خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم‌نامه میان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست برای پرورش ماهی در دریا

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۳۲۰

تفاهم‌‌‌‌نامه همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه پرورش ماهی در دریا با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با هدف حذف مجوزهای غیرضرور و بهبود فضای کسب و کار برای سرمایه‌‌‌گذاران، شفافیت و جلوگیری از رانت اطلاعات و انتقال آبزی‌‌‌پروری از خشکی به دریا در سازگاری با اقلیم منعقد شد.

به گزارش ایلنا، این تفاهم‌‌نامه امروز شنبه به امضای حسن صالحی، رییس سازمان شیلات ایران و پروین فرشچی، معاون سازمان محیط زیست به امضا رسید.

در مراسم امضای این تفاهم‌‌‌نامه همکاری، صالحی گفت: این تفاهم‌‌‌‌نامه بلندمدت در راستای امنیت غذایی، استفاده بهینه از دریا و توسعه دریامحور و به منظور تولید غذای سلامتی و تحقق تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی در دریا در برنامه ششم توسعه و همچنین پرورش ۴۰۰ هزار تن ماهی در افق ۱۴۰۴ امضا شد.

وی، پرورش ماهی در دریا را از طرح‌‌‌های اقتصاد مقاومتی خواند و اظهار داشت: با امضای این تفاهم‌‌‌نامه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست و مشخص شدن پهنه‌‌‌‌های مناسب برای پرورش ماهی در دریا، شرایط برای سرمایه‌‌گذاری سرمایه‌گذاران تسهیل می‌‌شود.

رییس سازمان شیلات ایران افزود: تعیین این پهنه‌‌‌بندی‌‌‌ها در آب دریاهای خزر، عمان و خلیج فارس و مطالعات بر روی آنها برای سرمایه‌‌‌گذاری شفافیت ایجاد کرده و اطلاعات شفاف در اختیارشان قرار می‌‌‌دهد و رانت اطلاعاتی را از بین می‌‌برد.

صالحی کاهش استعلام‌‌‌ها و تسهیل در صدور مجوزهای مربوط به پرورش ماهی در دریا و انتقال آبزی‌‌‌پروری از خشکی به دریا در سازگاری با شرایط کم‌‌‌آبی اقلیم را از دیگر اهداف این تفاهم‌‌‌نامه همکاری برای پرورش ماهی در عرصه دریا دانست. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره مساحت این پهنه‌‌‌بندی‌‌‌‌ها در دریا تصریح کرد: این پهنه‌‌‌بندی‌‌‌ها کمتر از یک درصد آب‌‌‌های سرزمینی و سه درصد پهنه‌‌‌های سبز کشور را تشکیل می‌‌دهد.

رییس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: مطالعاتی که برای پهنه‌‌‌‌بندی و نوع پرورش ماهیان در دریا انجام شده در واقع آمایش دریا محسوب می‌‌‌‌شود و مشخص کردن نقاط مناسب پرورش ماهی در دریا و ایجاد صنایع پشتیبان و زنجیره‌‌‌‌های صنعت پس از پرورش ماهی در دریا کار جدیدی است.

صالحی با بیان اینکه سازمان شیلات ایران، مجوزهای صیادی را بر اساس قانون شیلات و مطالعات و تحقیقات صادر می‌‌‌‌کند، خاطرنشان کرد: برای معرفی گونه‌‌‌های ماهی برای پرورش در دریا، مورد ارزیابی زیستی و اقتصادی قرار می‌‌گیرد.

وی درباره پدیده کشند قرمز ابراز داشت: این پدیده در ورودی فاضلاب‌‌‌های صنعتی و انسانی دیده می‌‌‌شود و قفس‌‌‌های پرورش ماهی، فاصله‌‌‌های لازم را در این مناطق دارند.

رییس سازمان شیلات ایران درباره کیفیت غذایی ماهیان که در دریا پرورش می‌‌‌‌‌یابند، ابراز داشت: نرخ تبدیل غذایی گوشت در روش پرورش ماهی در قفس به علت کیفیت غذا، ۸ دهم و ۹ دهم است در حالی که در پرورش قزل‌‌‌آلا این عدد ۱.۲ تا ۱.۵ است.

صالحی افزود: به دلیل نگاه صادراتی که در مورد پرورش ماهی در دریا داریم، غذای آنها از کیفیت بالایی برخوردار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، انتقال آبزی‌‌‌پروری از خشکی و تولید غذا در دریاها و اقیانوس‌‌‌ها را یکی از راهکارهای سازگاری با اقلیم و مقابله با کم‌‌‌آبی دانست و بیان کرد که در سال گذشته ۱۴ هزار و ۵۰ تن ماهی به روش پرورش در قفس در دریا تولید شده است. از این میزان بیش از ۵۰ درصد صادر شده است.

صالحی میزان صادرات محصولات شیلاتی در سال ۹۶ را حدود ۱۲۳ هزار تن و به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار برشمرد و یادآور شد: اروپا، حوزه اوراسیا، کشورهای حوزه خلیج فارس، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی از اهداف صادراتی ما هستند.

در این مراسم، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر پهنه‌‌‌بندی در دریا برای پرورش ماهی و مشخص شدن طول و عرض جغرافیایی این پهنه‌‌‌ها تاکید و عنوان کرد: برای پرورش ماهی در دریا باید مشخص شود چه گونه‌‌‌‌ای در چه عمقی، با چه تناژی و با چه خدمات و پشتیبانی تولید می‌‌شود.

فرشچی افزود: با انعقاد این تفاهم‌‌نامه علاوه بر ارزیابی و پایش عملکرد پهنه‌‌‌های پرورش ماهی در دریا، نوع بکارگیری ادوات و ابزار و نوع غذادهی به ماهیان مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

وی با تاکید بر حفظ ذخایر دریایی گفت کرد: این تفاهم‌‌‌نامه یک ابزار مدیریتی بر روی صید و برداشت از دریا را در اختیار ما قرار می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز