خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در سفر به خراسان رضوی:

بودجه عمومی کشور برای سال آینده ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است

رئیس‌جمهورگفت: بودجه عمومی کشور در سال آینده حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم قصد داریم ‏‏۶۰ هزار میلیارد تومان را به بودجه عمرانی اختصاص دهیم که این میزان در بودجه عمرانی برای اولین بار در ‏کشور، رقم می‌خورد. ‏

به گزارش ایلنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی؛ عصر پنج‌ شنبه در نشست استانی خود اظهار داشت: در ایام اربعین تلاش خوب و گسترده‌ای از سوی دستگاه‌های مختلف جهت ارایه ‏تسهیلات و خدمات در زمینه تردد زائرین، صدور ویزا و رسیدگی به وضعیت بهداشتی آنان انجام شد. ‏

روحانی همچنین از تلاش‌های مردم و مسئولان مشهد مقدس که در طول سال بویژه ایام آخر ماه صفر ‏پذیرای عده زیادی از زائران امام رضا (ع) هستند، تقدیر کرد. ‏

رئیس‌ جمهور ضمن عرض تسلیت به مردم آذربایجان شرقی و خانواده هموطنانی که در مسیر زیارت امام ‏هشتم (ع) بر اثر سانحه‌ای سخت نتوانستند به زیارت بیایند، گفت: دولت در این راستا، تلاش‌های خود را برای ‏پیگیری و جلوگیری از وقوع و تکرار این حوادث انجام خواهد داد. ‏

روحانی گزارش استاندار خراسان رضوی در این جلسه را امیدوارکننده برشمرد و اظهار داشت: براساس آمار، در فروردین سال جاری بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت فعال ‏وارد بازار کار شدند، که از این تعداد برای حدود ۷۰۰ هزار نفر شغل وجود داشته و حدود ۵۰۰ هزار نفر بیکار ‏هستند که باید با تلاش مسئولان زمینه‌های اشتغال آنان نیز فراهم شود. ‏

روحانی افزود: این آمار از سویی مایه امید است و از سوی دیگر وظیفه سنگینی را بر دوش مسئولان کشور ‏برای ساماندهی اشتغال قرار می‌دهد. ‏

رئیس‌ جمهور تأکید کرد: در تدوین بودجه سال ۹۶ توجه خاص و ویژه‌ای به موضوع اشتغال و ۴ بخش مهم ‏آب، فاضلاب، محیط زیست و توسعه شبکه ریلی کشور شده و اعتبارات ویژه‌ای نیز برای حل مشکلات در این بخش‌ها اختصاص یافته است. ‏

روحانی با بیان ضرورت نیاز به خودکفایی و ‏پیشرفت در کشاورزی و به تبع آن ساماندهی منابع آبی کشور گفت: امروز اقدامات خوبی در زمینه آب‌رسانی ‏بویژه آب‌رسانی به روستا‌ها انجام شده اما قبل از هر اقدامی باید با استفاده از روش‌های ‏علمی در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم که گسترش روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی و نیز توسعه کشت ‏گلخانه‌ای از جمله اقداماتی است که در این راستا می‌تواند تأثیرگذار باشد. ‏

رئیس‌ جمهوری افزود: باید بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های بزرگ در زمینه ساماندهی آب، مانند ‏استحصال آب و شیرین کردن آب دریا وارد میدان شود و دولت با ارایه تسهیلات از فعالان این عرصه، حمایت خواهد کرد. ‏

روحانی افزود: بخشی از بودجه عمرانی در تدوین بودجه سال ۹۶ به گونه‌ای است که در آن دولت بخش ‏خصوصی، بانک و صندوق توسعه در مشارکتی ۴ جانبه برای اجرای طرح‌های ملی سودآور با هم مشارکت ‏خواهند داشت که این می‌تواند تحول بزرگی را در توسعه کشور ایجاد کند. ‏

رئیس‌ جمهور با اشاره به اینکه لایحه بودجه سال ۹۶ یکشنبه هفته آینده به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود، گفت: بودجه عمومی کشور در سال آینده حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم قصد داریم ‏‏۶۰ هزار میلیارد تومان را به بودجه عمرانی اختصاص دهیم که این میزان در بودجه عمرانی برای اولین بار در ‏کشور، رقم می‌خورد. ‏

روحانی با اشاره به اینکه در بخش نفت و گاز حرکت خوبی در کشور آغاز شده، گفت: در اواخر دی ماه ‏سال گذشته که برجام اجرایی و تحریم‌ها برداشته شد، حرکت رو به رشدی برای تولید نفت در کشور، آغاز ‏گردید و این در حالی است که در دوران تحریم نه تنها صادرات نفت ما با مشکل مواجه بود بلکه تولید نفت در ‏کشور هم مشکلاتی داشت. ‏

روحانی با بیان اینکه آمار استان خراسان رضوی در زمینه گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌ها مثبت بوده، ‏اظهار داشت: در گازرسانی شهری، ۹۹. ۸ درصد افزایش داشتیم و در گازرسانی روستایی نیز تا پایان دولت ۸۷ ‏درصد افزایش خواهد یافت که رقم بسیار خوبی است. ‏

رئیس جمهور با اشاره به گزارش استاندار مبنی بر اینکه رشد مصرف برق صنعتی در این استان ۱۵ درصد افزایش ‏یافته، خاطرنشان کرد: این آمار نشان‌دهنده رونق در تولید این استان است و امیدواریم کشور در مسیر رونق، ‏نشاط و شادابی قرار گیرد. ‏

روحانی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵ هزار واحد تولیدی متوسط و کوچک با ۱۱ هزار میلیارد تومان ‏تسهیلات بانکی در کشور فعال شده، افزود: امروز سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور آغاز شده که نمونه آن ‏قرارداد با شرکت توتال است که در آن ۴. ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته و تا چند ماه آینده فعالیت ‏آغاز خواهد شد. ‏

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کل سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۲ سال قبل از شروع دولت یازدهم در استان ‏خراسان رضوی حدود ۹۰۰ میلیون دلار اما این رقم در سه سال اخیر ۷۶۰ میلیون دلار بوده است، گفت: این نشان ‏می‌دهد، حرکتی رو به جلو و رونق در این استان آغاز شده که باید این حرکت را همه دست به دست هم ‏ادامه دهیم. ‏

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه ضمن ارائهٔ گزارشی از اقدامات صورت گرفته در استان، اظهار داشت: تنها در شش ماههٔ ابتدای امسال ۱۵۴ مجوز سرمایه گذاری صادر شده که از این طریق مبلغ ۵۲۴ میلیون دلار سرمایه تا پایان مهر وارد استان شده است.

وی حجم صادرات کالا از گمرکات استان در هفت ماههٔ سال جاری را یک میلیون ۱۹۸ هزار تن به ارزش ۸۷۵ میلیون دلار و واردات را ۲۰۴ هزار تن به به ارزش ۱۸۴. ۸ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: تراز بازرگانی استان همچون سال گذشته مثبت ۶۹۰ میلیون دلار صادرات نسبت به واردات بوده است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به کاهش نسبی حجم صادرات امسال، گفت: دلیل عمدهٔ آن صدور کالاهای استان از سایر مرز‌ها به خاطر اِعمال برخی معافیت‌ها در بخشی از کالاهای صادراتی است.

رشیدیان ادامه داد: از سویی دیگر در کشورهای هدف صادراتی ما به دلیل تحولات اقتصادی قدرت خرید کاهش یافته و برخی نیز به دلیل بعضی ملاحظات سیاسی، کاهش داشته‌اند.

وی تاکید کرد: در عین حال، مجموع صادرات ما سیر خوبی به ویژه در حوزهٔ کشاورزی، باغی و دامی مثل انار و انگور، مرغ و تخم مرغ را طی می‌کند.

استاندار خراسان رضوی به موضوع اشتغال و نرخ بیکاری نیز اشاره کرد و گفت: براساس داده‌های مرکز آمار ایران در تابستان ۹۵ نرخ بیکاری استان از ۱۴. ۲ به ۱۲. ۵ درصد کاهش یافت که دو دهم از میانگین کشور پایین‌تر است که تحقق این مهم از برکات و آثار مثبت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، همراهی بانک‌ها، بخش‌های خصوصی و عمومی است.

رشیدیان افزود: این کاهش نرخ بیکاری در شرایطی صورت گرفت که نرخ مشارکت اقتصادی استان با ۴۲. ۴ درصد به میزان ۱. ۸ درصد از میانگین کشور بالا‌تر است.

وی با بیان اینکه با اجرای سیاست‌های صحیح اقتصادی از سوی دولت و ایجاد ثبات در بازار؛ نرخ تورم کاهش فاحشی یافت؛ خاطرنشان کرد: نرخ تورم از ۳۷. ۵ درصد در ابتدای دولت به ۶. ۶ رسید و این میزان در خراسان رضوی ۱. ۹ درصد از میانگین کشور پایین‌تر است.

استاندار خراسان رضوی گفت: ذخیرهٔ گندم استان در ابتدای دولت در سیلو‌ها صرفا برای ۱۰ روز بود اما با همت کشاورزان و جهادگران عرصهٔ تولید هم اکنون به ۲۰ ماه رسیده است؛ به گونه‌ای که به دنبال اخذ مجوز برای صادرات مازاد بر مصرف یکسال هستیم.

رشیدیان به پرداخت تسهیلات رونق تولید در استان نیز اشاره کرد و افزود: تاکنون به ۳۴۴ واحد ۳۰۹ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی با اشاره به اخذ مجوز برای پرداخت تسهیلات رونق تولید به واحدهای بالای ۱۰۰ نفر در استان، اظهار داشت: علاوه بر این تسهیلات، از طریق بانک‌های عامل نیز به صورت مستقیم وجوهی پرداخت شده است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون از مجموع اعتبارات، به هزار و ۵۰ واحد مبلغ ۸۴۸ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که در مقایسه با سال گذشته ۴۰ درصد رشد دارد و از این حیث رتبهٔ سوم کشور را دارا هستیم.

وی گفت: در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان، ۹ طرح بزرگ صنعتی در سنگان خواف و نیشابور در حال اجراست که که امید است در دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

رشیدیان با بیان اینکه با آغاز به کار این مجتمع‌ها، ظرفیت تولید کنسانتره به ۱۷ میلیون و گندوله به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید؛ خاطرنشان کرد: تا پایان سال مالی جاری، ۵۰۲ پروژه با بار مالی دو هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون سه سد مهم به بهره‌برداری رسیده و ۴۴۴ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی احداث شده همچنین ۵۷۰ راه آسفالته روستایی افتتاح شد.

رشیدیان با بیان اینکه طی این مدت ۷۰۰ پروژهٔ آموزشی با چهار هزار کلاس درس ساخته شده است؛ افزود: ۶۵۳ تخت بیمارستانی احداث شده و دو هزار و ۱۰۰ تخت نیز در حال ساخت است.

استاندار خراسان رضوی به تکمیل خط آهن مشهد به خواف و هرات تا مرز در ایران اشاره کرد و گفت: هفت کیلومتر نیز در خاک افغانستان ریل گذاری شده که این خود اقدامی شایسته محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: گازرسانی به ۳۲۸ روستا انجام شده و با پروژه‌های در دست احداث؛ پوشش گازرسانی روستایی تا اواسط سال آینده به ۸۷ درصد می‌رسد.

رشیدیان با اشاره به اینکه ۶۲ درصد مسکن مهر استان معادل ۵۴ هزار واحد در این دولت تحویل مردم شده است؛ اظهار داشت: مجموع مسکن مهر تحویل شده از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۸۷ هزار واحد است.

استاندار خراسان رضوی، آبرسانی به ۲۳۳ روستای بزرگ و کوچک و اقدامات چشمگیر انجام شده در حاشیهٔ شهر را از دیگر برنامه‌های قابل توجه دولت در استان برشمرد.

وی به مقولهٔ زیارت نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به تصویب طرح جامع کمی و کیفی زیارت در شورای برنامه‌ریزی و توسعهٔ استان، خواستار تثبیت ردیف بودجهٔ زیارت شد.

 رشیدیان تلاش همه دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی استان در تامین امنیت همه‌جانبهٔ مردم را ستود و شرایط امنیتی استان را بسیار خوب توصیف کرد.

استاندار خراسان رضوی، اقدامات فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته در استان طی سه سال گذشته را قابل توجه دانست و گفت: در بحث تشکل‌های مردم نهاد شاهد رشد ۲۰ درصدی بوده‌ایم.

وی افزود: در حوزهٔ قاچاق کالا و سوخت با تدابیر اتخاذ شده ۶۰ درصد کاهش قاچاق سوخت داشته‌ایم و در شش ماههٔ گذشته میزان کشفیات ۵۳ درصد افزایش یافته که خود بیانگر عزم دولت در این حوزه است.

رشیدیان به موضوع مشهد ۲۰۱۷ نیز اشاره کرد و ضمن تقدیر از اهتمام رئیس جمهور به این موضوع و مصوبهٔ سوم مرداد ماه هیات دولت، خواستار تاکید ریاست جمهوری برای اجرای این مصوبه به دستگاه‌ها شد.

استاندار خراسان رضوی در پایان شهر به موضوع بحران آب در استان و شرق کشور و بحث انتقال آب از دریای عمان اشاره کرد و گفت: در صورت امکان و پیش‌بینی ردیف مطالعاتی در بودجهٔ سال آینده، روند آن سرعت بیشتری خواهد گرفت.

درجلسه شورای اداری استان خراسان رضوی علاوه بر رئیس‌ جمهور؛ رحمانی فضلی وزیر کشور، ‏چیت‌چیان وزیر نیرو، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد ‏نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌‌جمهور و محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌ جمهوری نیز حضور ‏داشتند. ‏

کد خبر : ۴۳۳۷۳۲