خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

مشکل مسکن گلستان باید ریشه‌ای و با راهکار اصولی حل شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۴۴۷۹

مسکن کارگری در اولویت دولت باشد

امروزه بسیاری از مردم استان گلستان و به خصوص جامعه کارگری مستاجر هستند و دولت و مجلس تاکنون نتواسته اند این مشکل جدی مردم را حل کنند. تسهیلاتی که برای مسکن پرداخت می شود مشکلی را حل نمی کند چون که قسط آنها بالاتر از درآمد بیشتر مردم جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، در استان گلستان حدود ۵۰۰ هزار خانوار سکونت دارند و معادل ۴۶.۶ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری استان روستایی هستند. در حال حاضر بسیاری از خانوار در استان مستاجر هستند که اغلب این افراد از قشر کارگر هستند.

نهضت ملی مسکن یکی از طرح هایی است که دولت سعی می کند با راه اندازی آن به افراد کم درآمد جامعه برای خانه دار شدن  کمک کند. کمبود و گرانی زمین در گلستان یکی از مشکلات اساسی تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است.

داشتن مسکن متناسب با نیاز حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت باید مسکن جوانان را تامین کند. متاسفانه در عالم واقع مسکن به کالایی دور از دسترس برای خانوار ها به خصوص جوانان تبدیل شده است.

 پروسه‌های اداری و مانند آن چالش جدی در ساخت و ساز بوده و مسئولان هم تلاشی برای حل مشکلات نمی‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها در سال‌های اخیر مجبور به مهاجرت به شهرک‌های پیرامونی و یا روستاهای نزدیک محل کار خود شده‌اند

امروزه در کشور و استان شاهد پدیده ای به نام احتکار مسکن هستیم که مسئولان باید برای این مشکل چاره اندیشی کنند. قیمت مسکن در یک سال اخیر در استان در بخش اجاره و فروش به ترتیب ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

یکی از شهروندان گرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: طی یک سال اخیر قیمت اجاره خانه در گرگان به شدت افزایش یافته و شرایط اجاره نشینی برای ما مستاجر ها سخت شده است. در گذشته صاحب خانه‌ها بیشتر با مستاجرین در بحث رهن و اجاره راه می آمدند و الان شاهد چنین چیزی نیستیم.

محمد اکبری ادامه داد: ما از مسؤولان می خواهیم که فقط شعار ندهند و قیمت اجاره بها را کاهش دهند. امروزه بسیاری از مستأجران توانایی پرداخت اجاره ها را ندارند.

وی اضافه کرد: اگر روند افزایش اجاره بها مسکن همین گونه ادامه پیدا کند ناچار هستم که به حاشیه‌ها شهر بروم و در بافت‌های فرسوده زندگی کنم. متاسفانه داشتن سرپناهی کوچک به آرزویی بزرگ برای ما تبدیل شده است.

وی افزود: حقوق بنده ماهی ۱۱ میلیون تومان است و کارگر هستم و ما از مسئولین می خواهیم که به فکر ما اجاره نشین ها باشند و دیگر توانایی افزایش اجاره بها را نداریم. دولت باید وام های کم درصد با باز پرداخت طولانی مدت به مستاجرین پرداخت کنند.

وی گفت: دولت می گوید که ما وام وعدیعه مسکن را به مستاجران پرداخت می کنیم ولی بیشتر بانک ها همکاری لازم را ندارند و یا شرایطی می گذارند که برای وام گیرنده غیر قابل اجرا است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان گفت: گلستان جزو پنج استان برتر در حوزه ساخت مسکن به روش خودمالکی است و متقاضیان خود مالک در طرح نهضت ملی مسکن کسانی هستند که سند مالکیت زمین آن ها به نام بخش خصوصی یا  اشخاص حقیقی است.

سیدمحمد حسینی اظهار کرد: برنامه چهار ساله استان گلستان برای این حوزه انعقاد ۱۵ هزار و ۴۷۶ واحد قرارداد بوده که این اقدام تا کنون، به نسبت برنامه ابلاغی ۴۲ درصد تحقق داشته است. تا کنون شش هزار و ۴۶۹ قرارداد ساخت مسکن خودمالک در بانک های عامل استان منعقد شد.

وی گفت: مبلغ این تسهیلات در کل استان ها ۵۵۰  میلیون تومان بوده و با توجه به پیشرفت پروژه توسط بانک عامل به حساب متقاضی واریز می شود. چنانچه متقاضیان بخش خودمالکی نهضت ملی مسکن به هر دلیلی موفق به دریافت تسهیلات از بانک عامل نشوند می توانند نسبت به تغییر بانک ارائه کننده تسهیلات اقدام کنند.

وی افزود: در گلستان ۱۱۸ هزار و ۲۲۳ متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده که از این تعداد پرونده ۱۸ هزار و ۳۰۵ متقاضی به تایید نهایی رسیده است. در گلستان بیش از چهار هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام از دولت قبل باقیمانده که تا کنون هزار و ۴۰۷ واحد آن تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه در استان ۱۸ هزار و ۳۰۵  متقاضی واجد شرایط تحویل مسکن وجود دارد، گفت: ۱۸ تفاهم نامه با محوریت تامین مسکن برای اقشار مختلف منعقد شده است. بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها گلستان تعهد ساخت ۱۱ هزار و ۶۰۷ واحد مسکونی را دارد.

حسینی با بیان اینکه ۳۳۷ واحد طبق این تفاهم‌نامه‌ها در دست ساخت است، گفت: در راستای این تفاهم‌نامه‌ها، مسکن نیروهای مسلح، مسکن کارگران، مسکن کارکنان آموزش و پرورش، خوابگاه‌های متاهلی، دانشجویان و نخبگان و… تامین خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز