خبرگزاری کار ایران

با تصویب اعضای شورای شهر؛

یکم آذر به عنوان روز اصفهان انتخاب شد/ هفته اول اردیبهشت؛ هفته فرهنگی اصفهان

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۴۷۱

بعد سال‌ها کشمکش و ارائه مستندات تاریخی از سوی دوستداران اصفهان، اعضای پنچمین شورای شهر اصفهان یکم آذر را به عنوان روز اصفهان مصوب کردند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، سال‌های قبل و در مدیریت شهری سابق اصفهان، سوم اردیبهشت مصادف با تولد شیخ بهایی به عنوان روز اصفهان در نظر گرفته شده بود و در طول یک هفته برنامه های ویژه ای از سوی سازمان فرهنگی تفریحی وقت برگزار می شد.

این تاریخ همواره محل مناقشه بین انجمن دوستداران اصفهان و اصفهان دوستان با مدیریت شهری بود، چرا که مخالفان باور داشتند بنابر شواهد تاریخی و المان های موجود در میدان نقش جهان، قوس آذر به عنوان نماد اصفهان است و لازم است بر این اساس اول آذر به نام روز اصفهان مورد توجه قرار گیرد.

با این حال این کشمکش ها راه به جایی نبرد تا اینکه مدیریت جدید شهری که بعد از انتخابات 29 اردیبهشت ماه روی کار آمد، این مهم را مورد توجه قرار داد و روز گذشته اول آذر به عنوان روز اصفهان در شورای شهر مصوب شد.

با تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان اول آذرماه به عنوان روز نکوداشت اصفهان و همچنین نگاره تاریخی منقوش بر کاشی کاری های سردر بازار قیصریه (قوس آذر) که با اقتباس از صورت فلکی برج قوس طراحی شده به عنوان نماد اصفهان، انتخاب شد. در سال 1384 تعدادی از اصفهان شناسان و دوستداران میراث فرهنگی، بر اساس مستندات تاریخی، پیشنهاد ثبت یکم آذر ماه به عنوان روز اصفهان را مطرح کردند.

بر اساس این مستندات، طالع بنیان شهر اسطوره ای اصفهان در ماه آذر (قوس) دیده شده و در بسیاری از متون کهن، خشت اول شهر اصفهان را در ماه آذر گذاشتند و برج قوس را طالع اصفهان انتخاب کرده اند. همچنین باروی اصفهان در این ماه بنا نهاده شده است.  

از همین رو جمعی از اصفهان شناسان و اصفهان پژوهان، در سال 84 پیشنهاد این نام گذاری را مطرح و مستندات تاریخی خود را ارائه کرده بودند. این خواسته اصفهان شناسان از سال 84 تاکنون محقق نشده بود تا اینکه روز گذشته شورای اسلامی شهر اصفهان اول آذرماه را به عنوان روز نکوداشت اصفهان انتخاب کرد.  

طی مصوبه شورای شهر اصفهان اول آذرماه به عنوان روز اصفهان انتخاب شد و هفته نخست اردیبهشت ماه هفته فرهنگی اصفهان خواهد بود. همچنین مقرر شد پیگیری های لازم جهت ثبت یکم آذر به عنوان روز ملی اصفهان در تقویم رسمی کشور انجام شود.

قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان در پیامی پیرامون تصویب روز و نشان اصفهان نوشت: افتخار مدیریت شهری است که در این دوره دیدگاه خود را با دیدگاه اصفهان شناسان همراه ساخته و بر اساس خواسته ای که آنان از سال 84 داشتند یکم آذرماه را به عنوان روز اصفهان به رسمیت می شناسد.

برنامه بزرگ میدان تا میدان

معاون فرهنگى شهردار و رئیس سازمان فرهنگى، اجتماعى و ورزشى شهردارى اصفهان در خصوص برنامه هاى روز اصفهان گفت: حدود ٧٤ برنامه در خلال روز اصفهان از روز اول آذر تا روز سوم آذر در نظر گرفته شده است.

محمد عیدی ادامه داد: مهم ترین برنامه روز اصفهان برنامه از میدان تا میدان است که از میدان نقش جهان تا میدان عتیق اجرا می شود. یکى از این میادین گویاى پایتخت صفوى است و میدان دیگر گویاى بازسازی تاریخ جهان شهر اصفهان است.

وی یادآور شد: نزدیک به ٦٠٠ تا ٧٠٠ نفر از هنرمندان و هنروران در این سه روز برنامه اجرا مى کنند و هدف از این برنامه ها ایجاد گردشگری رویداد است. در محور میدان تا میدان نیز ورزش ها و بازی های سنتى و بومی بازنمایى مى شوند.

به اصفهان رو تا بنگری بهشت ثانی

رئیس حوزه هنرى اصفهان نیز باور دارد که اگر به اصفهان بپردازیم یعنى دِین خود را به حقوق فرهنگى ایران اسلامى ادا کرده ایم.

مهدى احمدى فر اظهار داشت: رسانه ها می توانند مردم را در این سه روز به بازدید از اصفهان دعوت کنند. در این مجموعه برنامه به همه جنبه هاى اصفهان پرداخته شده و سعى شده به هنر و ادب، مشاهیر، شهدا، معمارى، مطبوعات و موسیقی و دیگر جنبه ها پرداخته شود. سبک زندگى اصفهانى نیز از دیگر جنبه هاست که به خوبى به آن پرداخته خواهد شد.

وی تصریح کرد: این فعالیت ها هر سال باید تقویت شود، چراکه متاسفانه خشک شدن زاینده رود اتفاق بدی است و ما نباید بگذاریم ذوق هنرى و شعف در اصفهان خاموش شود.

روز اصفهان به جایگاه خودش برگشت

حشمت الله انتخابی، اصفهان شناس با اشاره به انتخاب اول آذر به عنوان روز اصفهان گفت: ١۴ سال پیش وقتی جمعی از اصفهان شناسان تصمیم گرفتند روز اصفهان را در اول آذر ماه تعیین کنند، کج سلیقگی شد و مسولان همراهی نکردند.

وی با بیان اینکه این اتفاق بزرگ را تبریک می‌گویم اظهار داشت: وظیفه ما امیدواری است. دوستداران اصفهان ناامید نشدند و در تمام این سال ها هر روز در اول آذر ماه، روز اصفهان را برگزار کردند. خوشحالم که امسال با همراهی  مدیریت شهری، این روز، به جایگاه خودش برگشت.

جذب گردشگر

میراث فرهنگی نیز پیشتر خواهان تغییر روز اصفهان به اول آذر ماه بود چراکه به گفته کارشناسان گردشگری ما در اردیبهشت ماه با اوج حضور گردشگران مواجه هستیم و بهتر است در آذرماه که پیک مسافر کم است، چنین روزی را برای جذب توریست داشته باشیم. از روز پنجشنبه اصفهان شاهد سه روز متفاوت برای شهروندان و گردشگران است تا با برنامه های مختلف زیبایی های پاییزی اش را به رخ به کشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز