌شود اگر مشکل بی آبی برطرف نشود مردم با بحران جدی روبه‌رو خواهند بود.

این مقام مسئول با اشاره به سدکارون4 در شهرستان لردگان افزود: وجود آب این سد بزرگترین فرصت برای استفاده بهینه از این آب در امورات کشاورزی است و اگر وزارت نیرو اجازه برداشت از این آب را به مردم بدهد خیلی از مشکلات مناطق برطرف و آبادانی صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب در استان اشاره کرد و افزود: خشکسالی‌ها باعث از بین رفتن مراتع شده و دام‌ها نیز در استان با مشکل کمبود علوفه مواجهند در شهرستان بروجن نیز با بحران آب مواجیم. برای آب شرب این شهرستان نیاز به انتقال آب از کوهرنگ از طریق لوله‌کشی است. در حال حاضر از طریق چاه‌های قدیمی آبرسانی می‌شود که آن هم مدام با قطعی آب روبرو است.

محمودی خاطرنشان کرد: روستاهایی در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارند که به آب چشمه و رودخانه دسترسی دارند ولی متاسفانه به دلیل عدم اعتبارات شرکت آبفای منطقه نتوانسته است برای آنها لوله‌کشی کند و این روستاها از طریق تانکر آبرسانی می‌شود.

وی با توجه به مشکل بی‌آبی در این استان به برداشت‌های بی‌رویه آب از ذخایر زیرزمینی اشاره کرد و گفت: استان چهارمحال و بختیاری به لحاظ طبیعت و ذخایر آب‌های زیرزمینی جزو استان‌های آبادان کشور است که متاسفانه  برداشت‌های غیراصولی باعث شده خیلی از این چاه‌ها در استان خشک شود.

نابودی نیمی از جنگل های چهارمحال و بختیاری تا 15 سال آینده/ ‌احداث سد‌ها عاملی برای  نابودی بلوط‌ها/ گرو گذاشتن کارت یارانه برای خرید نان روزانه

احداث سدها عامل نابودی بلوط‌ها

محمودی به مشکل زوال جنگل‌های بلوط در این استان اشاره کرد و گفت: نابودی جنگل‌های بلوط چند دلیل دارد مثلا خشکسالی، بارش‌های کم، وجود ریزگردها و آتش سوزی‌های عمد و غیرعمد از جمله دلایل اصلی زوال این جنگل‌های استان شده است. گیاه بلوط نورپسند است و زمانی که نتواند نور کافی را جذب کند خشک می‌شود. بیشتر این درختان نیز در شهرستان لردگان وجود دارند که در زمان آتش‌سوزی به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن خیلی راحت نمی‌شود به نقاط آتش‌سوزی دسترسی پیدا کرد و بالگردی برای اطفای حریق وجود ندارد و همین امر باعث کندی سرعت عمل در خاموشی این جنگل‌ها در هنگام آتش‌سوزی می‌شود . از آن گذشته   احداث سدها باعث نابودی جنگل‌های بلوط شده‌است و طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان طی 15 سال آینده نیمی از جنگل‌های این استان به دلایل گفته شده نابود خواهند شد.

محمودی : خیلی از جوانان تحصیل‌کرده استان از مشکل بیکاری رنج می‌برند.خانواده هایی هستند که در فقر مطلق به سر می برند و کارت یارانه هایشان ‌را در گرو نانوایی می‌گذارند که نان خالی بخورند و زنده بمانند. یک شرکت پتروشیمی به تازگی در اطراف شهرستان لردگان احداث شده که فقط توانست تعداد کمی از نیروهای بومی را جذب کند در صورتی که بیکاری در این استان بیداد می کند.

وی با بیان اینکه راهکارهایی در زمینه حفظ جنگل‌ها از نابودی وجود دارد عنوان کرد: شرایط فعلی زندگی باید به گذشته بازگردد. زمین موجودی زنده است و برای حفظ آن باید شریان‌های زیرزمینی به وجود آید. وقتی آب که مایه حیات است از پوسته زمین فاصله بگیرد زمین خشک و بیابان‌ها گسترش پیدا می‌کند و بارش‌ها کمتر می‌شود و با کاهش بارندگی جنگل‌ها از بین می‌رود و اگر به گذشته بنگریم ایران طی 20 سال اخیر به این برهوتی تبدیل شده که مدت‌ها زمان  است تا  به گذشته باز گردد.

نابودی نیمی از جنگل های چهارمحال و بختیاری تا 15 سال آینده/ ‌احداث سد‌ها عاملی برای  نابودی بلوط‌ها/ گرو گذاشتن کارت یارانه برای خرید نان روزانه

کارت یارانه در گرو نانوایی‌ها

نماینده عضو شورای عالی استان چهارمحال و بختیاری در ادامه به مشکل بیکاری جوانان این استان اشاره کرد و افزود: خیلی از جوانان تحصیل‌کرده در این استان از مشکل بیکاری رنج می‌برند و خانواده هایی هستند که در فقر مطلق به سر می برند و کارت یارانه هایشان ‌را در گرو نانوایی می‌گذارند که نان خالی بخورند و زنده بمانند. یک شرکت پتروشیمی به تازگی در اطراف شهرستان لردگان احداث شده که فقط توانست تعداد کمی از نیروهای بومی را جذب کند در صورتی که بیکاری در این استان بیداد می کند.

وی عنوان کزد: استان چهارمحال و بختیاری مستعد تولید محصولات ارگانیک مانند گوشت، مرغ، پرورش ماهی و داروهای گیاهی است. با توجه به آبی که دارد پرورش ماهی قزل‌آلا بازدهی خوبی دارد و حدود 30 درصد ماهی کشور را تولید می‌کند که باید  از سوی مسئولان دولتی مورد توجه قرار گیرد. در همین زمینه نامه‌ای به معاونت امور پشتیبانی کشتارگاه‌های کشور نوشته‌ام که به استان چهارمحال و بختیاری سفر کنند و با سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی وارد مذاکره شوند تا آنها به سرمایه‌گذاری در استان ترغیب شوند.

دریغ از یک ساختمان

نماینده شورای عالی استان‌های چهارمحال و بختیاری در ادامه به موضوع  گردشگری استان اشاره کرد و افزود: آبشارهای بسیار زیادی مانند زرد لیمه اردل، آبشار آتشگاه در لردگان و طبیعت بکر و بی‌نظیرش هست که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. همچنین وجود چهار فصل همزمان در این استان باعث شده که تمامی فصل‌های زیبا را داشته باشد. وجود پل زمان‌خان شهرکرد و آب و هوای خوب و تالاب چغاخور در شهرستان بروجن که بسیار دیدنی است؛ اما با وجود همه اینها از ظرفیت گردشگری استان به خوبی استفاده نمی شود.

وی گفت: استان چهارمحال و بختیاری مناطق تاریخی بسیای دارد به دلیل کمبود بودجه در این استان به آنها رسیدگی نمی‌شود  به طور مثال اداره میراث فرهنگی در لردگان حتی یک ساختمان ندارد و تنها یک نفر به عنوان مسئول در اداره فعالیت می‌کند. حتی ماشینی در اختیار این اداره نیست.اشیای تاریخی بسیاری هم در این استان  وجود دارد که مکانی برای نگه‌داری آنها نیست.

وی با بیان اینکه عده‌ای سودجو با کاوش‌های غیرقانونی باعث تخریب مناطق زیادی از این استان می‌شوند ادامه داد: بیشتر این افراد با این اقدام می‌خواهند به پولی برسند. اداره میراث باید برای این افراد مبالغی را در نظر بگیرد. به طور مثال اگر دولت در قبال یک آثار ارزشمند که مردم تحویل می‌دهند هزینه‌ای پرداخت کنند نه به آن اثر ضربه‌ای وارد خواهد شد و نه به دست کشورهای خارجی و بیگانگان می‌افتد.

محمودی در پایان گفت: استان چهارمحال و بختیاری نیاز به یک بیمارستان برای بیماران سرطانی دارد . امیدواریم دولت در این زمینه اقداماتی انجام دهد که این بیماران کمتر با مشکلات درمانی روبه‌رو باشد و همچنین خیلی از مدارس این استان نیاز به نوسازی دارد مردم استان چهارمحال و بختیاری خیلی به لحاظ مالی وضعیت مناسبی ندارند که بتوانند در ساخت و مرمت مدارس کمک کنند از این رو خیرین محترم در سطح کشور تقاضای کمک داریم.

گزارش خبری : مریم بازوند

نابودی نیمی از جنگل های چهارمحال و بختیاری تا 15 سال آینده/ ‌احداث سد‌ها عاملی برای  نابودی بلوط‌ها/ گرو گذاشتن کارت یارانه برای خرید نان روزانه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز