خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای خبر داد؛

هدفگذاری 65 میلیون مترمکعب آب برای صنایع استان مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۰۷۴

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با بیان اینکه 65 میلیون مترمکعب آب در فاز نخست طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان هدفگذاری شده است، گفت: سازوکار چگونگی انجام این طرح و اعتبار مورد نظر برای اجرای آن در این استان در دست بررسی است.

به گزارش ایلنا، مهدی خیراندیش افزود: 17 استان از طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران بهره‌مند می‌شوند و استان مرکزی یکی از این استان‌ها است. این طرح انتقال در 12 سال اخیر ویژه استان‌هایی از جمله اصفهان، کرمان، خراسان، سیستان و بلوچستان بود که مشکل کمبود آب داشتند.

وی با اشاره به اینکه در این بازه زمانی استان مرکزی با کمبود آب مواجه نبود، ادامه داد: این استان در سال‌های اخیر با چالش کاهش نزولات جوی مواجه شد، بنابراین مطالعات طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان از سال گذشته به شکل جدی در این استان پیگیری شده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای مرکزی به فرایند اعتبارات مالی اجرای این طرح آبی اشاره کرده و اظهار داشت: اعتبارات دولتی و ملی برای این طرح پیش‌بینی نشده است و صنایعی که نیازمند آب هستند باید سرمایه‌گذار اجرای طرح باشند.

خیراندیش تصریح کرد: طرح تأمین و انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، شامل تعدادی پروژه برای تأمین آب و شیرین‌سازی و انتقال آن به مقاصد مصرف در استان‌های دارای کمبود آب در این فلات است که در چند مسیر به وسیله خطوط لوله انتقال آب، ایستگاه‌های پمپاژ و نیروگاه‌های برق اجرا می‌شود.

وی بیان داشت: در این طرح برای استفاده از 8.3 میلیارد مترمکعب آب از دریای عمان و خلیج فارس برنامه‌ریزی شده است. از این میزان 2.7 میلیارد مترمکعب آن، شیرین‌سازی و برای تمام متقاضیان خریداری شده است. استفاده از این آب در فعالیت‌های صنعتی، آشامیدنی و کشاورزی پربازده صنعتی در طول مسیر به مقاصد مصرف در فلات مرکزی ایران منتقل می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای مرکزی به فرایندهای قانونی استفاده صنایع از منابع آبی اشاره داشته و تأکید کرد: در قانون بودجه سال 1402 در بند ع تبصره 8 و همچنین در برنامه هفتم توسعه، وزارت نیرو صنایع را ملزم به استفاده از آب نامتعارف کرده است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز