خبرگزاری کار ایران

در بندرعباس صورت گرفت؛

بهره‌برداری از نخستین کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای کشور

نخستین کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای کشور با نام کاوشگر خلیج فارس، صبح امروز با حضور وزیر علوم در بندرعباس به بهره برداری رسید.

به گزارش ایلنا، این شناور امروز پس از  بهره‌برداری برای آغاز دریانوردی، سفر خود به آب‌های آزاد را آغاز کرد.

 فرهادی وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: با توجه به اهمیت دریا و کاووش آن ، حمایت ازطرح‌های تحقیقاتی دریایی در اولویت برنامه‌های دولت است.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم گفت: این کشتی 900 تن وزن ، 50 متر طول، 10متر عرض و 12 متر ارتفاع دارد.

دریادار امیر رستگاری افزود: این کشتی پیشرفته تحقیقاتی قادر است با آب و سوخت کامل به مدت ۴۵ روز در خلیج فارس ، دریای عمان و شمال اقیانوس هند حدود 3 هزار مایل دریایی را بپیماید.

وی گفت: این شناور 15 گره دریایی سرعت دارد و نمونه برداری تاعمق 3 هزار متری از رسوبات کف دریاها واقیانوس‌ها از قابلیت‌های این شناور تحقیقاتی است .

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: کشتی تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس مجهز به 5 آزمایشگاه و انواع تجهیزات، امکانات و دستگاه‌های پیشرفته مطالعات دریایی و اقیانوسی است.

امیر دریادار رستگاری گفت:برای ساخت این کشتی بزرگ تحقیقاتی 27میلیارد تومان از منابع ملی هزینه شده است که ساخت آن در داخل کشور 40 درصد صرفه جویی ارزی داشته است.

وی افزود: با شروع بکار کاوشگر خلیج فارس ، توانایی‌های تحقیقاتی دریایی ایران در آب‌های کشور، منطقه و جهان به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت : نخستین کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای کشورمان با بهره‌گیری از 16 محقق کشورمان و صرف 10 هزارنفر ساعت نیرو درصنایع کشتی سازی شهید درویشی ساخته شده است.

امیر دریادار رستگاری افزود: ساخت این کشتی برای 100 نفر بطور مستقیم و هزار و 200 نفر بطور غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

وی گفت: برای ساخت این کشتی بیش از 150 مرکز صنعتی، دانشگاهی، تحقیقاتی، شرکت دانش بنیان با سازمان صنایع دریایی همکاری داشته‌اند.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: این کشتی پس از پایان ساخت، 8 بار برای انجام آزمایش‌های دریایی در سال 95 به دریا رفته است.

ساخت نخستین کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای کشورمان با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تحقیقات دریایی از سال 91 آغاز شده و تا اسفند 94 به پایان رسید.

صنایع کشتی سازی شهید درویشی بندرعباس وابسته به صنایع دریایی در 35 کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است .

این شناور تحویل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور شد.

کد خبر : ۴۵۹۵۶۰