خبرگزاری کار ایران

یادداشتی درباره نقش زنان کارگر در توسعه پایدار

زنان نیز به عنوان نیمی از جمعیت جامعه در بالابردن سطح تولید و بهره‌وری بیشتر از نظر اقتصادی، رشد و توسعه جامعه سهم بسزایی دارند.

یکی از برنامه‌های اصلی در هر جامعه، توجه به نیروی انسانی هست. نیروی انسانی که با تخصص و توانمندی خود، در رشد و توسعه جامعه گام بردارد. زنان نیز به عنوان نیمی از جمعیت جامعه در بالابردن سطح تولید و بهره‌وری بیشتر از نظر اقتصادی، رشد و توسعه جامعه سهم بسزایی دارند. 

زنان کارگر به عنوان بخش قابل توجه‌ای از نیروی انسانی هستند که جهت توسعه جامعه مورد نیاز هستند. اما این زنان کارگر، مورد تبعیض‌های آشکار و پنهان زیادی قرار می‌گیرند و اولین قربانیان وضعیت بحرانی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هستند. قربانیانی که تبعیض‌های جنسیتی در مورد آنها را  در شرایط کار مساوی با مردان با دستمزد کمتر و با هیچ مزایایی می‌توان دید.

تبعیض‌های جنسیتی که زنان را در صف اول اخراجی‌ها قرار داده است و امنیت شغلی آنها مدام مورد تهدید قرار می‌گیرد. تبعیض‌هایی که آنها را ابتدایی‌ترین حقوقشان محروم کرده و صداهای "خاموش" آنها را کسی نمی‌شنود.

مشکلات مربوط به کمبود قدرت و نفوذ آنها باعث شده که قدرت تصمیم‌گیری کافی در جامعه را نداشته باشند و به علت نداشتن پشتوانه رسمی و قانونی که آنها را مورد حمایت قرار دهد، نمی‌توانند در سطوح مختلف جامعه مشارکت داشته باشند.

هرچند صنف‌ها و اتحادیه‌های کارگری در این زمینه وجود دارد، اما همین صنف‌ها نیز زیاد قادر به حمایت از آنها نیست.از این رو می‌طلبد که دولت برنامه‌های توسعه‌ای خود را در جهت مشارکت و بهبود وضعیت زنان و به خصوص زنان کارگر قرار دهد و سهم عمده‌ای را که زنان در توسعه اجتماعی، اقتصادی در سطح ملی دارند را نادیده نگیرد.

سازمان ملل در سال جاری با اجرایی کردن طرح اهداف "توسعه پایدار" به زنان در تمامی اهداف نگاهی داشته است. نگاهی که از سال 2016 شروع و تا سال 2030 ادامه دارد و از زنان به عنوان عاملی جهت دستیابی کشورها به توسعه پایدار یاد کرده است تا از این طریق تمامی زنان در جهان مورد حمایت قرار گیرند و ایده "برابری جنسیت" نیز تحقق یابد و اهداف توسعه پایدار با حضور و مشارکت زنان جهت فقر زدایی، برابری جنسیتی و بحثهای محیط زیستی به سرانجامی رسد.

این طرح با تاکید بر اینکه زنان می‌تواند ضامن توسعه پایدار باشند، در همه جنبه‌های مربوط به تولید، اشتغال، فعالیت‌های درآمدزا و.... زنان را مورد تاکید قرار داده است و با این کار باعث افزایش اعتماد به نفس در زنان و در نهایت افزایش توانمندی آنها جهت مشارکت در عرصه عمومی و تاکید بر نقش آنان در توسعه پایدار می‌شود.

امید می‌رود با اجرایی شدن این طرح در ایران، به زنان کارگر نیز با دید دیگری نگاه شود و برابری و مساوات بین زن و مرد با تاکید بر مشارکت و توانمندی‌های آنها در عرصه عمومی را شاهد باشیم.

مهدیه امیری؛ سردبیر دو هفته نامه آوای هامون و نویسنده در حوزه اندیشه زنان

کد خبر : ۳۶۵۸۴۲