خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد:

تهیه نقشه برداری کامل و طرح جامع مرمت بازار اراک برای نخستین بار

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۶۰۰

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: مرمت بازار اراک بدون اطلاع از وضعیت موجود و برنامه جامع، شعاری بیش نیست.

به گزارش ایلنا، علیرضا ایزدی امروز با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: مجموعه 14 هکتاری بازار تاریخی اراک به واسطه عظمت ساختاری و شکوه تاریخی، برنامه‌ای اساسی و جامع را برای مرمت و احیا می‌طلبد زیرا نمی‌توان با برنامه‌های منفرد و مقطعی، امیدی به حفظ اصولی این مجموعه داشت.

وی ادامه داد: برای نخستین بار نقشه برداری کامل بازار اراک در حال انجام است و پس از اطلاع از وضعیت موجود، طرح جامع مرمت و احیا تمام نقاط این مجموعه تدوین می‌شود.

ایزدی ادامه داد: هرگونه اظهار نظری در خصوص مرمت و احیا بازار بدون اطلاع از وضعیت موجود، کمبودها، موانع و از همه مهمتر نقشه مجموعه، شعاری بیش نیست چرا که در خصوص وضعیت و شرایطی اظهار نظر کرده‌ایم و یا اقدامات اجرایی صورت داده‌ایم که اساسا نسبت به آن کم اطلاعیم. بازار محل آزمون و خطا نیست زیرا نه توان خطاهای اجرایی را و نه شرایط کم توجهی را دارد.

‎وی در ادامه با اشاره به پیشرفت 70 درصدی نقشه برداری بازار گفت: پیش‌بینی ما این است که تا اواسط بهمن ماه نقشه‌برداری این مجموعه به پایان رسد تا اولین نقشه به روز و با مشخصات کامل بازار تهیه شود. همچنین پوشش بام بازار با کلیه عوارض و به ویژه شیب بندی‌ها در این نقشه برداری تعیین و مشخص می‌شود.

ایزدی ادامه داد: برداشت فنی از تمام تزئینات، بستر‌های معماری و الحاقات بازار نیز در این طرح دیده شده از این رو می‌توان امید داشت برنامه‌ای که پس از این طرح تدوین می‌شود، برنامه‌ای همه گیر، هدفمند و اجرایی خواهد بود.

‎ مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در پایان گفت: پیش‌نیاز این برنامه در دست تهیه است، باور عمومی کلیه دستگاه‌ها و مسوولان دخیل در بازار است که می‌تواند امید بخش مرمت و احیا این مجموعه باشد. اگر این باور عمومی وجود نداشته باشد نمی‌توان مجموعه کم نظیر بازار را مرمت اصولی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز