خبرگزاری کار ایران

هنرمندان قزوینی در استودیو ایلنا عنوان کردند/ بخش اول

علیجانی: رقیب قدرتمند زمینه برنامه‌های کارشناسی را فراهم می‌کند/اسدی: حضور سلایق بیشتر، مشارکت را افزایش می‌دهد+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۰۳۶

حسین علیجانی و محمد اسدی از هنرمندان استان در بخش اول برنامه "راه نو" به موضوع تاثیر انتخابات بر سرنوشت مردم پرداخته و به ضرورت حضور سلایق مختلف در چارچوب نظام تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قسمت دوم برنامه تحلیلی و گفت‌وگو محور "راه نو" با حضور "حسین علیجانی" و "محمد اسدی" از هنرمندان استان برگزار شد.

در بخش اول این برنامه انتخابات، تاثیر آن در سرنوشت مردم و رابطه انتخابات با معیارهای دمکراسی بررسی شد.

حسین علیجانی درباره همخوانی انتخابات در کشور ما با معیارهای دمکراسی گفت: انتخابات و دمکراسی در کشور ما از نظر شکلی و ماهوی نمایش بسیار خوبی دارد و از نظر تعداد برگزاری عملکرد مناسبی داشته است.

این هنرمند قزوینی ادامه داد: مشارکت در دوره‌های مختلف متفاوت بوده، برای مثال در مجلس پنجم می‌بینیم که مشارکت بالای 70 درصد بوده است، امروز بعد از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام دمکراتیکی به اسم جمهوری اسلامی باید بعد ماهوی را هم جدی بگیریم.

محمد اسدی هم با بیان اینکه انتخابات یکی از برکات انقلاب است، گفت: از مشروطه به بعد تجربه‌هایی در دمکراسی داشتیم اما بعد از انقلاب جدی‌تر صورت گرفت، در این چند سال تجربه‌های خوبی داشته و روند رو به رشد است؛ البته نقدهایی هم وجود دارد که طبیعی است.

این هنرمند قزوینی ادامه داد: درحال توسعه هستیم و جهان مدرن روی ما تاثیر دارد، جامعه و شهروند رفتارهای مدنی را تمرین می‌کند، نمی‌توان یک روزه و با یک انتخابات گفت بهترین هستیم، اما از روزی که به جمهوری اسلامی آری گفتیم تا امروز روند روبه رشد بوده و نمره قبولی دارد.

ضرورت وجود سلایق مختلف در صحنه انتخابات

در ادامه علیجانی در پاسخ به این ادعا که روند روبه رشد بوده، عنوان کرد: نمی‌توان گفت همه بخش‌های انتخابات صعودی است، اگر صعودی بود در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری شاهد آمارهای کاهشی نبودیم.

وی ادامه داد: وقتی فضای انتخابات به شکلی باشد که  رقیب قدرتمند داشته باشید به صرافت می‌افتد که برنامه‌های مدون‌تر و شعارهای کارشناسی و قوی‌تری داشته باشید، بستر رقابت بسیار مهم است و رهبری هم به آن اشاره و تاکید دارند.

به گفته این هنرمند قزوینی، انتخابات برای شکل‌گیری و پرشور بودن و برای اینکه بتواند به‌عنوان سند دفاع از نظام در جهان مطرح باشد، به مردم نیاز دارد و این در صورتی میسر است که همه سلایقی که در این سرزمین دل در گرو آبادانی سرزمین دارند، نمایندگانی داشته باشند.

وی ادامه داد: ما از مشروطه، انقلاب 57 و رفراندوم بزرگ اردیبهشت 58 تجربه‌های خوبی داریم؛ اما امروز در زمانه‌ای که در طول ۴۴ سال با سرعت بسیار رشد کرده، نمی‌توان به نوجوان گفت چه کسی را انتخاب کند، او انتخابش را کرده که آیا در انتخابات شرکت کند یا نکند.

بستر حضور افرادی که برای کمک به مردم آمده‌اند فراهم شود

اسدی هم با بیان اینکه، می‌گوییم تایید صلاحیت کنید که انتخابات شور و شوق پیدا کند، واقعیت این است وقتی نماینده همه اقشار و طیف‌های جامعه در انتخابات حضور داشته باشند، طرفداران پای صندوق‌ها می‌آیند و معنای رقابت در این است که همه سلایق که چارچوب‌های کشور را می‌پذیرند حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: اما ساز و کار انتخابات هم وجود دارد، شورای نگهبان، هیات نظارت و اجرایی وظایفی دارند و اعتقاد دارم وظیفه خود را انجام می‌دهند، خودم اعتقاد دارم هر کسی به جمهوری اسلامی اعتقاد دارد و آمده تا به مردم کمک کند باید بستر حضور برایش فراهم شود، اما این حرفم به این معنا نیست از فردی که در طول خدمت خود مشکل تخلفی داشته چشم پوشی کنیم.

به باور این هنرمند قزوینی، دستگاه‌های پنج‌گانه وظیفه خود را انجام می‌دهند و مصالح را می‌دانند، اصل این است که سلیقه‌های بیشتری حضور داشته و مردم در انتخابات شرکت کنند تا جامعه هدف بیشتری را پای صندوق‌ها حاضر کنند؛ اما به ا ین معنا نیست که اصول را زیر پا بگذاریم.

مجلس باید عصاره فضایل ملت باشد

علیجانی در واکنش به این گفته عنوان کرد: بحث بر سر این نیست که هر کسی باید تایید شود، طبیعی است که اینطور نیست، بحث من این است که، مجلس باید عصاره فضایل ملت باشد.

وی ادامه داد: چیزی که از رادیو به عنوان صحن علنی می‌شنویم باید نماینده فرهنگ، تاریخ، ادبیات، هنر، سیاست، اقتصاد و جامعه ایرانی باشد، ما این اجازه را نداریم که یادمان برود ایران سرزمین حافظ، سعدی، مولانا و فردوسی است باید از ادبیاتی استفاده کنیم که متناسب با این باشد.

حجم ویدیو: ۲۰۱.۱۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۲۰:۴۵ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز