وضعیت نگرانکننده زیرساختهای جادهای در آذربایجانغربی

معاون راهداری و حملونقل جادهای آذربایجانغربی با اشاره به موقعیت راهبردی این استان در کریدورهای ترانزیتی بینالمللی، از کمبود زیرساختهای ایمنی جادهای و نبود آزادراههای کامل در منطقه انتقاد کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، جعفر صادقیپور در مراسم ساماندهی تعریض و ارتقای سه راهی راژان_دیزج اظهار داشت: آذربایجانغربی با برخورداری از هفت مرز زمینی، یکی از مسیرهای کلیدی ترانزیت کالا بین اروپا، قفقاز، چین و جنوبشرق آسیاست و به عنوان یک پل ارتباطی استراتژیک، نقشی محوری در تجارت بینالمللی ایفا میکند.
وی با بیان اینکه این استان هنوز هیچ آزادراه تکمیلشدهای ندارد، افزود: مسیرهایی همچون «راژان به مرگور» از شریانهای حیاتی منطقه به شمار میروند که توسعه آنها میتواند منجر به رونق اقتصادی و بهبود دسترسی مناطق مرزی شود.
صادقیپور با اشاره به نقاط حادثهخیز در مسیرهای موجود ادامه داد:تنها آزادراه ناتمام استان به طول ۴۰کیلومتر در حال اجراست که شامل۱۰ نقطه پرتصادف است و حدود ۲۵۰ کیلومتر از بزرگراههای استان فاقد سیستمهای جداسازی نظیر نیوجرسی و گاردریل هستند که این وضعیت، ایمنی جادهها را بهشدت کاهش داده است.
به گفته وی جهت ایمن سازی این حاده ها بع بیش از ۱۰۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
معاون راهداری استان همچنین از فرسودگی ناوگان ماشینآلات راهداری ابراز نگرانی کرد و گفت: کیفیت خدماترسانی در حوزه نگهداری راهها بهدلیل نبود تجهیزات بهروز کاهش یافته و نیاز فوری به نوسازی دارد.
وی توسعه زیرساختهای حملونقل در آذربایجانغربی را نهتنها یک ضرورت محلی بلکه اقدامی راهبردی در سطح ملی دانست و تأکید کرد: ارتقای ایمنی جادهها، تکمیل آزادراهها و نوسازی ماشینآلات راهداری باید در اولویت تخصیص منابع قرار گیرد.
صادقی پور ادامه داد: پروژه راهبردی محور راژان به دیزج به طول ۲۵ کیلومتر و با اعتبار ۵۸۰میلیارد تومان گام مهمی در ارتقای این مسیر از راه فرعی درجه ۲ به اصلی است.
معاون راهداری استان در خاتمه تصریح کرد همچنین حدود ۱۰۰کیلومتر از کریدور ملی بازرگان بندر امام فاقد مشخصات بزرگراهی است که برای تعریض و ارتقای آن نیازمند ۳۰۰۰میلیارد تومان سرمایه گذاری است.