خبرگزاری کار ایران

حق شناس در ورامین:

انتخابات مجلس شورا و خبرگان٬ گام دوم اصلاح‌طلبان بعد از سال ۹۲ است

عضو ارشد حزب اعتماد ملی اظهار داشت: مردم باید گام دوم خود را در این حوزه بردارند؛ گام اول را در انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها برداشتند و گام دوم را باید در انتخابات مجلس و خبرگان بردارند، تا بتوانند این روند و این مسیر را کامل کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ محمدجواد حق شناس که در جمع اصلاح‌‌طلبان ورامین سخن می‌گفت٬ سخنرانی خود را با این پرسش‌ها آغاز کرد که اصلاح‌طلبی چیست؟ و اصلا چرا ما اصلاح‌طلبیم؟ هدفی که اصلاح‌طلبی در دستور کار گذاشته چیست؟ و اظهار داشت: علی‌القاعده اصلاح طلبی یعنی اینکه ما تلاش کنیم تا بتوانیم یک جامعه در خور و شایسته و متناسب با آنچه که این ملت شایسته آن هستند را سازماندهی و مدیریت کنیم و آن را با کمترین هزینه به سمت وضعیت مطلوب ببریم. قطعا کشور و سرزمین پراستعداد ما مستحق این نیست که مردم آن در وضعیت نامطلوب باشند و با مشکلات دست و پنجه نرم کنند.

حق‌شناس در مورد وضعیت اقتصادی کشور و مقایسه آن با قبل و بعد از دولت احمدی‌نژاد؛ یادآور شد: روزی که دولت آقای روحانی سر کار آمد٬ رشد اقتصاد کشور منفی ۶ درصد بود. یعنی اینکه ۶ درصد از دارایی این کشور در حال از بین رفتن و تبدیل شدن به خاکستر بود. در حالی که بر اساس سند چشم‌انداز که در اوایل دولت آقای خاتمی به تصویب رسید و به امضای مقام معظم رهبری هم رسیده بود و قرار بود مملکت تا ۱۴۰۴ در تمامی شاخص‌ها در منطقه به مقام اول برسد. این سند این طور حکم می‌کرد که ما می‌بایست تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی مقام اول منطقه بشویم. این منطقه شامل بیش از بیست کشور است که در آسیای غربی قرار دارند. یعنی در کنار کشورهایی مثل ترکیه، قطر، امارات و عربستان باید این مقام را بدست می‌آوردیم.

وی افزود: کار‌شناسان محاسبه کردند ما باید در طول بیش از بیست سالی که در سند چشم انداز آمده است بطور متوسط سالانه باید به هشت درصد رشد می‌رسیدیم. در حالی این رشد را باید تجربه می‌کردیم که در مقابل کشورهای دیگر باید رشد کمتری داشته باشند تا ما به آن نقطه مطلوب برسیم.

این عضو حزب اعتماد ملی ادامه داد: اتفاقی که در هشت سال دولت قبل افتاد این بود که دو سال اول آن در نتیجه تلاش‌های دولت اصلاحات رشد بالای چهار و نیم تا پنج درصد را تجربه می‌کرد. وقتی که آقای احمدی‌نژاد دولت را تحویل آقای روحانی داد رشد به منفی شش درصد رسیده بود. آیا با این روال می‌توان ادعا کرد برنامه‌ای برای مدیریت جهان داریم؟ آیا می‌توان ادعا کرد که همه دنیا در صف هستند که از ما مدیریت کارآمد جهانی را یاد بگیرند؟ آیا این مسئله باید در کشور اتفاق بیفتد که افراد هر چه باسواد‌تر باشند امکان پیدا کردن کار برای آن‌ها سخت‌تر باشد؟ آیا ما با این وضعیت می‌توانیم به مقام اولی منطقه فکر کنیم؟ در حالی که عربستان در‌‌ همان زمان رشد ۱۳ درصد را تجربه می‌کرد و ترکیه رشد ۱۱ درصد را تجربه می‌کرد، در حالی که ما رشد منفی داشتیم. آیا ما می‌توانیم به آن نقطه برسیم؟ آیا با تورم ۴۰ درصدی که تحویل گرفتیم تحقق سند چشم انداز شدنی بود؟ آیا با وضعیت ارزی که با قیمت ۸۰۰ تومان تحویل گرفتند و با ۳۵۰۰ تومان تحویل دادند تحقق این چشم‌انداز شدنی بود؟ یعنی ثروت ملی مردم به حداقل یک سوم کاهش پیدا کرده است. این یعنی دست کردن در جیب همه مردم. اگر این مسئله را بر اساس برابری نرخ ارزمحاسبه کنیم به این ترتیب می‌شود که شما در آغاز ۸ سال هزار تومان ثروت داشتید و بعد از ۸ سال عملا ۳۰۰ تومان شده بود. این اعداد ساخته منقدان نیست، بلکه اعدادی است که مرکز آمار نشان می‌دهد.

حق‌شناس تصریح کرد: بخشی از این مسئله ممکن است از ناکارآمدی باشد. اما باز در‌‌ همان چهارچوب شاهد این بودیم که دولت قبل سالانه حداقل صد میلیارد دلار درآمد نفتی داشت. یعنی در ۸ سال تقریبا حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار فروش نفت داشت که به‌طور متوسط سالی صد میلیارد دلار می‌شود. در حالی که رقمی که دولت قبل بصورت بدهکاری به یادگار گذاشته شده ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است.

این استاد دانشگاه در ادامه با بررسی طرح سوال چرا اصلاح‌طلب شدیم؟ افزود: برای اینکه از وضع موجود ناراضی هستیم و می‌خواهیم وضع موجود را به وضع مطلوب تبدیل کنیم. نارضایتی از وضع موجود و تلاش برای تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب با کمترین هزینه تعریف ساده اصلاح‌طلبی است. دوستانی که انقلاب کردند نمی‌خواستند این اتفاق بیفتد. گرچه انقلاب آنقدر بزرگ بود که در حوزه‌هایی همچنان می‌بینیم که به شدت پر افتخار ظاهر شده است. اما در یک حوزه‌هایی می‌توانستیم بهتر عمل کنیم و نکردیم. میزان خسارتی که کشور در جنگ خورد٬ برابر با خسارتی است در هشت ساله دوستان محافظه کار بر کشور وارد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب متذکر شد: تمام حرف ما این است که می‌خواهیم از این وضعیت نامطلوب خارج شویم و دوست نداریم کشورمان اینطور مورد سوال قرار بگیرد که دیگر نتوانیم پاسخگوی جوانانمان باشیم. ترمی نیست که دانشجویان از من سوال نکنند شما چرا انقلاب کردید؟ و من همچنان باید پاسخ بدهم شما نبودید ببینید ما در آن زمان آزادی و استقلال نداشتیم و مردم ما تلاش می‌کردند با حداقل هزینه به این خواسته‌ها برسند. طرف مقابل اجازه نداد و فضا را چنان بست که مردم نتوانستند تحمل کنند. از من می‌پرسند که آیا الان اوضاع خوب است و به خواسته‌هایتان رسیده‌اید؟ می‌گویم که در بخشی از حوزه‌ها توفیق‌های زیادی داشتیم٬ اما در بخشی هم واقعا به آن خواسته‌های مطلوب نرسیدیم.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی در مورد دشواری‌های که در این مدت برای اصلاح‌طلبان پیش آمده است٬ گفت: کسی که آن انقلاب را تجربه کرده می‌داند انقلاب پر هزینه‌ترین راه ممکن برای تغییر است. تا زمانی که می‌توان از کم هزینه‌ترین روش‌ها برای تغییر استفاده کرد که‌‌ همان اصلاحات تدریجی و اصلاح‌طلبی است٬ نباید به سراغ روش دیگری رفت. این روش را باید با تمام سختی‌ها برگزید. شاید عیب‌هایی هم داشته باشد. اینطور نیست که شما امروز تصمیم بگیرید فلان تغییر را ایجاد کنید و بتوانید. این مسئله صبر و حوصله و ممارست می‌خواهد و نیاز به برنامه‌ریزی و تحمل دارد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی یادآور شد: شما تلاش می‌کنید در قرچک چند شخصیت و مهمان محترم دعوت کنید٬ ولی عده‌ای با چماق سراغ شما می‌آیند. شما هم باید تحمل کنید. اگر ما هم مانند آن‌ها بخواهیم چماق به دست بگیریم چه فرقی با آن‌ها داریم؟ این روش رسیدن به مطلوب قطعا سختی‌های خود را دارد و فکر می‌کنم ملت بزرگ ما به خوبی توانستند از عهده این امتحان بر آیند و با آن سختی‌هایی که در آن هشت سال در کشور بوجود آمد٬ سال ۹۲ هوشمندانه و در مسیری درست و متناسب با فضایی که در اختیارشان گرفت عمل کردند.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم خیلی از انتخاب‌هایمان راضی هستیم. نمی‌توانیم بگوییم از اتفاقی که برای آیت الله هاشمی افتاد و رد صلاحیت شدند راضی هستیم. نمی‌توانیم بگوییم راضی هستیم از اینکه آقای سید محمد خاتمی می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند ولی فضا برایشان فراهم نشد٬ راضی نیستیم. از مسئله حصر٬ در حالیکه با قوانین جاری کشور هماهنگی ندارد٬ راضی نیستیم. اما ما می‌توانیم بگوییم از میان دو مطلوبی که داریم٬ عقل و خرد به ما می‌گوید باید به سراغ مطلوب اصلی برویم و مطلوب فرعی را فعلا کنار بگذاریم. مطلوب اصلی ما عزت و اقتدار کشور و یکپارچگی ملی‌مان است؛ حفظ موجودیت واحدی به نام ایران است. ما از معدود کشورهایی در جهان هستیم که سابقه چندین هزار ساله دارد و تا به حال با اقتدار سرپا ایستاده است.

حق‌شناس با اشاره به مقاطع حساس تاریخی در کشور انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ را یکی از قله‌های تاریخی دانست و افزود: در همین همسایگی ما عمر کشور‌ها به پنجاه و شصت سال نمی‌رسد. یکی از رموز ماندگاری ما همین ریشه در تاریخ است. یکی از اتفاق‌های مهم کشورمان اتفاقی است شما در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ رقم زدید.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: مقاطع تاریخی وجود دارد که ما از آن به نام قله‌های تاریخی یاد می‌کنیم. برخی از تاریخ‌های صد سال اخیر در ذهن شما مانده است. مثلا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ و ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ که در ذهن تمام مردم ایران مانده است. ما در تاریخ سیاسی از آن‌ها به عنوان قله‌های تاریخی یاد می‌کنیم. یعنی مقاطعی که زمان را به دو قسمت تقسیم می‌کند. مثلا می‌گوییم قبل از پیروزی انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب؛ ۲۴ خرداد ۹۲ هم یکی از همین قله‌ها بود که مردم تصمیم گرفتند که با کمترین هزینه از طریق صندوق‌های رای خواسته خود را محقق کنند. یک سمت از آن تداوم روند ۸ سال قبل بود و یک سمت پایان بخشیدن به آن روند ۸ ساله‌ای که واقعا برای کشور مناسب نبود. مردم با رای خود گفتند نمی‌خواهیم آن روند ادامه پیدا کند.

عضو ارشد حزب اعتماد ملی تاکید کرد: در این مقطع ما جایی هستیم که مردم باید گام دوم خود را در این حوزه بردارند؛ گام اول را در انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها برداشتند و گام دوم را باید در انتخابات مجلس و خبرگان بردارند، تا بتوانند این روند و این مسیر را کامل کنند. آن ماموریتی که به دولت در سال ۱۳۹۲ دادند که در مواردی این ماموریت را به خاطر ناهماهنگی‌هایی که با مجلس داشت نتوانست اجرا کند.

وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان پیش رو گفت: باید بتوانیم با تلاش و هماهنگی و استفاده از فرصت و وحدتی که میان نیروهای اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس و خبرگان فراهم می‌شود مسیری که دولت باید دنبال می‌کرد را تسهیل کنیم. تلاش کنیم نمایندگانی را به مجلس بفرستیم که زبان ما برای مطالبه خواسته‌هایمان باشند. این درست نیست و ما نمی‌توانیم خواسته‌هایمان را در خیابان مطرح کنیم. اما می‌توانیم خواسته‌هایمان در در قالب یک شخصیت حقوقی به نام نماینده مجلس ببریم تا او خواسته‌های ما را فریاد بزند. در این چند ماهی که پیش رو داریم٬ همه باید تلاش کنیم از این پیچ بگذریم. این هم درست نیست که یک شبه انتظار داشته باشیم وقتی هم مجلس مطلوب ایجاد شد٬ سال آینده سال خیلی خوبی برای ما باشد.

وی با اشاره به تحریم‌ها و کسانی که اثرات آنها را بر کشور و ملت نفی می‌کردند٬ افزود: ما همچنان باید متحمل سختی‌هایی باشیم که شاید تا چند سال آینده در کشور باید آثار و تبعات آن را لمس بکنیم. آثار خیلی از تصمیم‌هایی که در آن هشت سال گرفته شد٬ را شاید تا بیست سال آینده فرزندان ما بر دوش بکشند. آثار تحریم‌ها حداقل تا ۱۰ سال آینده پابرجاست.

حق‌شناس گفت: کسی نیست که آن آقایی که می‌گفت آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه‌دانتان پاره شود یا اینکه این قطعنامه‌ها ورق پاره‌ای بیش نیست را بازخواست کند. حالا دلواپسانی که فریاد می‌زدند تحریم‌ها بر ملت ما اثر ندارد، آقای ظریف را بازخواست می‌کنند و به آقای روحانی می‌گویند دروغگو! که چرا این تحریم‌ها را زود‌تر نمی‌توانید بردارید. شما می‌گفتید این‌ها ورق پاره هستند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مسئولیت روی کار آمدن احمدی‌نژاد بر دوش خود اصلاح‌طلبان است٬ افزود: ما هم باید چوب برخی از ندانم‌کاری‌های خود را بخوریم. اما در این مسیر باری بر دوش همه ما قرار دارد. خیلی جالب نیست که این جمع فعال و پرنشاط در خانه یکی از دوستان جمع شوند و برای او زحمت ایجاد شود. اما وقتی این امکان را نداریم که در سالن اصلی شهر با هم جمع شویم این هم یک نوع هزینه اصلاح‌طلبی است. اسفند ماه نزدیک است و مسیر سخت است اما در همین مسیر ناهموار می‌توان بهترین روش را انتخاب کرد که با مشکل کمتر به مقصد برسیم. ما که می‌خواهیم در اسفند به نتیجه برسیم٬ باید برای این کار وقت بگذاریم. کنار کشیدن آقای عارف در سال ۱۳۹۲ اتفاق بسیار مهمی بود. کاش این اتفاق در سال ۱۳۸۴ پیش می‌آمد. در سال ۱۳۸۴ جمع آرای اصلاح‌طلبان ۱۷ میلیون و جمع آرا اصولگرایان سیزده و نیم میلیون بود. ما حدود ۴ میلیون بالا‌تر از آنها رای داشتیم٬ اما وقتی متفرق بودیم این اتفاق هشت ساله پیش آمد که حتی در هشت سال آینده باید تاوان آن را بدهیم. در بخشی از آن هم خودمان مقصر هستیم. ما باید بپذیریم که در سال ۱۳۸۴ درست عمل نکردیم.

حق‌شناس در پاسخ به پرسش یکی از حضار در مورد پاسخگویی به برخی که در مورد مسائل ۸۸ می‌پرسند٬ گفت: حرف من این است که آیا آن اتفاق یک سر داشت و یک طرفه بود؟ آقای روحانی حرف خوبی را مطرح کردند و آن اینکه عده‌ای می‌خواستند کشور را امنیتی نگه دارند. در حالی که وظیفه دولت و مدیریت کلان جامعه این است که کشور را امن نگهدارد نه امنیتی. گام اول این است که ما برای این سوال‌های خودمان جوابی پیدا کنیم. اگر من باور داشتم دیگران هم جوابی که اینجا می‌دهم را باور خواهند کرد. خودمان باید باور داشته باشیم که این مسیری که می‌رویم مسیر درستی است و هزینه آن را بپردازیم و نگذاریم هزینه بیش از این به کشورمان تحمیل شود.

عضو ارشد حزب اعتماد ملی در مورد اینکه نظرش در مورد اظهارات موحدی کرمانی چیست که می‌گوید ما نمی‌گذاریم چیزی شبیه مجلس ششم شکل بگیرد یعنی اینکه می‌خواهند جلوی اصلاح طلبان و اصلاحات را بگیرند٬ گفت: آقای موحدی کرمانی در جایگاه خودشان حق دارند آرزوهای خود را بر زبان بیاورند. اما شما هم کمتر از آقای موحدی کرمانی نیستید. شما تصمیم می‌گیرید نماینده خودتان و فرد متخصصی را به مجلس بفرستید. حالا هر کس هر حرفی که می‌خواهد بزند. اصلاحات به فرد وابسته نیست. بزرگی می‌گفت به ملتی که احتیاج به قهرمان دارد نمی‌توان اطمینان کرد. نباید دنبال قهرمان برای پیشبرد کارمان باشیم. همانطور که آقای موحدی کرمانی یک رای دارد٬ شما هم یک رای دارید.

وی در پاسخ به یکی از حاضران در جلسه که در مورد اینکه آیا رییس جمهور قبلی نباید خسارت‌هایی که زده است را جبران کند٬ این گونه پاسخ داد: یکی از مشکلاتی که داریم همین است. یکی از شاخص‌های اصلاح‌طلبی مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی است. این مسئولیت‌پذیری تبدیل به یک سنت شده بود و چنین اتفاقاتی در کشور نمی‌افتاد. یکی از مشکلات موجود ما همین است.

حق‌شناس تاکید کرد: باید تلاش کنیم مسئولیت‌پذیری را از خودمان شروع کنیم. اصلاح‌طلبان هم باید بپذیرند در سال ۱۳۸۴ در مشکلاتی که در کشور بوجود آمد نقش داشتند. ما نباید نگاه سیاه و سفید داشته باشیم و بگوییم همه مسئولیت‌ها به عهده یک نفر است. باید تقسیم مسئولیت شود و مسئولیت را بپذیریم. من هم مسئول هستم٬ گرچه مسئولیت من در مقابل مسئولیت طرف مقابل قابل مقایسه نیست.

کد خبر : ۳۲۹۳۵۳