خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت علوم پزشکی‌گیلان درگفت وگو با ایلنا:

تمامی زباله‌های ویژه در فرآیند بی‌خطرسازی قرار می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۴۲۶۵۰۷

معاون بهداشت علوم پزشکی گیلان گفت: از سال 86 طرح ساماندهی پسماندهای وی‍ژه آغاز شد و در حال حاضر تمامی زباله‌های ویژه در فرآیند بی‌خطرسازی قرار می‌گیرند.

محمد رضا نقی پور، معاون بهداشت علوم پزشکی گیلان در گفت وگو با ایلنا، در راستای اقدامات اجرایی در انبار اسقاطی شماره 2 دانشگاه علوم پزشکی واقع در سراوان گفت: 500 تن زباله عفونی از سال 92 در این منطقه رها شده بود که متاسفانه بخشی از آن در اثر عوامل جوی و نقل و انتقالات متعدد در محیط پراکنده شده و عملیات بی خطر سازی را با مشکل روبرو می کرد.

نقی‌پور علت انباشت این حجم از زباله‌های عفونی را ضعف مدیریت روزانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در ساماندهی پسماندهای ویژه تولید شده دانست.
 
وی افزود: امکان نگهداری پسماندها در مراکز درمانی وجود نداشت به همین دلیل به انباراسقاطی شماره 2 دانشگاه علوم پزشکی واقع در سراوان انتقال یافت. 
 
 معاون بهداشت علوم پزشکی گیلان اذعان داشت: از سال 86 طرح ساماندهی پسماندهای وی‍ژه آغاز شد و تا سال88 ادامه و مدیریت صحیح پسماندها ی ویژه تا سال 91 ادامه یافت .

وی تصریح کرد: از 21 بیمارستان دولتی برخی از آنها با مشکلاتی روبرو بودند و همین ضعف باعث انباشت 30 تن زباله عفونی در بیمارستان‌های سطح استان شده بود، از جمله شهرستان‌های آستارا، انزلی و لاهیجان اما اکنون صد درصد زباله های ویژه در فرایند بی‌خطر سازی قرار می گیرند .

وی درادامه افزود: در دستگاه های موجود و مستقر در بیمارستن ها پسماندها ضدعفونی و بی خطرسازی می شوند و آنگاه تحویل شهرداری می گردند که طی این فرایند پسماندها تغییر ماهیت فیزیکی هم خواهند داد . تمام بیمارستان های دولتی از دستگاه های بی خطرسازی بهرمند هستند جز در شهرستان های سیاهکل ، شفت و املش که تحت پوشش بخش خصوصی این امکان فراهم خواهد شد .

نقی پور در خصوص نظارت های اعمال شده در مراکز درمانی خاطرنشان کرد: روزی 5 تن پسماندعفو نی درسطح ییمارستان ههای دولتی استان تولید می شود ودر تمام بیمارستان ها افرادی تحت عنوان کارشناس بهداشت محیط ، مشغول فعالیت هستند و نقش نظارت بر مدیریت پسماند (مدیریت پسماند، تولید، بی خطرسازی دفع نهایی) را برعهده دارند و علاوه بر نظارت این مسولان رئیس و مدیر بیمارستان نیز بر این امر نظارت دارند.

وی افزود : همزمان با ارتقای سطح مدیریتی پسماندهای بیمارستانی ، اقدامات و تدابیری نیز در منطقه سراوان اندیشه شد .

وی ادامه داد: طی پیگیری‌های متعدد با یک شرکت در تهران جهت طراحی و نصب دستگاه‌های بی‌خطرسازی توافقنامه‌ای به امضاء رسید و از اوایل سال 95 با جدییت عملیات اجرایی صورت گرفت و اکنون 450 تن از زباله های عفونی سایت سراوان بی خطر سازی شده است و آن مقدار اندکی که باقی مانده به دلیل خروج پسماندها از کیسه‌های تفکیک و پراکندگی در محیط، فرآیند بی خطرسازی را با تاخیر مواجه ساخته است.

وی در ادامه تاکید کرد: با تمهیدات انجام گرفته امیدواریم موضوع پسماندهای عفونی درمنطقه ی سراوان در کمترین زمان ممکن مختومه اعلام گرددو مردم سراوان به حق نارضایتی هایی داشتند که خوشبختانه این اقدامان موثر انجام گرفته است .

نقی‌پور در ادامه در خصوص اقدامات موثر انجام گرفته بیان داشت:دانشگاه در خرید دستگاه های بی‌خطر سازی پیشگام بوده زیرا یکی از عوامل تاثیر گذار در انباشت زباله های ویژه بودجه های سنگین حفظ و نگهداری دستگاه های مستقر در بیمارستان‌ها با وجود هزینه‌های سنگین، دانشگاه این امر را وظیفه خود دانسته و تامین اعتبار کرد.

وی در ادامه افزود : برای بی خطرسازی هر کیلو از زباله‌های عفونی 450 تومان اعتبار اختصاص یافت که البته در گذشته با اعتباری دوبرابر این مبلغ انجام می گرفت.

وی افزود : معضل 500 تن زباله با تدابیر اندیشیده شده رفع گردید و این تعهد برعهده دانشگاه است که دیگر چنین معضلی پدید نیاید.

وی تاکیدکرد: یکی از سیاست های یوسف زاده ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان تعهدات وی نسبت به حفاظت ازمحیط زیست است. 

نقی پور در خصوص خدمات ارائه شده در منطقه مسکونی سراوان گفت: در منطقه سراوان یک مرکز خدمات درمانی و 6 خانه بهداشت با حضور 22نفر پرسنل ، فعال هستند .

وی افزود: اگر در سراوان بیماری مشاهده شود نظارت کامل ، خدمات و نمونه گیری انجام خواهد گرفت تا بیماری خاصی شیوع پیدا نکند . تمام بیماری های جزیی تا بیماری های صعب العلاج تحت خدمات درمانی قرار می گیرند .

وی تاکید  کرد: وظیفه ما تامین سلامت و خدمات درمانی در سطح استان است. .

نقی‌پور در خصوص تامین سلامت آب منطقه سراوان چنین اذعان داشت: 90 در صد آب سراوان از طریق شبکه آب رسانی تامین می شود و 10 درصد از طریق منابع بهینه سازی تامین می گردد . به صورت دوره ای تست های میکروبی و تست های فیزیکی – شیمیایی انجام می گیرد. به جهت حفظ کیفیت آب ،کلر سنجی دوره ای انجام می شود . اگر در آب افت کلر به وجود آمد با شرکت آبفار روستایی در میان گذاشته خواهد شد .

وی ادامه داد: هیچ مشکلی تاکنون به وجود نیامده جز در روستای کچاب ، که دستگاه کلر زن در طی سال جاری دوبار دزدیده شد و اختلال در کلر زنی به وجود آمد. .
 
معاون بهداشت علوم پزشکی گیلان افزود: نظارت بر کیفیت آب منطقه سراوان کامل و دقیق بوده و هیچ مشکل حادی وجود ندارد. .

وی در مورد منشأ آلودگی های آب رود خانه‌های زردجوب و گوهر رود گیلان چنین بیان کرد : 4 سرمنشأ اصلی در آلودگی آب‌های گیلان وجود دارد.این آلودگی از سراوان شروع می‌شود و در طول مسیر فاضلاب های شهرصنعتی ، خانگی و بیمارستانی بر آلودگی آن می افزاید و این معضل به سال های اخیر مربوط نمی شود و بیش ازچند دهه از آن می گذرد .

وی ادامه داد : از احداث بیمارستان پورسینا ، 90 سال می گذرد و هنوز تصفیه خانه ای برای این بیمارستان در نظر گرفته نشده و همچنین بیمارستان رازی که در دهه 40 تأسیس شد .

وی بیان کرد : هیچ کدام از بیمارستان های دولتی شهرستان رشت دارای چنین تصفیه خانه هایی نیستند و این دغدغه ای است که سال ها گریبان گیر مردم و مسئولین بوده است .

نقی‌پور در خصوص اعتبارات در نظر گرفته شده چنین بیان کرد : اقدامات جدی برای تأمین بودجه صورت گرفته است . 50 میلیارد تومان طی پیگیری های سازمان برنامه و بودجه ی کشور و استاندار جهت رفع آلودگی از این 4 منشأ آلودگی تخصیص داده شدکه بخشی از این اعتبارات برای رفع معضل شیرابه های سراوان است و بخشی دیگر جهت رفع فاضلاب های شهری و صنعتی در نظر گرفته شد. همچنین دانشگاه طرح مطالعاتی برای تصفیه خانه های بیمارستانی از جمله رازی و پورسینا را در دستور کار دارد .
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز