خبرگزاری کار ایران

با حضور جمعی از مدیران جهاد کشاورزی؛

کارگاه آموزشی مروجین کشاورزی در استان البرز افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۸۵۸

مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی مروجین مسئول پهنه‌های کشاورزی استان البرز با حضور جمعی از مدیران کشوری و استانی جهاد کشاورزی، برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مجید موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی مروجین مسئول پهنه‌های کشاورزی گفت: با توجه به وضعیت موجود کشاورزان در جامعه و دسترسی به اینترنت و مراجع علمی، کارشناسان ما باید از لحاظ علمی در رتبه های بالاتری نسبت به کشاورزان باشند تا حرفی برای گفتن داشته و آموزش ها و اطلاعات لازم را در اختیار کشاورزان و بهره برداران قرار دهند. 

وی افزود : برای اینکه کار به صورت منظم و مرتب و با کمال دقت، دنبال شود، لازم است مسئولان، پهنه مطالعات خود را در حوزه های تخصصی بخش کشاورزی افزایش داده و به دنبال کسب اطلاعات جدید باشند.

موسوی بیان داشت: ما در استانی واقع شده ایم که از لحاظ تولید محصولات استراتژیک و عملکرد محصولات، حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. ما بالاترین عملکرد محصولات زراعی و باغی را در کل کشور داریم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص دلایل پیگیری کارگاه‌های آموزشی گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، کلیه کارشناسان پهنه، باید از حیطه کاری خود اطلاعات کامل داشته باشند و کارشناسان پهنه باید در تمامی حوزه های بخش کشاورزی منطقه مورد نظر مانند زراعت، باغبانی، آب و خاک، حفظ نباتات، و غیره، اطلاعات کافی داشته تا بتوانند کشاورزان را به خوبی و در مسیر درست و برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر، اقتصادی نمودن فعالیت های زراعی و باغی، شیلاتی و ... هدایت نمایند.

موسوی تصریح کرد: شناخت کشاورزان پهنه های اختصاص داده شده توسط کارشناسان از مسایل بسیار مهمی است که باید مورد دقت قرار گیرد. کارشناسان پهنه ها باید در مزارع و پهنه ها حضور داشته باشند و تمام مسئولیت ها بر عهده آن ها باشد و بر کلیه برنامه های اجرایی در پهنه ها نظارت فنی داشته باشد و از طرفی مسئولان پهنه ها نیز باید به گونه ای رفتار نمایند که کشاورزان به ما اطمینان کنند و توصیه‌های ما را قبول کنند.

وی افزود: پهنه‌ها در حقیقت اتاق کارکارشناسان پهنه است و انتظار می‌رود کلیه اطلاعات اتاق کار را کارشناسان داشته باشند.

موسوی با ابراز خرسندی از رویکرد وزارت جهاد کشاورزی و معاونت آموزش و تحقیقات گفت: با توجه به مراکز خدمات و کارشناسان پهنه ها، لازم است امکانات بیشتری در اختیارشان قرار گیرد لذا اعتبارات خوبی نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است.

کشاورز محور باشیم

محمد میثمی تبار، مدیر کل دفتر آموزش کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی مروجین مسئول پهنه های کشاورزی استان البرز گفت: بخش کشاورزی سه جزء اصلی دارد که ضلع اول شامل منابع، مواد اولیه و نهاده ها و ضلع دوم تکنولوژی فناوری مکانیزاسیون است. در این دو ضلع خیلی کار شده است و در طی 15 سال گذشته به اندازه طول تاریخ کشاورزی به این موارد، رسیدگی شده است 

وی افزود: ضلع سوم نیروی انسانی است و لذا اگر بخواهیم افزایش ضریب دانش روز و فنی به کشاورزان نیز به این بخش تزریق شود، ما باید به نیروی انسانی بخش کشاورزی نیز مقداری توجه کنیم.

میثمی تبار تصرح کرد: یک مشکل اساسی وجود دارد و آن اینکه مدیران ما مدیران سخت افزار هستند و علیرغم انجام کار ولی بدون هوشمندی و با اثر بخشی کم، روبرو هستیم. همه سواد دارند ولی کاردان کم است. ما در بخش کشاورزی بیشتراز آن که به منابع انسانی بپردازیم به سخت افزار ها پرداخته ایم.

این مسئول کشاورزی اظهار داشت: رویکرد ما باید از کشاورزی محوری تغییر پیدا کند به کشاورز محوری سوق پیدا کند. ما باید بخش کشاورزی را واگذار کنیم به کشاورزان و کشاورزان را توانمند کنیم و اگر اینکار را انجام دهیم کشاورزی اقتصادی خواهد بود چراکه اگر کشاورز از لحاظ مالی وضع خوبی داشته باشد دیگر به یارانه دولت نیازی نخواهد داشت.

وی اذعان داشت: نقطه صفر این توانمندسازی بخش دولتی است لذا کارشناسان بخش کشاورزی وظیفه توانمند سازی کشاورزان را دارند. اگر کارشناسان کشاورزی توانمندی ویژه داشته باشند می توانند کشاورزان را به درستی هدایت نمایند.

میثمی تبار با ابراز تاسف از عدم مهارت محور در نظام آموزشی، بیان کرد: ما باید در راستای توانمند سازی گام برداشته و رویکردمان را تغییر دهیم و به سمت آموزش در مزرعه و با کار عملی باید یادگیری همراه شود. کارشناسان با کار در محیط مزرعه با مسائل و مشکلات موجود آشنا شده و آموزشهای لازم را ببینند لذا کارشناسان باید با نگاه ویژه به منابع انسانی، کار های ضروری اولیه را در کشاورزی، یاد بگیرند.

کاشت سبزی و صیفی‌جات در گلخانه

محسن خدادادی، رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی  نیز در مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی مروجین مسئول پهنه های کشاورزی گفت: ما بیش از 25درصد تولیدات گیاهی کشورمان سبزی و صیفی است که بیش از 36 گونه گیاه را شامل میشود که در 900 هزار هکتار فضای باز و بالغ بر 13 هزار هکتار در فضای گلخانه کشت می شود.

وی ضمن اعلام اینکه در حال حاضر عمده این محصولات در فضای باز تولید میشود، افزود: با سیاست های جدید وزارت جهاد کشاورزی در نظر است سبزی و صیفی به داخل گلخانه برود و برای استفاده بهینه از منابع محصولات سبزی و صیفی در فضاهای بسته کشت شود.

خدادادی بالا بودن هزینه تولید، بالا بودن ضایعات و جمع آوری آن ها را  از جمله این مشکلات عنوان نمود و افزود: با مکانیزه نمودن و مدیریت مناسب ضایعات سبزی و صیفی و در مجموع توجه به مجموعه تحقیقات گلخانه میتوان بر مسائل و مشکلات موجود غلبه کرد. 

این مقام مسئول افزود: با توجه به وجود بهترین تولیدکنندگان سبزی های برگی در استان، لازم است اطلاعات کارشناسان ما بهتر باشد و از این طریق هزینه تولید را پائین بیاوریم. 

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما در این بخش، بالا بودن هزینه تولید است لذا باید تولید محصولات سبزی و صیفی به سمت سطوح بزرگ و مکانیزه، هدایت شود. 

این مقام مسئول در وزارت کشاورزی، گفت: ما ضایعات بالایی در بحث سبزی و صیفی داریم و جمع آوری این ضایعات اعداد وحشتناکی است لذا ما علاوه بر تولید در بحث ضایعات این محصول نیز باید برنامه مناسبی داشته باشیم.

خدادادی در پایان گفت: اگر ما اصول فنی را در تولید و نگهداری بیاموزیم و آن را به تولید کننده انتقال دهیم قطعا ضایعات کمتری خواهیم داشت که اهمیت آن کمتر از تولید محصولات کشاورزی نیست.

لزوم آموزش مروجین پهنه کشاورزی

جهانگیر کاووسی، مدیر نظام هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی مروجین مسئول پهنه های کشاورزی استان البرز گفت: مهمترین و اصلی ترین رسالت وزرات جهاد کشاورزی افزایش کمی وکیفی تولیدات کشاورزی و تولیدات محصولات کشاورزی است و این امر محقق نمیشود مگر اینکه به سه مقوله دانش بنیان کردن تولید، پایداری تولید و بهره‌وری تولید یعنی استفاده بهینه از منابع تولید، توجه کنیم.

وی افزود : نجات بخش کشاورزی بدون سه مقوله آموزش و ترویج و تحقیق عملا غیر ممکن است.

کاووسی در خصوص برگزاری کارگاه آموزشی مروجین مسئول پهنه های کشاورزی استان البرز، گفت: 56 کارشناس مسئول پهنه در این کارگاه آموزش های لازم را می‌بینند و سعی شده از ظرفیت‌های آموزش و تحقیقاتی استان در این دوره های آموزشی  استفاده شود. همچنین استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در کشت و صنعت  از جمله برنامه هایی  است که در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز