خبرگزاری کار ایران

ایلنا از جولان متکدیان بیشمار در سطح شهر خرم آباد گزارش می‌‍دهد؛

تکدی‌گری؛ زخمی بر چهره خرم آباد

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۲۸۶

امروزه یکی از مشکلات اجتماعی شهرهای کلان، افزایش روز افزون تعداد گدایان در سطح شهر است که چهره ناخوشایندی در شهر ایجاد کرده است و متاسفانه هیچ گونه اقدام مناسبی برای حل این معضل اجتماعی صورت نگرفته است و نیز اقدامات مقطعی نتیجه مطلوبی را در بر نداشته است.

نسخه‌ای رنگ و رو رفته را در دست گرفته و می‌گوید: فرزندم بیمار است و برای عمل جراحی او به پول نیاز دارم. با چهره‌ای تکیده و بیمار دست‌های لرزانش را دراز می‌کند تا شاید عابری مختصر پولی به او بدهد. سال هاست این کار را انجام می‌دهد و حتی بسیاری از مردم او را می‌شناسند. غروب هم که می‌شود اسکناس‌های مچاله شده را می‌شمرد و به سراغ خرده فروش‌های مواد مخدر می‌رود و بعد از مصرف مواد، بدون سرپناه در گوشه‌ای از شهر می‌خوابد.

تکدی‌گری معضلی است که این روز‌ها در شهر خرم آباد رواج پیدا کرده و به محدوده سنی و جنسیتی (مرد یا زن) خاصی هم محدود نمی‌شود و بر دردهای اجتماعی و فرهنگی شهر دامن می‌زند. هر روز مردم خرم آباد تصاویر زیادی از تکدی‌گری در سطح شهر را می‌بینند و به گفته بسیاری از شهروندان روز به روز بر تعداد افراد متکدی افزوده می‌شود.

افزایش متکدیان در سطح شهر

در همین رابطه یکی از شهروندان به خبرنگارایلنا می‌گوید: در شهر خرم آباد مردی را می‌شناسم که بیش از ۴۰ سال است تکدی‌گری می‌کند. حتی با وجودی که فرزندانش بزرگ شده‌اند و سر و سامان گرفته‌اند و سن و سالی از او گذشته، باز هم این کار را انجام می‌دهد. «رستمی» با بیان اینکه در اطراف امام‌زاده‌ها و معابر شلوغ سطح شهر تعداد بیشتری از افراد متکدی را می‌توان مشاهده کرد، ادامه می‌دهد: متاسفانه در سال‌های اخیر بر تعداد متکدیان خرم آباد افزوده شده و تکدی‌گری سن و سال نمی‌شناسد.

کودکان متکدی، سرگردان در خیابان‌ها

شهروند دیگری با اشاره به اینکه هر روز در فاصله بین منزل تا محل کار خود با کودکان متکدی مواجه می‌شود، می‌گوید: گاهی این کودکان آنقدر با التماس و اصرار تقاضای کمک می‌کنند که دل هر رهگذری را به درد می‌آورند. «محسن مختاری» با ابراز تاسف از رواج پدیده تکدی‌گری در سطح شهر ادامه می‌دهد: در سرمای سوزان زمستان و گرمای طاقت فرسای تابستان، این کودکان در خیابان‌ها پرسه می‌زنند. کودکانی که به جای فکر کردن به درس و مشق، به ترفندهای تکدی‌گری می‌اندیشند و تفریحی به جز خیابان گردی ندارند.

تکدی‌گری افراد ناتوان

اما یکی شهروندان خرم آبادی تکدی‌گری برخی افراد را از سر ناچاری می‌داند و می‌گوید: برخی از افراد سالخورده که بی‌سرپرست هستند و یا از خانواده طرد شده‌اند، به دلیل ناتوانی تکدی‌گری می‌کنند. در حالی که بسیاری از این افراد آسیب دیده هستند و از کاری که انجام می‌دهند خجالت می‌کشند و نیاز به حمایت دارند

تاثیر بر رفتار جامعه

یک کار‌شناس مسائل اجتماعی عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در رواج تکدی‌گری در شهر خرم آباد موثر می‌داند و می‌گوید: تکدی‌گری خود باعث بروز بسیاری از ناهنجاری‌ها و معضلات دیگر می‌شود که بر رفتار جامعه تاثیر می‌گذارد. اگرچه ساختارهای اجتماعی از قبیل مسائل اقتصادی در تکدی‌گری افراد موثر است، اما این آسیب بهانه‌ای برای وقوع سایر جرم‌ها نظیر مواد مخدر، بزهکاری و فساد اخلاقی محسوب می‌شود.

سوء استفاده از عقاید و احساسات مردم

 «رضا یاراحمدی» با اشاره به اینکه تکدی گران در بسیاری از موارد از عقاید و احساسات جامعه سوء استفاده می‌کنند، ادامه می‌دهد: مردم خرم آباد هر روز با زنان کودک به بغل، مردانی که به همراه زنان خود و با یک کودک در بغل، افراد دارای نقص عضو، افرادی که نسخه در دست دارند و کودکانی که با ظاهری آشفته و نامرتب تکدی‌گری می‌کنند، رو به رو می‌شوند و واکنش‌های مختلفی نسبت به این افراد از خود نشان می‌دهند. اما آنچه حقیقت دارد این است که گستره این پدیده هر روز وسیع‌تر می‌شود و این درد اجتماعی نیاز به درمان دارد.

درمان باید جدی و عمیق باشد

این کار‌شناس مسائل اجتماعی درمان‌های مقطعی را موثر نمی‌داند و می‌گوید: راهکارهای جدی برای درمان عمیق معضل تکدی‌گری در شهر خرم آباد باید ارائه شود، زیرا برنامه‌های کوتاه مدت تنها در یک بازه زمانی کوتاه اثر گذار بوده و در طولانی مدت کارساز نیستند.

ضرورت ساماندهی متکدیان

وی می‌افزاید: در رابطه با متکدیان شهر خرم آباد مهم‌ترین مسئله‌ای که وجود دارد، ساماندهی این افراد است. مشکلی که اگر حل نشود، نه تنها چهره شهر را خدشه دار می‌کند، بلکه بر روح و روان افرادی که در معرض تکدی این افراد قرار می‌گیرند می‌گذارد وهمچنین باعث فعالیت بیشتر این افراد نیز می‌شود.

فقط تا ۳ روز نگهداری در بهزیستی

مدیر کل بهزیستی لرستان با بیان اینکه این اداره کل به طور خاص متولی نگهداری از متکدیان نیست، می‌گوید: سازمان بهزیستی فقط به عنوان همکاری این مسؤولیت را پذیرفته است.

همایون عمومی‌زاده با تاکید بر اینکه بهزیستی تا سه روز می‌تواند متکدیان را نگهداری کند، می‌افزاید: در این سه روز و با همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه متکدیان غربالگری می‌شوند.

سرهنگ بهمن نورالهی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی لرستان می‌گوید: با توجه به اینکه بعضاً این متکدیان در حوزه جرم مرتکب سرقت‌های شهری می‌شوند به عنوان مجرم توسط نیروی انتظامی با تشکیل پرونده تحویل مقام قضایی می‌شوند.

جریمه نقدی برای تکدی‌گری

دادستان خرم آباد با اشاره به اینکه در رابطه با تکدی‌گری ماده ۷۱۲ قانون مجازات‌های اسلامی یک تا سه ماه حبس پیش بینی کرده است، می‌افزاید: این درصورتی است که تمامی مجازات‌ها تا سه ماه حبس به جریمه نقدی تبدیل شده است. سعید رازانی رسیدگی به جرایم نقدی را در صلاحیت شوراهای حل اختلاف عنوان می‌کند.

شهردار خرم آباد نیز با بیان اینکه وظیفه شهرداری تنها جمع آوری متکدیان وتحویل آن‌ها به مراکز بهزیستی است، می‌گوید: در این راستا شهرداری در دو نوبت صبح وعصر اقدام به جمع آوری متکدیان از سطح شهرمی کند.

عیدی بیرانوند می‌افزاید: درصورت رؤیت مجدد متکدیان درسطح شهر، مأمورین شهرداری مجدداً اقدام به دستگیری وتحویل آن‌ها به مراکز بهزیستی می‌نماید.

ایجاد فرصت‌های شغلی

این کار‌شناس مسائل اجتماعی ایجاد فرصت‌های شغلی را نیز در کاهش این معضل موثر می‌داند و اضافه می‌کند: برخی از افراد که از توانایی جسمی مناسبی هم برخوردارند، نبود کار را توجیهی برای تکدی‌گری می‌دانند. در حالی که با ایجاد فرصت‌های لازم برای کار، علاوه بر رفع این مشکل می‌توان از بسیاری معضلات دیگر نیز پیشگیری کرد. همچنین با ایجاد کارگاه‌های تولیدی غیردولتی و دولتی و به کارگیری متکدیان واجد شرایط، بازتوانی متکدیان، آگاهی بخشی به افکار عمومی و معرفی متکدیان به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای نیز می‌توان از پدیده تکدی‌گری در خرم آباد جلوگیری کرد.

گزارش از مهدی رضا پور، خبرنگار ایلنا

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز