خبرگزاری کار ایران

۲۰میلیارد تومان نیاز مرکزی برای استانداردسازی ۴هزار کلاس درس

از ۹هزار کلاس درس در استان مرکزی نزدیک به ۵ هزار کلاس نیاز به استاندارد سازی وسایل گرمایشی دارد.

به گزارش ایلنا، آغاز فصل سرما برای بیشتر دانش آموزان مناطق روستایی به خصوص نقاط کوهستانی در نبود وسایل گرمایشی مطمئن علاوه بر سوز و سرما با حوادث تلخ آتش سوزی چند کلاس درس در کشور نگران کننده است.

هنوز مردم ایران خاطره دردناک سوختگی بالای ۶۰ درصد معلم و ۱۱ دانش آموز مدرسه روستای شفت گیلان، ۱۳ دانش آموز با سوختگی بالای ۴۰درصد روستای سفیلان، ۸دانش اموز روستای درودزن فارس، مرگ یک دانش آموز در خوابگاه مدرسه شبانه روزی سیستان و بلوچستان، مرگ دو دانش آموز و سوختگی شدید ۳ دانش آموز درخوابگاه دبیرستان شبانه روزی چابهار و سوختگی ۲۴ دانش آموز و مرگ یگانه در مدرسه دخترانه شین آباد را فراموش نکرده‌اند.

شروع فصل سرما دل نگرانی است برای این کودکان و خانواده‌هایشان است که پس از چند سال هنوزهم استاندارد سازی بخاری‌های مدارس در گیرودار کمبود یا نبود بودجه مانده است.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش دو سوم کلاس‌های درس کشور مجهز به وسایل گرمایشی استاندارد هستند و در یک سوم کلاس‌ها هنوز هم چراغ‌های نفتی و بخاری‌های گازی برای گرما می‌سوزند.

اما آنگونه که مدیرکل نوسازی مدارس این استان می‌گوید از ۹هزار کلاس درس نزدیک ۵ هزار کلاس نیاز به استاندارد سازی وسایل گرمایشی دارد.

محمدصادق قائمی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به نیاز مدارس به سیستم گرمایش استاندارد و حذف بخاری‌های نفتی غیراستاندارد از مدارس، طرح استاندارد‌سازی سیستم گرمایش مدارس با اولویت حذف بخاری‌های نفتی و گازی در مدارس استان مرکزی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سیستم استاندارد سازی از دوسال گذشته با اعتباری که در طول سال در قالب استاندارد سازی ابلاغ می‌شود آغاز شده افزود: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲اعتباری از محل عوارض انشعابات گاز به استان‌ها برای استاندارد سازی وسایل گرمایشی اختصاص یافت که از این محل سال گذشته حدود ۱۰میلیارد تومان سهم استان مرکزی شد که در این طرح برای استاندارد‌سازی حدود ۲۵۰ مدرسه تبدیل وسایل گرمایشی به سیستم بخاری تابشی اقدام شده است.

به گفته مدیرکل نوسازی مدارس استان مرکزی طرح جایگزینی بخاری‌های تابشی به جای بخاری‌های نفتی کاربراتوری نیز تاکنون در ۱۹۳ مدرسه اجرا شده است.

قائمی با بیان اینکه ۱۲۰۰ فضای آموزشی استان مجهز به بخاری‌های گازسوز و استاندارد است، افزود: از این تعداد ۶۰۰ فضای آموزشی دارای سوخت گاز و بهره‌مند از انرژی گرمایشی بخاری گازی هستند که در جهت استاندارد‌سازی و بهره‌گیری از سیستم‌های نوین رادیاتور، پکیج یا موتورخانه جایگزین بخاری گازی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بهسازی سیستم گرمایشی ۶۳ مدرسه نیز در دست اجراست و بقیه براساس ابلاغ اعتبار، مرحله به مرحله اجرا می‌شود که برای این منظور نزدیک به ۲۰میلیارد تومان اعتباردیگر برای استانداردسازی وسایل گرمایشی مدارس استان نیاز است که حدود ۲میلیارد تومان آن تاکنون برای سال جاری ابلاغ اعتبار شده و تا پایان سال هم به تدریج ابلاغ می‌شود.

به گفته وی در حدود ۵۰درصد کلاس‌های درس استان بخاری‌های نفتی به تابشی برقی تبدیل شده مگر در روستاهایی در استان که مشکل برق وجود دارد و هنوز با بخاری‌های کاربراتوری نفتی گرم می‌شوند.

این آمار را درحالی مدیرکل نوسازی مدارس استان مرکزی اعلام می‌کند که از یک طرف چند روز گذشته وزیر آموزش و پرورش در رابطه با وسایل گرمایشی استاندارد در مدارس از نبود اعتبار کافی و وجود حدود ۱۲۰‌ هزار بخاری نفتی در مدارس کشور خبر داد و انعقاد قرارداد با شرکت بیمه آتش‌سوزی و حوادث ناگوار دانش‌آموزی را یک پیش‌بینی جدی برای سال تحصیلی جدید اعلام کرد و ازطرف دیگرحتی اگر بحث ابلاغ اعتبار هم آنگونه که مدیرکل نوسازی مدارس استان مرکزی به آن اشاره کرد تحقق یابد با وجودی که سال تحصیلی شروع شده، آیا در آغاز فصل سرما بحث استانداردسازی وسایل گرمایشی مدارس به موقع قبل از آنکه حادثه‌ای دیگر کام مردم ایران را تلخ نکند اتفاق می‌افتد؟

کد خبر : ۳۱۱۳۴۰