خبرگزاری کار ایران

تحقق شعار سال، نیازمند تعامل همه مسئولان؛

دیدار اعضای خانه‌کارگر قزوین با نماینده ولی‌فقیه در استان

asdasd
کد خبر : ۳۶۴۵۹۴

اعضای هیات اجرایی خانه‌کارگر استان در اولین روز هفته کارگر با امام‌جمعه قزوین و نماینده ولی‌فقیه در استان دیدار کردند.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ عید علی کریمی امروز در این دیدار با نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به معضلات و مشکلات پیش روی کارگران گفت: شعاری که در سال ابتدای سال به‌وسیله مقام معظم رهبری مطرح شد برای تحقق نیاز به همدلی و تعامل همه مسئولان دارد.

عیدعلی کریمی افزود: تحقق این شعار تنها در صورتی امکان‌پذیر است که دغدغه همه مسئولان تحقق آن بوده و صرفاً به تکرار این شعار در جلسات بدون نتیجه نمی‌تواند موجبات آن را فراهم کند.

وی اضافه کرد: مشکل اصلی واحدهای صنعتی و کارگران آن‌ها پرداخت‌های با تعویق و بعضاً کمتر از حداقل دستمزدها است که هرچند بسیاری از واحدهای صنعتی با مشکلات چندانی روبه‌رو نیستند بااین‌حال در روزهای پایانی سال گذشته اقدام به اخراج برخی نیروهای خود کردند که پس از آغاز سال جدید نیز همچنان در وضعیت نامشخصی قرار دارند.

این مسئول بیان کرد: تداخل هفته معلم، شورا، کارگر و سلامت موجب شده تا بحث جامعه کارگری به حاشیه رانده شود و انتظار جامعه کارگری این است که مسئولان استان در این هفته سری به جامعه کارگری بزنند و مشکلات آن‌ها را از نزدیک موردبررسی قرار دهند.

کریمی تصریح کرد: کارگران در طول تاریخ نظام جمهوری اسلامی ثابت کرده‌اند که دلسوزترین اقشار نظام هستند و انتظار داریم همان اندازه که برای ارج نهادن مقام معلم تلاش می‌شود، برای مقام کارگر نیز تلاش شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر افزود: وضعیت معیشت کارگران به‌گونه‌ای است که می‌توان ادعا کرد با دستمزدهای دریافتی کارگران صرفاً زنده خواهند ماند و زندگی کردن این‌گونه میسر نمی‌شود.

وی یادآوری کرد: دولت در تلاش است تا وام ازدواج را به 10 میلیون تومان برساند، درصورتی‌که یک جوان بیکار توان شروع یک زندگی را ندارد تا این‌که بخواهد اقساط وام ازدواج را پرداخت کند و درواقع ابتدا باید مسئله اشتغال را حل کنیم.

کریمی اضافه کرد: تا زمانی که یک کارگر از امنیت شغلی بهره‌مند نباشند، سودهای بانکی تک‌رقم نشده است و موافقت‌های اصولی بر مبنای کارشناسی اعطا نشود، هیچ اتفاق مثبت در جامعه کارگری و صنعت نخواهد افتاد.

این مسئول اشاره کرد: اکنون مشکل کشور ایجاد اشتغال‌های جدید نیست بلکه سامان بخشی به مشاغلی است که بیشتر آن‌ها در معرض از بین رفتن و بیکار شدن بخش اعظمی از کارگران کشور است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین ادامه داد: دغدغه مقام معظم رهبری در نامی که برای سال جاری برگزیده‌اند هویداست و باید مسئولان کشور و استان نیز در جهت این دغدغه گام بردارند و با حمایت از تولید ملی و ممانعت از واردات بی‌رویه کالا و تهدید محصول داخلی جلوگیری کنند تا وضعیت اشتغال و بیکاری حل شود.

وی افزود: صنعت نیاز به مدیرانی دارد که تمام‌وقت در خدمت صنعت باشند نه این‌که بخشی از زمان خود را صرف تحصیل کنند و یا به دلیل غیر مقیم بودن زمان مفید بسیاری را از دست می‌دهند و این وضعیت نه‌تنها در بهبود وضعیت موجود صنعت کمکی نخواهد کرد، بلکه تهدیدی جدی برای جامعه کارگری نیز خواهد بود.

باید به‌صورت جدی در دستمزد کارگران تجدیدنظر شود

در این دیدار علی اکبر سیارمهر، رئیس انجمن صنفی حمل و نقل استان قزوین نیز از معضلات پیش روی کارگران گفت: کارگران در همه عرصه‌ها امتحان خود را پس داده‌اند و باید بر اساس نام‌گذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری گره مشکلات اقتصادی را بارونق تولید و کار حل کرد.

سیارمهر افزود: هرچند عددی که برای دستمزد از سوی شورای عالی کار اعلام می‌شود بر اساس نرخ تورم تعیین می‌شود، اما واقعیت است که کارگران با اعداد و ارقام دیگری سروکار دارند و عدم توجه به معضلات موجود، وضعیت معیشت کارگران را به مخاطره انداخته است.

وی بیان کرد: کارگران اولین نقطه پیکان مشکلات واحدهای صنعتی هستند و هر کج واحدی به مشکل برمی‌خورد این کارگر است که تاوان را آن پس می‌دهد، زیر پا گذاشتن قانون کار و افزایش ساعت کاری کارگران از 8 ساعت به 12 ساعت و پرداخت حداقل دستمزد معضلات متعددی را پیش روی کارگران گذاشته است.

این عضو جامعه کارگری تصریح کرد: اکنون زمان آن رسیده که هر مسئولی که توان اجرایی دارد، چاره‌ای اندیشیده و وضع دریافتی کارگران را بهبود بخشد، ارائه سبد هزینه‌ای از سوی جامعه کارگری در شورای عالی کار نیز نتوانست در بهبود وضعیت دستمزد کارگران تأثیری بگذارد.

وی ادامه داد: باید دید آیا مدیری که زمانی از وقت کاری خود را صرف تحصیل می‌کند، برای کارگران مشغول در صنایع نیز چنین حقی را قائل خواهد بود؟

نماینده کارگران ساختمانی نیز از معضلاتی نظیر به‌کارگیری اتباع بیگانه به‌جای کارگران ایرانی، فقدان ضمانتی برای بیمه کارگران ساختمانی و فقدان بیمه بیکاری و بازنشستگی در این دیدار صحبت کرد.

انتهای پیام/
عاطفه جهانبخش
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز