خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

سه گونه حیوانی در لرستان مورد حفاظت قرار می گیرند

asdasd
کد خبر : ۴۷۵۳۸۰

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سمندر لرستانی، غاز پیشانی سفید و خرس قهوه ای در لرستان مورد حفاظت قرار می گیرند.

به گزارش روز پنج شنبه خبرنگار ایلنا در خرم آباد، معصومه ابتکار در حاشیه آیین بهره برداری از پاسگاه محیط بانی تالاب های تنگ فنی شهرستان پلدختر در جمع خبرنگاران افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای هفت گونه در معرض تهدید در کشور برنامه های علمی تنظیم کرده است که سه گونه آنها در لرستان هستند.

وی تصریح کرد: اواخر سال گذشته براساس مطالعات انجام شده برنامه های مدیریت و حفاظت از حیات وحش را برای استانداران ابلاغ کردیم که این برنامه ها در لرستان برای سه گونه غاز پیشانی سفید، خرس قهوه ای و سمندر لرستانی تدوین و ابلاغ شده اند.

وی اظهار کرد: امید است این برنامه ها به شورای برنامه ریزی استانها بیایند تا ضمن برنامه ریزی برای حفاظت از این گونه های ارزشمند اقدام لازم برای آموزش و معرفی آنها برای جذب گردشگران و علاقه مندان صورت گیرد. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حفاظت از گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری را نیازمند مشارکت تمام دستگاه ها و مردم دانست و اظهار کرد: امید است در سایه این همکاری پناهگاه زیستی مناسبی برای گونه های ارزشمند حیات وحش داشته باشیم. 

وی با اشاره به بهره برداری یا بازسازی پاسگاه های محیط بانی لرستان گفت: 20 میلیارد ریال برای این کارها هزینه شده است که یکی از این پاسگاه ها برای حفاظت از تالاب های پلدختر در این شهرستان احداث شده است. 

ابتکار افزود: تالاب های پلدختر ارزش فراوانی از نظر تنوع گونه های مختلف گیاهی و جانوری دارند و پرندگان مهاجر به این تالاب ها مهاجرت می کنند 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به در دستور کار بودن ارتقاء سطح مناطق حفاظت‌شده لرستان گفت: باید زمینه احیاء تالاب «گری بلمک» پلدختر فراهم شود.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های تالاب «گری بلمک» پلدختر ژئوپارک بودن آن است، گفت: به دلیل تغییرات زمین شناسی که صورت گرفته، این منطقه دارای مناظر دیدنی و ارزشمندی است.

وی وجود محیط های ارزشمند طبیعی را از ظرفیت های لرستان دانست و گفت: با توجه به تغییرات زمین شناسی در محل تالاب های پلدختر مناظر زیبایی ایجاد شده و این محل به ژئوپارک بسیار زیبایی تبدیل شده است. 

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای حفظ تالاب ها و دیگر اماکن طبیعی لرستان افزود: بهره برداری از پاسگاه محیط بانی پلدختر گام مهمی برای اجرای طرح های طبیعت گردی و برنامه های حفاظتی و حفظ این اماکن است. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این طرح ها باید با مشارکت مردم و جوامع بومی اجرا شوند، باید از این ثروت خدادادی برای تولید و اشتغال در حوزه هایی مانند گردشگری طبیعی استفاده کنیم. 

وی درخصوص الحاق تالاب های پلدختر به کنوانسیون رامسر گفت: در حال تکمیل مطالعات این کار هستیم و باید گام به گام جلو برویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز