خبرگزاری کار ایران

گاف بزرگ مرکز ایران‌شناسی شعبه بوشهر؛

دعوت نکردن از سخنران بومی کنگره علمی رئیسعلی دلواری

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۵۸۶

کنگره علمی یکصدمین سال شهادت رئیسعلی دلواری پنجشنبه گذشته در حالی برگزار شد که مسئولان برگزاری آن از دعوت سخنران بومی این کنگره سر باز زدند.

به گزارش ایلنا از بوشهر، کنگره یکصدمین سال شهادت رئیسعلی دلواری به همت استانداری در دو مرحله برگزار شد که بخش علمی آن به روایت رئیس ستاد کنگره (معاون سیاسی استانداری) از صفر تا صد در اختیار مرکز بوشهر‌شناسی بوده است.

مرکز بوشهر‌شناسی که حالا منتقدان بیشماری در این حوزه دارد، طی اقدامی نادر و در عین شگفتی سخنران این کنگره را به این مراسم دعوت نکرد تا در تیررس منتقدان قرار گیرد.

نکته قابل توجه اینکه این کنگره میهمانانی از پایتخت و استان‌های مختلف داشته که پیش از برگزاری، برای حضور آنها در بوشهر برنامه‌ریزی شده بود. برای تک‌تک آنها بلیط پرواز تهیه شده و جهت اسکان نیز هتل در بوشهر رزرو شده بود.

جالب اینجاست که در این میان و علیرغم برنامه‌ریزی دقیق برای مهمانان خارج از استان، مرکز بوشهر‌شناسی از دعوت سخنران بومی این کنگره سرباز زده است. این در حالی است که در سین برنام کنگره نام و زمان سخنرانی جهانشیر یاراحمدی به‌عنوان سخنران بومی مراسم مکتوب شده که در انتهای این گزارش پیوست شده است.

جهانشیر یاراحمدی در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: پاییز امسال، مقاله‌ای با عنوان «بازتاب نهضت جنوب در ادبیات نمایشی بوشهر» به کنگره علمی ارسال کردم و هیچ یادداشت، نکته، خبر و اطلاعی از رد یا پذیرش مقاله دریافت نکردم. در واقع همین امر نشان می‌دهد که اولین و ساده‌ترین گام برای برگزاری یک همایش علمی صورت نپذیرفته است. اتفاقی که در همه سمینارها امری واضح و مبرهن است.

نکته دوم اینکه، روز شنبه با دیدن سین برنامه متوجه شدم که سخنران کنگره بوده‌ام و هیچ اطلاعی (حتی یک تلفن خشک و خالی) از دفتر برگزار‌گنندگان به من داده نشده بود.

برایم جالب است که چگونه پژوهشگران و مدعوین از سایر استان‌ها با احترام و عزت و صد البته هزینه وارد بوشهر می‌شوند ولی یک پژوهشگر بومی که مثل سایر مهمانان سخنران کنگره بوده هیچ اطلاعی از برگزاری آن ندارد.

من فکر می‌کنم با ارسال مقاله به کنگره به آنها احترام گذاشتم اما آنها با این کارشان بی‌احترامی کردند که این بی‌احترامی از مرکز بوشهر‌شناسی بعید نیست.

یاراحمدی در ادامه گفت: در اینباره با رئیس ستاد کنگره، جناب آقای حقیقی معاون سیاسی امنیتی استانداری صحبت کرده‌ام و ایشان ضمن پذیرفتن کوتاهی فاحش مرکز بوشهر‌شناسی قول داد ماجرا را به جد پیگیری کند.

خبرنگار ایلنا طی تماسی که با دبیر برگزاری این کنگره انجام داد، علت این امر را جویا شد.

عبدالکریم مشایخی، رئیس بنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهر گفت: دلیل دعوت‌نشدن آقای یاراحمدی را به‌صورت مکتوب به دفتر معاون سیاسی استانداری ارسال کرده‌ام.

برای جویا‌شدن و شفافیت این موضوع و با دفتر معاون سیاسی استانداری تماس گرفته شد. مسوول دفتر معاونت سیاسی استانداری ضمن تائید این خبر به خبرنگار ایلنا گفت: بنیاد ایران‌شناسی بوشهر دلیل عدم دعوت یاراحمدی را به‌عنوان سخنران بومی کنگره، ضعیف‌بودن روابط عمومی این مراسم عنوان کرده و به دور از غرض‌ورزی بوده و اتفاقی است که پیش آمده!!

یاراحمدی نیز پس از شنیدن دلایل مرکز بوشهر‌شناسی که به‌صورت مکتوب به معاونت سیاسی استانداری ارسال شده گفت: به گمانم خود جناب آقای حقیقی بهتر از هر کسی می‌داند که این دلایل چقدر مضحک است. چگونه است که ضعف روابط عمومی کنگره، شامل میهمانان برون‌استانی نشده است؟؟؟ اگر روابط عمومی ضعیف بود پس برنامه‌ریزی مفصل برای آنان چگونه اتفاق افتاده است. این دوستان حتی به استقبال این میهمانان در فرودگاه هم رفته‌اند و صد البته که کار بسیار خوبی هم کرده‌اند ولی ضعف روابط عمومی مبنی بر سهل‌انگاری و عدم دعوت از یک سخنران بومی در کنار این برنامه‌ریزی مفصل نمی‌تواند دلیل خوبی باشد. در واقع عذر بدتر از گناست.

وی همچنین گفت: نکته دیگر آنکه شنیده‌ام مدیر محترم مرکز بوشهر‌شناسی با زبان گلایه فرموده‌اند که چرا بنده وقتی دو روز بعد که از این ماجرا مطلع شدم  به محل کار ایشان نرفته و چرایی ماجرا را از ایشان نپرسیده‌ام؟! خودتان قضاوت کنید که آدم با شنیدن چنین حرفی چه باید بگوید؟! عمق فاجعه را دریابید... .

لازم به یادآوری است، جهانشیر یاراحمدی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و نویسنده کتاب‌های نمایش در بوشهر، تعزیه و تعزیه‌خوانی در بوشهر، نمایش در خارگ، زن و آئین در جنوب ایران، در بیش از بیست سمینار ملی و بین‌المللی به عنوان سخنران حضور داشته و در سال جاری نیز در سمینار «زنان در تاریخ محلی جنوب» در کتابخانه ملی، و نیز در سمینار پژوهشی جشنواره بین‌اللملی تاتر فجر در دانشکده فرهنگ و هنر سخنرانی کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز