خبرگزاری کار ایران

توضیح اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس درباره یک خبر

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۹۳۵

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس پیرو انتشار خبر "خطر موزه‌ای شدن تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد وجود دارد/ کشاورزی، کار دست میراث هخامنشیان داد " در ایلنا، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیرو انتشار خبری باعنوان "خطر موزه‌ای شدن تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد وجود دارد/ کشاورزی، کار دست میراث هخامنشیان داد " مورخ ۶/۹/۹۷ در خبرگزاری ایلنا، توضیحات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس به شرح زیر منتشر می‌شود:

احتراما به استحضار می‌رساند در پی فرونشست‌هایی که از سال ۱۳۸۸ در مجموعه نقش رستم و تخت جمشید پدیدار شده است و نگرانی علاقمندان و دلسوزان میراث فرهنگی را به دنبال داشته است، بر همین اساس پیگیرهای گسترده‌ای توسط پایگاه میراث جهانی تخت جمشید صورت است که از اهم فعالیت‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱_ جهت بررسی دلایل احتمالی فرونشست‌ها در آذر ماه ۱۳۸۹ یک تحقیق مفصل، کاملا علمی و مستند توسط دانشگاه شیراز بخش علوم زمین به سرپرستی پروفسور رئیسی (پدر هیدروژئولوژی ایران) که به سفارش پایگاه میراث جهانی تخت جمشید انجام شده، برداشت بی‌رویه آّب‌های زیر زمینی از منطقه محرز شد.

۲- با توجه به ادله فوق‌الذکر پایان نامه‌های گسترده در سطح دکتری جهت پایش میزان فرونشست آب‌های زیر زمینی و همچنین پایگاه پژوهشی پارسه به صورت سالانه مورد مطالعه قرار گرفته است.

۳- جهت پایش میزان فرونشست‌ها نیز توسط مرکز مطالعات زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور دو ایستگاه در مجاورت آثار باستانی تخت جمشید و نقش رستم نصب شد و نتایج حاصل از داده‌ها نیز مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌گیرد.

۴- دانشگاه شیراز به عنوان مرجع ذیصلاح و دارای توان کارشناسی تاکنون بررسی‌های گسترده جهت رصد فرونشست‌ها در مجموعه‌های فوق الذکر و همچنین آثار حول این محوطه‌ها انجام داده‌اند و همچنان در حال فعالیت‌های گسترده در فراز آرامگاه‌های نقش رستم و کوه حسین است.

۵- پایگاه میراث جهانی تخت جمشید درصدد تملک اراضی حول محوطه‌های تاریخی است و تاکنون اقدامات چندی در این زمینه صورت پذیرفته است که ازجمله می‌توان به اراضی اطراف محوطه تاریخی نقش رستم اشاره کرد.

۶- ساماندهی‌های گسترده در حریم این پایگاه صورت پذیرفته و تمامی فعالیت‌هایی که در حریم صورت می‌پذیرد توسط این نهاد رصد می‌شود و تیم‌های تخصصی با کارشنان مجرب تشکیل شده و فعالیت‌های رو به رشدی  در این زمینه حاصل شده است.

۷- جهت ممانعت از برداشت آب‌های زیر زمینی در حرایم نیز نامه نگاری‌های مختلف با مراجع ذیربط از جمله استانداری، فرمانداری شهرستان، جهاد کشاورزی، سازمان زمین شناسی، اساتید زمین شناسی دانشگاه شیراز، سازمان آب منطقه‌ای فارس و ... صورت گرفته است و شاهد اقدامات بازدارنده جهت جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب‌های زیر زمینی در سال‌های اخیر بوده‌ایم. شایان ذکر است با توجه به مستندات علمی مشکل کشاورزی دشت مرودشت به سال‌های اخیر بر نمی‌گردد بلکه محصول سیاست‌های گذشته جهت کاشت محصولات پر آب (ذرت، برنج و ...) است.

  لذا با توجه به موارد فوق الذکر و جهت صیانت از آثار فرهنگی و جلوگیری از پیشرفت این پدیده پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با جدیت تمام در حال رصد فرونشست‌ها است و با اقدامات بازدارنده اعمالی از سوی نهاد‌های ذیربط در صدور مجوز حفر چاه‌های عمیق و همچنین اصلاح الگوی کشت شاهد کنترل نسبی فرونشست‌ها در منطقه هستیم و همچنان تلاش و جدیت نهادها در فائق آمدن بر این معضل را می‌طلبد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز