خبرگزاری کار ایران

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:

۹۵ درصد اراضی کشت سیب زمینی به سیستم آبیاری نوین مجهز هستند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان از تجهیز ۹۵ درصد از اراضی کشت سیب زمینی به سیستمهای آبیاری نوین خبر داد.

به گزارش ایلنا از همدان؛  شهرام پرورش امروز در نشستی با خبرنگاران گفت: برای استفاده بهینه آب ۹۵ درصد از اراضی کشت سیب‌زمینی به سیستمهای آبیاری نوین مجهز است که حداقل ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

پرورش گفت: درسال جاری استفاده از آبیاری قطره‌ای در بعضی اراضی سیب‌زمینی استان آغاز شده که تلاش می‌کنیم این روند در سالهای آینده تداوم یابد که در مصرف آب کاهش چشمگیری انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: سطح زیرکشت سیب زمینی درسال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ حدود دوهزار هکتار کاهش داشت که درتولید نیزنسبت به سال قبل باکاهش حدود ۱۰۰ هزارتنی مواجه بودیم.

پرورش اظهار کرد: طبق برنامه ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی درسال جاری حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار ازاراضی استان همدان زیر کشت محصول سیب زمینی رفته بود.

وی گفت: ازاین مقدار ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار برای تولید سیب زمینی تابستانه بود که ۴۳۰ هزارتن سیب زمینی برداشت و روانه بازار مصرف شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۸۰ درصد نیاز سیب زمینی کشور درماههای تیرومرداد دراستان همدان تولید می‌شود، گفت: ۱۴ هزار هکتار نیز زیر کشت سیب زمینی پاییزه بود که دراین مرحله ۵۲۰ هزار تن سیب زمینی تولید شده است.

پرورش ادامه داد: درحال حاضر حدود ۶۵۰ هزار تن سیب زمینی در سردخانه‌ها و انبارهای استان موجود است که بخش قابل توجه آن درسایراستان‌ها تولید وبرای نگهداری به استان همدان حمل شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: ۹۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در سال زارعی جاری در استان همدان تولیدشده است.

وی گفت: طبق گزارش‌های رسیده از شهرستان‌های استان همدان ۸۰ هزار و ۲۰۰ هکتار گندم آبی و ۳۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم دیم کشت‌شده است.

پرورش افزود: بذر موردنیاز استان همدان برای کشت گندم در سال جاری ۷۰ هزار تن است که تاکنون ۱۰ هزار و ۷۷۲ تن بذر مادری و گواهی‌شده از سوی شرکت‌های تولید بذر در اختیار کشاورزان قرارگرفته و مابقی از گندم تولیدی خود کشاورزان بوده که پس از بوجاری و ضدعفونی تأمین‌شده است.

وی گفت: در سال زراعی گذشته سطح زیر کشت گندم در استان همدان ۴۱۶ هزار و ۴۲۰ هکتار بوده که از این مقدار ۸۸ هزار و ۳۰۰ هکتار آبی و ۳۲۸ هزار و ۱۲۰ هکتاریم بوده است که در اثر خشک‌سالی و سرمازدگی که در سال گذشته زراعی با آن مواجه بودیم در گندم آبی کاهش سطح نداشتیم ولی با کاهش عملکرد مواجه شدیم.

وی بابیان اینکه در گندم دیم از ۳۲۸ هزار و ۱۲۰ هکتار فقط ۱۹۰ هزار و ۵۱۱ هکتار قابل‌برداشت بود و آن‌هم با کاهش عملکرد روبرو شد، گفت: متوسط عملکرد گندم آبی ۳۴۰۰ کیلوگرم در هکتار بوده که ۳۰۰ هزار و ۲۲۰ تن تولید داشته‌ایم.

وی گفت: متوسط عملکرد گندم دیم نیز ۶۹۰ کیلوگرم در هکتار بوده که ۱۳۱ هزار و ۴۵۳ تن تولید گندم دیم بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان همچنین در مورد کشت محصول ذرت و کلزا عنوان کرد: درسال زراعی ۹۴-۹۳ سطح زیر کشت ذرت ۸۲۰۰ هکتار بود که از این میزان ۵۵۰۰ هکتار دانه‌ای و ۲۷۰۰ هکتار علوفه‌ای بوده است.

پرورش با بیان اینکه از ۵۵۰۰ هکتار ذرت دانه‌ای ۴۲۰۰ هکتار برداشت ومابقی بعنوان ذرت علوفه‌ای برداشت شد، گفت: میزان تولید ذرت دانه‌ای با عملکرد ۸ تن درهکتار ۳۴ هزار و ۱۲۰ تن بوده ومیزان تولید ذرت علوفه‌ای با عملکرد ۶۵ تن در هر هکتار ۲۳۳ هزار تن بوده است.

وی در خصوص محصول کلزا نیز با بیان اینکه سطح قرار داد کشت کلزا درسال زراعی ۹۵-۹۴ حدود ۱۲۰۰ هکتار است که ۱۰۵۰ هکتار کشت شده است، گفت: از این میزان ۷۵۰ هکتار آن هیبرید خارجی است.

پرورش افزود: سطح زیر کشت کلزا درسال گذشته ۱۰۷۱ هکتار بوده که با عملکرد ۱۷۹۷ کیلوگرم درهکتار ۱۹۲۵ تن دانه روغنی کلزا تولید وتحویل کارخانه‌های روغن کشی شد.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سال گذشته زراعی ۲۲۰۰ تومان بوده که برای سال زراعی ۹۵-۹۴ با ۱۵ درصد افزایش ۲۵۳۰ تومان تعیین‌شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همچنین عنوان کرد: بر اساس برنامه ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به استان‌های سراسر کشور در خصوص کشت گندم باید داستان همدان در سال زراعی ۹۵-۹۴؛ حدود ۳۹۳ هزار و ۳۹۳ هکتار کشت گندم انجام شود که از این مقدار ۸۱ هزار و ۳۹۳ هکتار گندم آبی و ۳۱۵ هزار هکتار گندم دیم است.

کد خبر : ۳۲۵۱۴۳