خبرگزاری کار ایران

فرماندار ماسال

برخورد با استفاده‌کنندگان غیر مجاز از آب کشاورزی

فرماندار ماسال خواستار برخورد جدی با افراد سودجویی شد که با خودخواهی، اقدام به تخریب کانال آب کشاورزی و برداشت غیر مجاز از آن می‌کنند.

به گزارش ایلنا از ماسال، محمود قاسم نژاد پیش از ظهر امروز در جلسه مدیریت بحران این شهرستان با جدی دانستن بحران کم‌آبی از اداره آبیاری درخواست کرد ضمن مدیریت صحیح منابع آبی، نسبت به توجیه آب سواران در خصوص رعایت عدالت در توزیع آب اقدام کند.

وی با بیان این مطلب که نگرانی‌هایی از سوی کشاورزان شهرستان در این خصوص وجود دارد افزود: باید با در نظر گرفتن میزان نیاز مزارع کشاورزی و اولویت‌بندی آنها به دور از هرگونه رابطه‌سالاری، جهت توزیع آب کشاورزی اقدام شود.

قاسم نژاد با اشاره به تجربه موفق شهرستان ماسال جهت مقابله با این بحران در سال گذشته خاطر نشان کرد: باید از تمام ظرفیت شهرستان از جمله ادارات مختلف همچون شهرداری‌ها، آب و فاضلاب روستایی و راه و شهرسازی در این راستا استفاده کرد.

فرماندار ماسال جلوگیری از هدر رفت آب طی مسیر کانال‌های کشاورزی را از دیگر راهکارهای مقابله با بحران کم‌آبی برشمرد و خواستار برخورد جدی با افراد سودجویی شد که با خودخواهی، اقدام به تخریب کانال آب کشاورزی و برداشت غیر مجاز از آن می‌کنند.

افت 30 درصدی آب کانال کشاورزی در غرب گیلان

مدیر امور آب غرب نزدیک گیلان نیز در این جلسه با عنوان این مطلب که میزان آب کانال کشاورزی نسبت به سال گذشته 30 درصد افت داشته است، تاکید کرد: در چنین شرایطی مدیریت صحیح مصرف آب از سوی کشاورزان و توزیع آن بر اساس اولویت و نیازسنجی مزارع ضروری است و در صورت ادامه افزایش دما و کاهش میزان بارندگی‌ها با بحران جدی مواجه خواهیم شد.

علاءالدین شجاعی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این اداره در خصوص مدیریت بحران آب گفت: روستاهای و شمه‌سرا، آهکلان، خانقاه‌بر، ورمیه و مهدیخان محله در بخش مرکزی و برگه‌سرا، پیرسرا، چماچار،‌چموش دوزان و ملک جهان در بخش شاندرمن از روستاهایی هستند که با مشکل جدی در این‌باره مواجه هستند.

گفتنی‌ست به دلیل آبیاری حدود 80 درصد از مزارع شهرستان ماسال از طریق چشمه‌ها و رودخانه‌ها به صورت سنتی، این شهرستان همواره از جمله شهرستان‌های آسیب پذیر در زمان‌های کم آبی بوده است.

 

کد خبر : ۲۸۵۹۷۶