خبرگزاری کار ایران

با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی انجام شد؛

برگزاری مراسم افتتاحیه همایش‌ملی تمدن نوین اسلامی در دانشگاه شاهد

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۲۲۲

مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی در دانشگاه شاهد برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی عصر چهارشنبه 9 اسفند ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامی رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی و اسلامی صدرا، دکتر ثقفی رئیس دانشگاه شاهد، چهره های برجسته علمی و دانشگاهی، روسا و اساتید دانشگاه‌های کشور در مرکز همایش‌های امام خمینی (ره) دانشگاه شاهد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سقای بی ریا، رییس شورای علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی و دکتر جهان بین رییس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی همایش ملی تمدن نوین اسلام گزارش هفته علمی و همایش ملی تمدن نوین اسلامی را ارائه کردند و در ادامه آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی امیدی دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، دکتر محمد رحیم عیوضی استاد دانشگاه شاهد و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید بهشتی استاد دانشگاه علامه طباطبایی مقالات خود را ارائه کردند.

برگزاری مراسم افتتاحیه همایش‌ملی تمدن نوین اسلامی در دانشگاه شاهد

کامیار ثقفی، رئیس دانشگاه شاهد در افتتاحیه سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی که در دانشگاه شاهد برگزار شد در ابتدای سخنرانی به صورت اجمالی به ارائه برنامه‌های آتی دانشگاه شاهد در خصوص ارتقای مشارکت دانشگاهیان و دانشجویان در مینه‌های علمی پرداخت و گفت: سال آینده شاهد برپایی همایش دانشجویی تمدن نوین اسلامی خواهیم بود و همچنین به منظورارتقای زیرساخت‌ها و فعالیت‌های علمی و پژوهشی، عوامل علمی دانشگاه موفق به اخذ مجوز برای دو فصلنامه مطالعات بنایدین تمدن نوین اسلامی شدند. علاوه بر این ما شرایطی را فراهم کردیم تا برگزاری کرسی‌های مناظره و آزاد اندیشی به صورت مستمر تداوم یابد و سپس در مراحل بعدی شاهد تقویت نظریه‌پردازی در این حوزه باشیم. همین‌طور حمایت از طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های مرتبط با این موضوع را اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه به عنوان همایش پرداخت و تصریح کرد: ضرورت تمدن و زندگی‌ در قالب هدف غایی که اسلام عزیز برای بشر در نظر گرفته همان حیات طیبه است. اما در مقابل حیات طیبه مدنظر اسلام، زندگی مدرن غربی که عنصر اصلی آن سکولاریسم است، می‌باشد. همچنین هدف تمدن غربی تمتع بوده و سکولاریسم در این چهارچوب دارای معنای متفاوتی می‌باشد که آن جدایی دنیا از آخرت است و نه صرفاً جدایی دین از سیاست.

رئیس دانشگاه شاهد افزود: تعبیر مقام معظم رهبری از تمدن اسلامی، نوین بودن آن است که دو برداشت از آن می‌توانیم داشته باشیم. اول این‌که باید این تمدن نوین مطابق با اقتضائات روز باشد و نگاه اجتهادی به این موضوع از جنبه‌های مهم این تمدن است. همچنین مقام معظم رهبری بر نو و خلاقانه بودن این حوزه توجه دارند. و این‌گونه نگاه به تمدن نوین اسلامی در برابر دیدگاهی می‌ایستد که می‌خواهد این‌گونه وانمود کند تمدن اسلامی مساوی با آخر دنیا است و بعد از این تمدن دیگر تمدن متعالی‌تری نخواهد آمد.

وی در ادامه به بیان برداشت دوم از سخنان رهبری معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری بر عدم تقلید و اعتقاد تأکید کردند و ایشان معتقدند که آن‌چه قرار است امروز ارائه شود، تقلید از آن‌چه که امروز وجود دارد و یا در گذشته وجود داشته‌، نیست؛ بلکه یک موضوعی کاملاً نوعی و متناسب با نیازهای امروز و آینده است.

ثقفی بیان کرد: من با طرح این مسائل به نوعی می‌خواهم تأکیدی بر اصول مهم و الزامات حوزه تمدن نوین اسلامی داشته باشم و لذا محققان ما باید توجه ویژه‌ای به این موارد از خودشان نشان دهند و قطعاً تمدن غربی نمی‌تواند ما را به هدفمان برساند. و آن‌چه که ما از تمدن نوین اسلامی برداشت می‌کنیم، تمدنی است در واقع بر اساس همین مختصات و ویژگی‌هایی که در مطالب قبلی عرض کردم.

ریاست دانشگاه شاهد با بیان این مطلب که در حوزه تمدن سازی نوین اسلامی یکی از اصول رعایت اخلاق اسلامی است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از این اصل تحت عنوان سلوک عملی نام می‌برند و از جمله مواردی می‌باشد که کمتر در این خصوص کار شده و باید در حوزه تمدن، محور قرار گیرد.

وی ایجاد دولت اسلامی را یک ضرورت‌ دانست و گفت: تمدن نوین اسلامی شاید در آینده خیلی نزدیک شکل نگیرد، اما ما باید به وظایف خود آشنا باشیم که یکی از آن‌ها ایجاد دولت اسلامی است. ما اکنون در مرحله دولت اسلامی هستیم و بعد از گذشت سال‌ها هنوز نمی توانیم بگوییم دولت اسلامی تشکیل شده است. نظام اسلامی ما در سال ۵۸ با رأی به جمهوری اسلامی شکل گرفت و هندسه عمومی در قالب نظام اسلامی در مقابل نظام شاهنشاهی اتفاق افتاد. همچنین تعریف دولت اسلامی به معنی حاکمیت اعتقادات اسلامی و کارگزاران حکومت و اسلامی شدن کارگزاران و تشکیل نهادها و دستگاه‌های اسلامی است.

ثقفی با اشاره به این موضوع که پس از گذشت سال‌های طولانی هنوز نتوانستیم مدلی برای تحقق دولت اسلامی باشیم، افزود: دلایل آن‌ هم ریشه در وجود برخی موانع داخلی و خارجی دارد که مانع خارجی شامل استکبار جهانی و مانع داخلی خواص ضعیف الایمان هستند. عامل کلیدی ضعف ساخت درونی حاکمیت انقلاب اسلامی است و به همین علت مقام معظم رهبری بر ساخت استحکام درونی به‌عنوان یکی از کلیدواژه‌ها تأکید کردند تا بر این ضعف و کاستی بتوانیم غلبه کنیم.

ریاست دانشگاه شاهد اظهار کرد: تأخیر زیاد در تحقق مرحله دولت اسلامی منجر به احساس نیاز در تغییر ساخت و ساز آن شده است که برای غلبه بر این مانع، رمز آتش به اختیار از سوی رهبر انقلاب اعلام شد. آتش به اختیار به معنای امید بستن به نسل دیگر است تا بتوان ازموانع داخلی عبور کرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری سال گذشته در جمع جوانان ونخبگان به ۹ شاخص در تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره کردند که عبارتند از: شجاعت، سواد، تدین، ابتکار، پیشگامی، خودباوری، غیرت، داشتن انگیزه برای حرکت و داشتن توان جسمی و حرکتی.

ثقفی در پایان تحقق تمدن نوین اسلامی را مأموریت مهم محققان نام برد و گفت: محققان و اندیشمندان باید تحقق تمدن نوین اسلامی را به‌عنوان ماموریت جدی خود در تحقیقات مدنظر قرار دهند و ازخداوند می‌خواهیم نسل حاضر را متصف به این ویژگی‌ها کند و جوانان به رسالت خود واقف باشند.

برگزاری مراسم افتتاحیه همایش‌ملی تمدن نوین اسلامی در دانشگاه شاهد

فرزاد جهان‌بین، دبیر علمی و رئیس دبیرخانه دائمی همایش ملی تمدن نوین اسلامی دیگر در ادامه مراسم افتتاحیه سومین دوره این همایش گفت: تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف غایی انقلاب به عنوان دال مرکزی به سایر موضوعات در گفتمان امام و رهبری سامان می‌دهد و حذف آن از مرکزیت این گفتمان، موجب سردرگمی در سایر علوم خواهد شد.

وی افزود : در پایان مهلت ارسال چکیده مقالات، ۲۳۶ چکیده از طریق فراخوان عمومی به دبیرخانه همایش واصل شد که از آن میان ۲۲۱ چکیده مورد تایید قرار گرفت. ۱۹۴ مقال کامل به دبیرخانه همایش رسید که از این بین بر اساس داوری های صورت گرفته، ۵۷ مقاله یعنی حدود ۲۵ درصد مقالات، برای ارائه مورد تایید قرار گرفت. در این دوره با توجه به سیاستهای متخذه، پذیرش مقاله به صورت پوستر نداشتیم.

عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی گفت: امروز ما در دوران جاهلیت مدرن به سر می‌بریم که امیدواریم با امید به نسل جوان بتوانیم این جاهلیت مدرن را بزداییم و بعد به وسیله علم مسیر را برای تحقق تمدن عدالت گستر امام مهدی(ع) هموار سازیم.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی‌ریا، رئیس شورای علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در افتتاحیه سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی که عصر امروز ۹ اسفند در مرکز همایش‌های امام خمینی(ره) دانشگاه شاهد برگزار شد به سخنرانی پرداخت و درباره نحوه رسیدن به هدف‌های بزرگ گفت: رسیدن به اهداف بزرگ همت‌های عالی، پیگیر و تداوم می‌طلبد. وجود مقدس امیرالمومنین(ع) که بعد از پیامبر اسلام(ص) مقتدای همه ما است درباره مردم زمان خودش می‌فرماید: «کمی شماها سست شده‌اید. من یادم هست که اول اسلام ما شب و روز نداشتیم و حتی اگر لازم بود با نزدیکان و اقوام خودمان مقابله می‌کردیم تا این‌که درخت اسلام بارور شد و اگر آن‌چه که شما رفتار می‌کنید ما بودیم، هیچ شاخه‌ای از درخت اسلام سبز نمی‌شد».

برگزاری مراسم افتتاحیه همایش‌ملی تمدن نوین اسلامی در دانشگاه شاهد

وی ادامه داد: الحمدالله ملت ایران به رهبری امام(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افتخار می‌کنند و این ملت طی بیش از ۵ یا ۶ دهه ثابت کردند که اهل تلاش و جهاد هستند.

بی‌ریا نسل‌های جوان را امید غلبه بر مشکلات داخلی دانست و در این زمینه تصریح کرد: موانع داخلی بسیاری در کشور وجود دارد که با امید و پرشور می‌توانند ریشه این مشکلات را بخشکانند. همچنین در این خصوص ابتدای هر حرکتی با علم آغاز می‌شود و امروز ما در دوران جاهلیت مدرن به سر می‌بریم و امیدواریم که بتوانیم این جاهلیت مدرن را بزداییم و بعد مسیر را برای تحقق تمدن نوین اسلامی و در نهایت برپایی تمدن عدالت گستر امام مهدی(ع) هموار سازیم.

عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این موضوع که هفته تمدن نوین اسلامی را باید نمونه جدیدی از تلاش‌ها به حساب بیاوریم، ادامه داد: برگزاری همایش‌ها معمولاً هزینه‌های زیادی دارد مخصوصاً اگر بیش از یک روز باشد. اما اگر ما هدف را بیشتر بر روی تضارب آرا بگذاریم، می‌‎توانیم زودتر به هدف برسیم و نیازی به چنین همایش‌های طولانی نیست بلکه می‌توانیم با رعایت این قواعد همایش‌های یک روزه و یا نصف روز را برگزار کنیم.

رئیس شورای علمی هفته علمی تمدن اسلامی گفت: شاهد برگزاری سومین دوره این همایش هستیم که نگاهی به دستاوردهای آن می‌تواند ثابت کند که این یک الگوی جدیدی از کارکرد علمی باشد که با گسترش دادن کار، می‌تواند افراد بیشتری را شراکت دهد و دستاوردهای بیشتری را با کمترین مخارج داشته باشد.

بی‌ریا در ادامه افزود: برگزاری همایش‌ها بسیار پرخرج است، اما هزینه‌هایی که برای این همایش صرف شده بسیار کم بوده که با مشارکت مراکز و هدایت شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری این ساماندهی انجام گرفت و شاهد این هستیم که امروز تنور این همایش گرم شده است.

وی درباره مقالات دریافتی تصریح کرد: در اولین هفته علمی ۴۲ مقاله در قالب چند جلد کتاب رونمایی شدند و در دومین هفته ۵۳ مقاله برگزیده شدند که اولین قدم‌ها به سوی تلاش‌های علمی در ظرفیت‌سازی برای تمدن نوین اسلامی را هموار کردند.

سقای بی ریا در ادامه به سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی به مدت یک هفته و در قالب همایش‌های نیم‌روزه برگزار شد و قبل از آن چندین پیش نشست هم داشتیم. همچنین در طول سال هم فعالیت‌های علمی ادامه داشت.

وی در پایان گفت: امید داریم هفته علمی را از قالب ملی به میان کشورهای اسلامی ببریم و در عمل جوانان که مسئولان و مجریان امور در سال‌های آینده هستند، این حرکت پرشور را آغاز کنند و مردم دنیا هم این الگو را ببینند زیرا مجموع این فعالیت‌ها برای ظهور ولی عصر(عج) و برپایی حکومت عدل خواهد بود.

در ادامه ی این مراسم آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی امیدی دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، دکتر محمد رحیم عیوضی استاد دانشگاه شاهد و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید بهشتی استاد دانشگاه علامه طباطبایی مقالات خود را ارائه نمودند.

گفتنی است ارائه مقالات برگزیده این همایش توسط محققان و پژوهشگران در قالب کمیسیون های تخصصی روز پنج شنبه 10 اسفند ماه از ساعت 8 لغایت 15 خواهد بود و اختتامیه همایش نیز از ساعت 15 لغایت 17 در سالن همایش های امام خمینی (ره) برگزار می گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز