خبرگزاری کار ایران

معاون‌سازمان میراث فرهنگی خبر داد:

آثار باستانی‌سمنان در انتظار ثبت‌جهانی/ تدوین پرونده زنجیره‌کاروانسراهای‌ایرانی

asdasd
کد خبر : ۶۵۸۲۶۹

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: ثبت جهانی چشمه علی دامغان، کاروانسراهای استان سمنان و مجموعه تاریخی بسطام در دست پیگیری است.

به گزارش ایلنا، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث ­فرهنگی، صنایع ­دستی و گردشگری کشور در سفر به سمنان گفت: چشمه علی یکی از باغ های ایرانی مهم است و با ساماندهی می‌توان آن را به 9 باغ تاریخی و جهانی کشور اضافه کرد.

طالبیان افزود: برای این امر باید ساختمان های الحاقی این مجموعه حذف و با اجرای پروژه های مرمتی به ساختار سابق خود باز گردد.

طالبیان در بازدید از کاروانسراهای تاریخی استان سمنان نیز گفت: بسیاری از کاروانسراهای تاریخی استان سمنان از جمله کاروانسرای سنگی و آجری آهوان، در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار ندارند و آسیب دیده‌اند.

وی از تدوین پرونده زنجیره کاروانسراهای ایرانی خبر داد و گفت: بسیاری از کاروانسراهای استان سمنان قابلیت حضور در این پرونده را دارند.

معاون میراث فرهنگی کشور در بازدید از بافت تاریخی سمنان نیز گفت: سازمان میراث فرهنگی به اتفاق شهرداری سمنان و مجموعه دست اندرکار و سازمان بازآفرینی شهری در حال تدوین حداقل دو محور تاریخی برای بازسازی و احیا در بافت تاریخی سمنان است.

وی افزود: مرمت و حفاظت آثار تاریخی واقع در این دو محور، بازآفرینی آثار فراموش شده بر اساس اسناد تاریخی، کف سازی، بدنه سازی، استحکام بخشی بناها و خانه های تاریخی از موارد در دست اقدام در این محورهاست.

وی ابراز امیدواری کرد: با تعیین این دو محور که به بازار و مسجد متصل خواهند شد، سمنان به مقصد گردشگری کشوری و جهانی تبدیل شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رابطه با ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام نیز گفت: مجموعه بسطام به دلیل نوع معماری، وجود مقبره و بارگاه امامزاده از اهمیت زیادی برخوردار است، اما در حال حاضر به هم ریختگی فضایی دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسطام در لیست موقت ثبت جهانی است، گفت: سال آینده جنگل ابر نیز در پرونده جنگل های هیرکانی ثبت جهانی می­شود .

معاون میراث فرهنگی کشور در سفر به استان سمنان از مجموعه چشمه علی دامغان، کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان، بافت تاریخی سمنان، شماری از کارگاه های مرمتی استان و کاروانسراهای لاسجرد، ده نمک و ایوانکی با هدف بررسی وضعیت مرمت و بهره برداری از آثار بازدید کرد.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده است و تاکنون بیش از 800 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز