خبرگزاری کار ایران

خشکسالی به ۲۳۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی دیر خسارت زد

کاهش 10 تا 15 تنی برداشت گوجه فرنگی در آبدان‌/ قطب تولید گوجه‌فرنگی کشور در دام بی‌توجهی مسئولان

asdasd
کد خبر : ۶۸۲۵۴۲

شهر آبدان در استان بوشهر قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل است که چند سالی است با توجه به خشکسالی‌های اخیر با مشکلات فراوانی روبرو شد‌ه ، این در حالی است که به گفته کشاورزان منطقه در صورت عدم حمایت از سوی مسئولان قادر به ادامه فعالیت در این عرصه نخواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهر آبدان دیر در جنوب استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه‌ فرنگی خارج از فصل کشور شناخته می‌شود و سالانه کشاورزان متعددی در این منطقه به تولید گوجه فرنگی مشغولند. یکی از نکات مهم تولید گوجه فرنگی بخش آبدان است که دارای جمعیتی حدود 10 هزار نفر است که بخش عظیمی از مردم این منطقه در زمینه کشاورزی، کاشت و تولید گوجه فرنگی مشغول به فعالیت هستند.

در سال‌های اخیر فعالیت در حوزه تولید گوجه فرنگی در منطقه آبدان سخت و سخت‌تر شده و هر سال شاهد اضافه شدن مشکل جدیدی به مشکلات صادرات کشاورزان این منطقه هستیم که کماکان حل نشده‌اند. کمبود آب یکی از مشکلات قدیمی کشاورزان این منطقه است و جدیدا شور شدن آب هم به کمبود منابع آبی اضافه شده است و کشاورزان ناگزیر باید از آب‌شیرین‌کن برای آبیاری محصولات خود استفاده کنند.البته اگر آبی باشد.

 

نبود بازار مناسب برای فروش محصول نیز مشکل جدیدی نیست و هر ساله در فصل برداشت محصول تکرار می‌شود به گونه‌ای که در برخی موارد قیمت 200 تومانی برای هر کیلوگرم گوجه فرنگی رقم می‌خورد و این قیمت اصلا صرفه اقتصادی ندارد و برخی محصول خود را رها می‌کنند. بسیاری از کشاورزان برای فعالیت در این عرصه نیازمند دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید مایحتاج خود هستند که بایستی با همکاری بانک‌های عامل و تسهیل مسئولان در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شود.

لزوم توجه به نیازهای کشاورزان

یکی از کشاورزان بخش آبدان که سابقه 40 ساله در امر کشاورزی دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در حالی که کشاورزان نقش مهمی در عرصه تولید دارند متاسفانه از سوی مسئولان مورد حمایت قرار نمی گیرند.

مختار عارفی نیا افزود:  نبود وام کم‌بهره برای خرید آب‌شیرین‌کن یک معضل بزرگ برای کشاورزان این منطقه است.

دیگر کشاورز آبدانی نیز گفت: متاسفانه در روزهای گذشته بر اثر بارندگی و تگرک محصولات کشاورزی ما آسیب دیده است انتظار داریم مسئولان هر چه سریع‌تر به فکر باشند.

درویشی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته بسیاری از مزراع  کشاورزی ما بر اثر سیل از بین رفت اما تاکنون هیچ مبلغی به کشاورزان حادثه دیده تعلق نگرفته و در عین حال مسئولان وعده می‌دهد و عمل نمی‌کنند.

وی بیان کرد: متاسفانه با وجود مشکلات سال گذشته برای کشاورزان و اعتراض آنها هنوز مشکلات برطرف نشده است و مسئولان اهمیتی به این قضیه در منطقه نمی‌دهند. 

کاهش 10 تا 15 تنی برداشت گوجه فرنگی در آبدان‌/ قطب تولید گوجه‌فرنگی کشور  در دام بی‌توجهی مسئولان

کشاورزان نیازمند حمایت

مدیر جهاد کشاورزی آبدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: بر اثر ورزش باشد و بارش تگرگ طی چند روز گذشته خسارت جدی به  کشاورزان بخش آبدان وارد شده است.

وی افزود : متاسفانه خشکسالی‌های اخیر در چند سال گذشته  و سیل   هفته گذشته  به 2300  هکتار از مزارع کشاورزی بخش آبدان خسارت جدی وارد کرد به طوری که مبلغ  خسارت سیل به مزارع  10  میلیارد ریال  برآورد شده است.

سید غلامرضا حسینی از حمایت کشاورزان خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال 35 تا 40  تن گوجه‌فرنگی از مزارع آبدان برداشت شود تنها راه درآمد و امرار معاش بسیاری از مردم این منطقه کشاورزی و تولید گوجه فرنگی است که مسئولان باید تلاش ویژه‌ای برای حمایت از این کشاورزان داشته باشند.

حسینی ادامه داد: به زودی سدهایی در منطقه آبدان احداث می شود که اعتبار آنها با اداره امور آب منطقه است که جهاد کشاورزی شهر آبادن از طریق این اداره پی گیر مشکلات آب کشاورزی است و با تامین آب از این سدها مشکلات آب کشاورزان تا حدودی برطرف خواهد شد.

وی گفت: به دلیل مشکلات خشکسالی طی سال‌های گذشته در منطقه شوری آب بیشتر شده ای‌سی آب چاه ها شورتر شده است که متاسفانه باعث خساراتی به تولید گوجه فرنگی شهر آبدان شده است.

عیسی محمددوست رئیس جهادکشاورزی شهرستان دیر  نیز خشکسالی های اخیر را یکی از مشکلات کشاورزان دانست و گفت : برای مثال از 3هزار هکتار زمین قابل کشت گوجه فرنگی منطقه اکنون فقط تا 2300 هکتار باقی مانده و 700  هکتار از این  اراضی قابل برداشت نیستند. به عبارتی اگر در سال 93 ، 50 تا 55 تن برداشت محصو‌ل داشتیم اکنون این رقم به 35 تا 40 تن رسده است.

وی افزود: جایگزینی کشت گلخانه‌ای گوجه‌فرنگی خارج از فصل به جای کشت زراعی و استفاده از آب برخی از سد‌های  منطقه در بخش کشاورزی شاید راه حل مناسبی باشد.
 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز