خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

آیا سازمان محیط‌زیست با صید ترال در خلیج فارس و دریای عمان ‌موافقت خواهد کرد؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۶۱۹۱

دو مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست، احتمال موافقت مشروط و محدود این سازمان با شروع مجدد برخی روش‌های صید ترال برای بعضی گونه‌های دریایی خاص در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان را تایید کردند و توضیحاتی را درباره مذاکرات صورت‌گرفته میان سازمان محیط‌زیست و سازمان شیلات ایران در این خصوص ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود این که حدود یک سال از پایان مهلت مصوبه مجلس شورای اسلامی در مهرماه ۹۹ درباره ممنوعیت دوساله صید ترال در آب‌های جنوب کشور می‌گذرد و با وجود این که سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در اردیبهشت ۱۴۰۲ تاکید کرد که «مجلس اجازه ازسرگیری مجدد ترال صنعتی را نمی‌دهد و به دنبال ممنوعیت دائمی این روش صید است»، اما شنیده‌ها از این حکایت دارد که در هفته‌های اخیر سازمان شیلات تلاش‌های خود را برای شروع مجدد این روش صید در خلیج فارس و دریای عمان آغاز کرده است. البته با توجه به آسیب‌هایی که صید ترال بخصوص آن نوع از این صید که به صورت صنعتی و با تورهای کف‌گیر انجام می‌شود، بر ذخایر گونه‌های آبزی کشورمان وارد می‌کند، صدور مجوز برای فعالیت مجدد صید ترال منوط به موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست است. 

در این میان خردادماه امسال علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط‌زیست درباره موضع سازمان محیط‌زیست پیرامون صید ترال تاکید کرد که «در بهره‌برداری از دریا اولویت را با صید سنتی و صیادان بومی می‌دانیم و قطعا جلوی هرگونه صید ترال را که بحث جارو کردن دریا در آن مطرح است، خواهیم گرفت»؛ ولی با این حال، پیگیری‌های خبرنگار ایلنا از مجتبی ذوالجودی، معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست و محمد طالبی متین، مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی این سازمان، نشان می‌دهد که اخیرا سازمان شیلات ایران درخواست‌هایی را برای صدور مجوز ازسرگیری صید ترال به سازمان محیط‌زیست ارائه داده است و این سازمان نیز ظاهرا می‌خواهد به صورت محدود و مشروط با برخی روش‌های صید ترال برای بعضی گونه‌های دریایی موافقت کند. 

معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در این زمینه به خبرنگار ایلنا گفت: سازمان شیلات برای صدور مجوز شروع مجدد صید ترال به سازمان محیط‌زیست درخواست داده است و همکاران ما جلساتی را در این زمینه با مسئولان شیلات برگزار کرده‌اند. نظر قطعی سازمان محیط‌زیست این است که ما با صید ترال صنعتی به شکلی که به ذخایر آبزیان کشور آسیب بزند، موافق نیستیم، ولی در حال بررسی امکان صدور مجوز برای صید ترال به صورت محدود و به شکلی که لطمه‌ای به زیستگاه‌های دریایی وارد نشود، هستیم. در واقع، احتمال دارد که سازمان محیط‌زیست با انجام صید ترال توسط صیادان بومی و شرکت‌های صیادی محلی در جنوب کشور موافقت کند، اگرچه تا امروز هیچ مجوزی در این خصوص صادر نشده است. 

مجتبی ذوالجودی افزود: دستور رئیس‌جمهور محترم، ممنوعیت صید ترال انبوه است و زمانی که ایشان در کسوت ریاست قوه قضاییه فعالیت می‌کرد نیز مخالفت صریح خود را با این نوع صید اعلام کرده بود. رئیس محترم سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز اعلام کرده است که ما به هیچ وجه با صید ترال صنعتی به نحوی که مانند گذشته آبزیان دریا را جارو کند و هم به ذخایر دریایی کشور آسیب بزند و هم معیشت صیادان سنتی را به خطر بیندازد، موافق نیستیم. بنابراین اگر هم سازمان ما با صید ترال موافقت کند، اجازه نخواهیم داد که این صید، دوباره به روش‌هایی که در گذشته مرسوم بود، انجام شود. 

احتمال موافقت سازمان محیط‌زیست با صید ترال میگو توسط جوامع محلی در خلیج فارس 

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در گفت‌وگو با ایلنا ضمن تایید درخواست سازمان شیلات از سازمان محیط‌زیست برای موافقت با صدور مجوز برخی روش‌های صید ترال، عنوان کرد: سازمان محیط‌زیست همواره به صورت قاطع موضع خود را درباره مخالفت با انجام صید ترال در خلیج فارس اعلام کرده است، ولی با توجه به درخواست‌هایی که اخیرا برخی صیادان بومی و جوامع محلی استان‌های مجاور خلیج فارس برای انجام صید ترال میگو ارائه کرده‌اند، در حالی بررسی این موضوع هستیم که شاید با صید ترال، آن هم صرفا توسط جوامع سنتی و فقط برای گونه هدف میگو و صرفا برای بازه زمانی ۳۰ تا ۴۵ روزه در خلیج فارس موافقت کنیم و به غیر از این، با هیچ شکل دیگری از صید ترال در خلیج فارس موافقت نخواهیم کرد. 

محمد طالبی متین افزود: در صورت موافقت احتمالی سازمان محیط‌زیست، مجوز صید ترال در خلیج فارس صرفا برای جوامع محلی یعنی صیادان بومی و سنتی صادر خواهد شد؛ البته سازمان ما از نظر کارشناسی با صدور همین مجوز نیز موافق نیست، ولی با توجه به تبعات اجتماعی عدم صدور این مجوز، احتمال دارد که به صورت مشروط با صید ترال میگو برای صیادان محلی استان‌های مجاور خلیج فارس در یک بازه زمانی محدود موافقت کنیم که این بازه زمانی در استان‌های مختلف براساس شرایط اقلیمی متفاوت خواهد بود. 

شرایط سازمان محیط‌زیست برای موافقت با صید ترال فانوس‌ماهیان در دریای عمان 

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره احتمال موافقت این سازمان با صدور مجوز برای صید ترال در دریای عمان نیز توضیح داد: برخی شرکت‌های صیادی از سازمان شیلات درخواست کرده‌اند که برای صید فانوس‌ماهیان یا همان میکروفیده به روش ترال در دریای عمان مجوز صادر کند. آخرین مذاکرات ما با این سازمان نیز مبنی بر این است که سازمان محیط‌زیست در حوزه دریای عمان صرفا با صید ترال با گونه هدف فانوس‌ماهی آن هم در فاصله بیش از ۱۲ مایل از ساحل و در اعماق بالاتر از ۲۰۰ متر و صرفا با تورهای میانی موافقت خواهد کرد و ما به هیچ وجه با صید ترال صنعتی با استفاده از تورهای کف‌گیر که آسیب های فراوانی را برای زیستگاه‌های دریایی به همراه دارد، موافقت نخواهیم کرد. 

طالبی متین تاکید کرد: ما همچنین به دوستان سازمان شیلات اعلام کرده‌ایم که تنها در صورتی با شرایط ذکرشده با صید ترال فانوس‌ماهی در دریای عمان موافقت خواهیم کرد که موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور پس از ارزیابی ذخایر آبزیان دریای عمان، اعلام کند که در حال حاضر ذخایر دریایی کشورمان برای انجام این صید محدود کفایت می‌کند و صدور این مجوز، آسیبی را به ذخایر دریایی حوزه دریای عمان وارد نخواهد کرد. یعنی موافقت سازمان محیط‌زیست با صید ترال میکروفیده، منوط به موافقت موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور است که البته در آن صورت نیز حتما محدودیت زمانی مشخصی برای انجام این نوع صید در نظر گرفته خواهد شد. 

هیچ مجوزی برای صید ترال به شناورهای خارجی داده نخواهد شد 

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر لزوم تشدید نظارت سازمان شیلات بر انجام صید ترال در دریای عمان در صورت موافقت احتمالی سازمان محیط‌زیست با این اقدام گفت: اگر براساس شرایط ذکرشده با صید ترال در دریای عمان به صورت محدود موافقت کنیم، سازمان شیلات موظف است که حتما نظارت‌های خود را بر انجام این نوع صید تشدید کند؛ زیرا در سنوات گذشته شاهد آن بوده‌ایم که تخلفات گسترده‌ای در این نوع از صیادی صورت می‌گرفت و اگر بازهم این تخلفات رخ دهد، حتما جلوی تداوم صید ترال در دریای عمان را خواهیم گرفت و در سال‌های آینده نیز با این نوع صید موافقت نخواهیم کرد. 

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر شناورهای خارجی به هیچ وجه اجازه برداشت از ذخایر دریایی کشورمان در خلیج فارس و دریای عمان را ندارند و در صورت موافقت مشروط و محدود سازمان محیط‌زیست با صید ترال نیز بازهم هیچ اجازه‌ای به فعالیت شناورهای خارجی در حوزه صیادی در آب‌های جنوب کشور نخواهیم داد. این موضوعی است که سازمان شیلات در مکاتبات خود با سازمان محیط‌زیست نسبت به آن تعهد داده و اعلام کرده است که تنها صیادان بومی، جوامع محلی و شرکت‌های صیادی ایرانی برای صید ترال مجوز خواهند گرفت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز