خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شبستر خبر داد:

کشت خاویار گیاهی در آذربایجان شرقی

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۳۶۱

گیاه کینوا که از آن به عنوان خاویار گیاهی نام برده می‌شود و یکی از محصولات کشاورزی با ارزش غذایی بالاست، برای اولین بار در شهرستان شبستر آذربایجان شرقی کشت شد.

به گزارش ایلنا، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان شبستر در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار داشت: با در نظر گرفتن منابع آبی موجود منطقه و اصلاح الگوی کشت، جایگزینی و کشت محصولات با نیاز آبی کمتر از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی جهاد کشاورزی است.

جعفرصادقی افزود: حفظ منابع آب و خاک جز با تغییر الگوی کشت و اصلاح روش‌های آبیاری از سنتی به تحت فشار امکان پذیر نیست و در این راستا برای اولین بار در شهرستان شبستر و در اراضی شهر وایقان محصول کینوا کشت شده است.

وی با اشاره به خواص خوراکی و دارویی این گیاه، گفت: مقدار پروتئین دانه و وجود انواع ویتامین ها و اسیدهای آمینه که کینوا را به خاویار گیاهی معروف کرده است و همچنین مقاومت این گیاه به کم آبی و شوری بالا ، می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای محصولات با نیاز آبی بالا از جمله سبزی و صیفی باشد.

صادقی اضافه کرد: در شرایطی که منابع آبی منطقه با افت آب‌های زیرزمینی مواجه بوده و میانگین بارندگی سال های اخیر نسبت متوسط بلند مدت کاهش یافته است، کشت کینوا و سایر محصولات با نیاز آبی کمتر کمک شایانی در حفظ منابع آبی خواهد داشت.

گیاه کینوا در واقع یک پروتئین کامل است که کالری کمی دارد و کسانیکه رژیم غذایی لاغری دارند، می توانند از آن استفاده کنند.

کینوا برای تمامی گروه های خونی مفید است و منبع غنی از آهن، فسفر، ویتامین B، اُمگا۳، منیزیم، کلسیم و لیزین می باشد و خاصیت متعادل سازی قند خون و دیابت را دارد.

قیمت این محصول که اغلب از آمریکای لاتین و کشور بولیوی وارد کشور می شود، هر کیلوگرم حدود ۱۲۰ هزار تومان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز