خبرگزاری کار ایران

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد:

سهم مردم در پیشگیری از سرطان 50 درصد است/ رشد فزاینده سرطان پوست در کردستان

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۹۲۹

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: سهم مردم در پیشگیری از سرطان 50 درصد است اما می‌توان با فعالیت‌های مراقبتی خود تا حدودی در کاهش این پدیده نقش آفرینی کرد.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، فرزام بیدارپور امروز در نشست‌خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد، افزود: هر سال از 8 لغایت 15 بهمن ماه هفته مبارزه با سرطان نام گذاری شده و امسال نیز تحت عنوان" پویش ملی مبارزه با سرطان" برنامه هایی در سطح استان لحاظ شده است.

وی روند برخی از سرطان‌های رایج را با 96.83 درصد ثابت خواند و گفت: سرطان پوست با 17.7 درصد نسبت به سال‌های ماقبل رشد فزاینده‌ای یافته است و سرطان معده، مثانه، کولوکترال، مری، خون، پروستات، ریه، لنفوم و مغز در رتبه های بعدی قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: 1559 نفر از مبتلایان از طریق نمونه‌های پاتولوژی شناسایی شده اند.

وی بیشترین افراد مبتلا به سرطان را مختص سنندج عنوان کرد و گفت: دیواندره، مریوان، دهگلان و سقز در مراتب بعدی قرار دارند.

بیدارپور به اهداف در نظر گرفته شده در این هفته تاکید کرد و اضافه کرد: بهبود کیفیت زندگی، آگاه کردن مردم،جلب مشارکت سیاست گذاران و رفع باور های غلط میان مردم از جمله اهداف در راستای کاهش و رفع این موضوع است.

وی با اشاره اینکه عدم تحرک فیزیکی، تغذیه نامناسب و مصرف دخانیات نیز از عوامل خطرساز سرطان به شمار می روند، بیان داشت: سهم مردم در پیشگیری از سرطان 50 درصد است اما می‌توان با فعالیت‌های مراقبتی خود تا حدودی در کاهش این پدیده نقش آفرینی کرد.

 بیدارپور انجام غربالگری در بهبود برخی از سرطان‌ها مثبت ارزیابی و عنوان کرد: سرطان پستان و دهانه رحم از جمله سرطان‌هایی هستند که با انجام آزمایشات می‌توان اقدامات مثمرثمری را انجام داد.

وی به اقدامات و برنامه های این هفته اشاره کرد و گفت: مطرح کردن این موضوع در خطبه های نماز جمعه، آگاهی دادن به کارکنان ادارات از طریق متن های آموزشی و نکات طلایی و  طراحی شعار های سلامت و نصب آن در بیلبوردها از جمله اقدامات در نظر گرفته شده است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 23 مرکز پاتولوژی در سطح استان وجود دارد که اطلاعات ما بر اساس پاسخ هایی است که متخصصین پاتولوژی می دهند و مصرف دخانیات نیز از عوامل خطرساز در این خصوص به شمار می روند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز