خبرگزاری کار ایران

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

حدود ۹۹ درصد از داروهای چاقی، لاغری، جوانی و ترک اعتیاد تقلبی هستند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه حدود ۴۰ میلیون دلار در سال صرف خرید داروهای چاقی، لاغری، جوانی، ترک اعتیاد و... می‌شود، گفت: حدود ۹۹ درصد آن‌ها تقلبی بوده و از طریق ماهواره تبلیغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، مجید سعیدی در همایش قاچاق کالاهای سلامت محور در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه نیمی ازکالاهای بهداشتی و آرایشی در بازار قاچاق است، اظهار داشت: عرضه راحت و بدون درد سر محصولات بهداشتی و آرایشی قاچاق باعث شده تا فروشندگان این محصولات بساطشان را در کنار خیابان‌ها پهن و این کالا‌ها را به مردم عرضه کنند.

وی اثرات استفاده از محصولات بهداشتی قاچاق را گاهی غیر قابل جبران دانست و افزود: ضروری است تا در خصوص برخورد با این مشکل اقدامات جدی صورت گیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به روند رو به رشد گسترش عرضه و توزیع محصولات قاچاق حوزه سلامت هشدار داد و افزود: تبلیغات مستمر شبکه‌های ماهواره‌ای هم موجب تمایل افراد به استفاده از این نوع محصولات شده است.

سعیدی با اشاره به داروهای قاچاق در حوزه سلامت، افزود: داروهای دیگر اغلب از گروه آمفتامین‌ها می‌باشند که برای تحریک لاغری، دوپینگ، شب زنده داری‌های مداوم مصرف می‌شود و می‌تواند سبب عوارض روانی، پوستی، قلبی، عروقی ومرگ شوند.

وی با اعلام اینکه حدود ۴۰ میلیون دلار در سال صرف خرید داروهای چاقی، لاغری، جوانی، ترک اعتیاد و... می‌شود، گفت: حدود ۹۹ درصد آن‌ها تقلبی بوده و از طریق ماهواره تبلیغ می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: معمولا جابجایی و فروش این دارو‌ها و مکمل‌ها از طریق تماس تلفنی و پیامک انجام گرفته و فرآورده‌های فوق بوسیله پست و پیک ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات داروهای قاچاق سلامت افراد را تهدید می‌کند، اظهار داشت: چهار تا پنج درصد از داروهای عرضه شده در بازار قاچاق هستد.

سعیدی با بیان اینکه اقلام داخلی باید دارای مجوز ساخت از وزارت بهداشت بوده و اقلام خارجی باید مجوز ورود از آن وزارتخانه راداشته باشد، افزود: جابجایی دارو به هر دلیل می‌بایستی با محور دانشگاه علوم پزشکی انجام گیرد و در غیر اینصورت تخلف بوده و با آن برخورد قانونی می‌گردد.

وی گفت: در حال حاضر تنها با دارو ساز و داروخانه‌هایی که داروهای خارجی را عرضه می‌کنند برخورد می‌شود این در حالی است که برخی پزشکان نیز دستور تجویز این نوع دارو‌ها را به بیمار می‌دهند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه به تبلیغ بعضی از فرآورده‌های غذایی نامعتبردر شبکه‌های ماهواره‌ای و حتی شبکه‌های تلویزیونی داخلی اشاره مکرد و گفت: ضروری است تا درعرضه مواد غذایی نظارهای بیشتری صورت بگیرد تا این نوع مواد غذایی در فروشگاه‌ها دیده نشود.

سعیدی با اعلام اینکه بیش از ۵۰ درصد از فرآورده‌های آرایشی قاچاق است، افزود: آلودگی فرآورده‌های آرایشی به میکرو ارگانیسم‌ها، افزون بر امکان آسیب و تخریب فرآورده خطر آلودگی مصرف کننده را نیز به دنبال دارد و به علت استفاده گسترده و استاندارد نبودن برخی لوازم آرایشی، احتمال انتقال آلودگی و خطرات ناشی از ایجاد عفونت توسط باکتری‌های مختلف دور از انتظار نیست و از دیدگاه سلامت در سطح جامعه دارای اهمیت است.

وی افزود: بعضی نقاط دور از دسترس همچون آرایشگاه‌های زنانه، عطاری‌ها و باشگاههای پرورش اندام که امکان بازرسی از آن‌ها وجود ندارد از جمله مکان‌هایی هستند که امکان توزیع و عرضه محصولات سلامت محور در آن‌ها وجود دارد.

سعیدی آسیب‌های استفاده از مصرف داروهای قاچاق را زیاد دانست و گفت: در حال حاضر تنها با داروساز و داروخانه برای عرضه داروهی قاچاق برخورد می‌شود در حالی که این مشکل را پزشک با دادن دستور مصرف ایجاد می‌کند.

وی به تبلیغ بعضی فراورده‌های غذایی نامعتبر در شبکه‌های ماهواره‌ای و حتی شبکه‌های تلویزیونی داخلی اشاره کرد و افزود: باید بر عرضه مواد غذایی نظارت‌های قوی صورت بگیرد تا این نوع مواد غذایی در فروشگاه‌ها دیده نشود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: فرهنگ غلط و نابجا بهتر بودن فرآورد‌های خارجی باعث شده تا میزان استقبال افراد برای استفاده از این نوع محصولات را شاهد باشیم.

کد خبر : ۳۲۱۰۴۶