خبرگزاری کار ایران

طالبیان در اختتامیه کارگاه آموزشی ارتقای دانش حقوقی کارکنان یگان حفاظت:

میراث فرهنگی از نفت و همه داشته‌های مادی، با ارزش‌تر است

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۵۵۸

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: میراث فرهنگی مهمترین ثروت ما است و از نفت و همه داشته‌های مادی با ارزش‌تر است و صیانت از آثار فرهنگی و تاریخی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به طور جدی دنبال شود.

به گزارش ایلنا، محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی) در مراسم اختتامیه کارگاه آموزشی تخصصی ارتقای دانش حقوقی کارکنان یگان حفاظت میراث فرهنگی که در محل دانشکده علوم انتظامی امین برگزار شد تصریح کرد: سرزمین ما جزو معدود سرزمین‌هایی است که سابقه طولانی در حوزه مدنیت دارد و این اهمیت کار شما را به عنوان نیروهای یگان حفاظت تشدید می‌کند.

او افزود: تعداد بسیار زیادی آثار تاریخی داریم، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی بسیار زیادی داریم و آثار فرهنگی تاریخی متعددی در کشور وجود دارد و خوشبختانه جامعه در حوزه میراث فرهنگی هوشیار شده و هر فرد به عنوان یک رسانه در حوزه میراث فرهنگی فعالیت می‌کند و این موضوع را با حساسیت دنبال می‌کنند و این مسائل مسئولیت‌های ما را دو چندان می‌کند.

طالبیان گفت: یکی از راه‌های مهم در صیانت هرچه بهتر از آثار فرهنگی و تاریخی برگزاری دوره‌های آموزشی است و سازماندهی مناسب نیروهای یگان حفاظت را به دنبال دارد و به عنوان مثال برگزاری همین کارگاه ارتقای دانش حقوقی، کارگاه‌هایی بسیار با اهمیت است و می‌تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه گفت: میراث فرهنگی هویت فرهنگی و تاریخی ما است و یگان حفاظت میراث فرهنگی در حقیقت صیانت از هویت تاریخی کشور را برعهده دارد که در این میان به طور حتم تأمین تجهیزات و وسایل یگان حفاظت میراث فرهنگی یکی از مسائلی است که ما دنبال می‌کنیم و بر اساس تفاهم نامه‌ای که چند روز پیش با یکی از دستگاه‌ها امضا شد، بخشی از وسایل نقلیه یگان حفاظت میراث فرهنگی تأمین خواهد شد.

طالبیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت رصد و پایش آثار فرهنگی و تاریخی گفت: نیازمند دستیابی به دانش روز و تجهیزات جدید برای صیانت هرچه بهتر از آثار فرهنگی و تاریخی هستیم و پایش‌های ماهواره ای یکی از مسائلی است که می‌تواند به رصد هرچه بهتر آثار فرهنگی تاریخی در نقاط مختلف کشور کمک کند.

او افزود: برای این که آینده پایداری داشته باشیم هیچ راهی نداریم جز این که به درخت تاریخ وصل باشیم و مسیر تاریخ را بشناسیم. نمی‌گویم در تاریخ بمانیم بلکه می‌گویم تاریخ درس بزرگی است که به ما می‌آموزد چگونه زندگی کنیم؟ صیانت از تاریخ و آثار فرهنگی و تاریخی و هویت تاریخی در حقیقت صیانت از هویت فرهنگی و صیانت از دانشی  است که قرار است به نسل آینده  و فرزندان ما منتقل شود.

طالبیان گفت: وظیفه ما بسیار سنگین است، باید آثار گذشته را حفظ کنیم چرا که حفظ این آثار و شواهد فرهنگی و تاریخی می‌تواند امنیت فرهنگی را برای ما به ارمغان بیاورد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار امیر رحمت الهی (فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور) نیز در این مراسم در سخنانی گفت: همه ما باور داریم که میراث فرهنگی ارزشمندترین سرمایه فرهنگی کشور است و معرف هویت و پیشنیه تاریخی و هویت فرهنگی ما است.

او افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری مأموریت های مختلفی را در هر سه حوزه برعهده دارد اما، حفظ و صیانت از میراث فرهنگی به عنوان یکی از اولویت‌های این سازمان مطرح است و توسعه گردشگری نیز در گروی صیانت هرچه بهتر از آثار فرهنگی و تاریخی است.

رحمت الهی افزود: یک سازمان پویا و سازمانی که در مسیر رشد و تعالی قرار می‌گیرد دارای یک چشم انداز است و در راستای چشم انداز اهداف خود را تبیین می‌کند و سپس برای رسیدن به این اهداف برنامه ریزی و تلاش می کند، در مدت سه سال خدمت در سازمان میراث فرهنگی، اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را تببین کردیم اما از ابتدای کار یک موضوع مهم را در دستور کار قرار دادیم و آن هم برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی با هدف سازماندهی یک یگان حرفه‌ای آموزش دیده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور ادامه داد: در این دوره نیز از ۱۵۰ شرکت کننده در این کارگاه آموزشی، اکثریت دانش آموختگان حقوق هستند و علتی که این موضوع را انتخاب کردیم اهمیت موضوعات حقوقی در حوزه میراث فرهنگی و صیانت از آثار فرهنگی تاریخی است.

در پایان این مراسم، از برترین‌های این دوره آموزشی با حضور معاون میراث فرهنگی کشور تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز