خبرگزاری کار ایران

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همدان:

گشایش در گردشگری برخاسته از برجام است

asdasd
کد خبر : ۴۸۵۴۶۷

نشست فعالان گردشگری استان همدان با حضور معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان و فعالان این حوزه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مدیرکل میراث فرهنگی در این مراسم با اشاره به گوشه ای از اتفاقات و اقداماتی که در حوزه گردشگری، میراث و صنایع دستی در استان روی داده است، گفت: استان همدان دارای جاذبه‌های متعدد و متفاوتی است؛ هم از بعد جاذبه های تاریخی و برخورداری از ویژگی های طبیعی و آب وهوای خاص طبیعت، کوهستانی زیبا و ظرفیت های طبیعت گردی موجود، همچنین شگفتی های غار علیصدر که توانسته سلیقه های متفاوتی را پاسخگو باشد و خاطرات خوبی را برای افراد ایجاد کند.

علی مالمیر ادامه داد: همدان دارای جایگاه ممتازی در صنایع دستی است و ما دارای ظرفیت های جهانی هستیم. لالجین را به عنوان شهر جهانی سفال داریم و شهرستانهای ملایر و تویسرکان به عنوان قطب های منبت کاری در استان مطرح هستند.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید 6 درصد از کل جمعیت استان در زمینه صنایع دستی شاغل هستند و خوشبختانه با رویکردی که در دنیا و گشایشی که پس از برجام به وجود آمد و تبادلاتی که شکل پیدا کرد، شاهد رشد روزافزون صادرات در رسیدن به جایگاه درخور خود در صادرات به خصوص صنایع دستی بوده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: آمار از مبدا گمرک استان همدان در سال گذشته نشان می دهد فقط سفال نسبت به سال گذشته 55.6 درصد رشد صادرات داشته است. رشد صادرات صنایع دستی ما 33.4 درصد بوده است. با رویکرد خوبی که دولت به این حوزه دارد ما شاهد حضور هنرمندان مان در زمینه صنایع دستی بوده ایم. چهار شهر جهانی از نوزده شهر جهانی مربوط به کشور عزیزمان ایران است. در دولت تدبیر و امید شاهد این پیگیری، ایجاد وتصویب این شهرها بوده ایم. خوشبختانه استان همدان هم از یکی از این شهرها به عنوان شهر جهانی سفال لالجین بهره مند شد که نشان دهنده ظرفیت دیپلماسی و تغییر رویکردی است که در دنیا و مجامع بین المللی نسبت به کشورمان داشته ایم.

درادامه فیضی، ابوالقاسمی و زندی به عنوان انجمن خدماتی مسافرتی، سفره خانه های سنتی و بین راهی، نماینده تشکل ها و سمن های استان به ارایه  گزارشی از عملکرد این حوزه را در سال گذشته پرداختند.

حسین زندی نماینده تشکل های مدنی و سمن ها در این مراسم گفت: یکی از رسالت های تشکل های مدنی و جامعه مدنی که اصحاب رسانه هم جزئی از آن هستند، انتقاد کردن است و کارشان نظارت بر عملکرد دولت ها و نماینده های آنها بوده و من واقعا نمی توانم از نگرانی که این روزها دارم صحبت نکنم که از جمعه گذشته بیشتر شده این نگرانی به خصوص در حوزه گردشگری بیشتر است.

این فعال مدنی افزود: در اینجا تللنگری به حافظه تاریخی شما و دوستان تشکل ها می زنم. شما یادتان نرفته که اواخر دولت اصلاحات و دولت آقای خاتمی در استان حدود 300 تشکل مدنی در حوزه های مختلف داشتیم اما در روزهای آخر دولت دهم این تعداد به 30 تشکل تنزل پیدا کرده بود. اگر امروز از جامعه مدنی و تشکل های مدنی صحبت می کنیم نمی توانیم از دولت یازدهم صحبت نکنیم.

زندی ادامه داد: یادمان نرفته است آخرین سال دولت دهم آخرین آمار ورود گردشگر خارجی به همدان حدود 140 نفر در سال بود اما ما امروز چندین برابر شاهد این گردشگران هستیم. گردشگری ما را در آن مقطع زمانی محدود کرده بودند به 50 لیتر بنزین که مردم را با آن با هیچ کیفیتی راهی سفر می کردند که آسیب های خود را به همراه داشت. ما فراموش نمی کنیم بازداشت شدن نزدیک به 30 نفر از اعضای تشکل های همدان را در اعتراض به آبگیری سد سیوند که با زیر آب رفتن تنگه بلاغی همراه بود یادمان نرفته که چه بر سر میراث و گردشگری آمد. به قول دکتر ملا صالحی اتفاقی که در این 8 سال بر میراث آمد نه تنها از جنگ 8 ساله بلکه از حمله مغول بیشتر بود.

او ادامه داد: ما باید آگاه باشیم که با شعارهای پوپولیستی و حاشیه ای دوباره به زمان و دوره دولت دهم برنگردیم؛ امید که این تدبیر ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز