خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

طلای سفید گلستان در حال فراموشی است/واردات بی رویه بلای جان پنبه‌کاران استان

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۴۴۶۴

استان گلستان زمانی قطب تولید پنبه در کشور بود و در دهه‌های اخیر کشت پنبه در گلستان کاهش چشمگیری داشته است و هر چند در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای احیای پنبه‌کاری در استان صورت گرفته اما تاکنون موثر نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، زمانی گلستان  از مهمترین مرکز تولید پنبه در کشور بود که بیش از ۵۰ درصد تولید این محصول را به خود اختصاص می داد. پنبه استان‌ به‌ دلیل دارا بودن طول تار مؤثر بالا، مقاومت و کشش و یکنواختی جز مرغوبترین نوع پنبه الیاف متوسط جهان است.

در دهه های گذشته بیش ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان گلستان زیر کشت پنبه می‌رفت که حدود ۵۰ الی ۱۰۰ هزار نفر در اراضی پنبه مشغول به کار می‌ شدند.

متاسفانه به دلایل مختلف مانند خشکسالی، گسترش آب‌بندان های غیرمجاز، عدم توجه دولت و ... کشت پنبه در استان به حال ناخوشی گرفتار شده است.

عدم حمایت مسئولان کشوری و استانی موجب شده است که دیگر کشاورزان گلستانی علاقه‌ای برای کشت پنبه نداشته باشند. به اعتقاد آنها کشت پنبه به‌صرفه نیست و دردسر دارد و به همین دلیل کشت گندم را بیشتر ترجیح می‌دهند.

هزینه کشت پنبه بسیار بالا و قیمت خرید پایین است. مسئولان مدام می‌گویند که شرایط رو به بهبود است اما به نظر می‌رسد از شعار تا عمل فاصله زیادی وجود دارد.

یک کشاورز در گفت وگو خبرنگار ایلنا اظهار کرد: گلستان زمانی به عنوان طلای سفید معروف بود اما متاسفانه بخاطر سیاست‌های نادرست و عدم حمایت کافی از کشاورزان تولید و کشت پنبه نابود شد. متاسفانه ما کشاورزان هر ساله با چالش‌ها و مشکلات جدی برای کاشت و برداشت پنبه مواجه هستیم.

پنبه‌کاران استان گلستان روزگار خوشی ندارند

فیض محمد مزینی بیان کرد: پنبه‌کاران استان گلستان روزگار خوشی ندارند و در این شرایط دلالان سود  می‌برند‌. ما از دولت انتظار داریم نرخ خرید تضمینی بالاتری برای پنبه در نظر بگیرد و یا حداقل یارانه به تولید کننده پرداخت کند.

وی افزود: چندین هکتار زمین داریم و بخشی از آن را پنبه کشت کردیم و با این شرایط فعلی قطعا سود خاصی نخواهیم کرد. تصمیم گرفتیم در سال زراعی جاری بیشتر در مزارع خود گندم کشت کنیم و کشت پنبه را به حداقل برسانیم که با مشکلات کمتری مواجه شویم.

وی تصریح کرد: درست زمانی که در حال برداشت پنبه هستیم واردات پنبه تصفیه شده به کشور شروع می‌شود که این اتفاق  برای کشاورز، فاجعه‌بار است. دولت باید جلوی واردات پنبه را بگیرد تا زحمات چندین ماهه کشاورزان هدر نرود. پنبه برای قشر کارگری منطقه بسیار مهم بوده و رزق و روزی کارگران منطقه وابسته به آن است.

وی خاطرنشان کرد: گلستان قطب کشاورزی است و کیفیت وش پنبه استان گلستان جز مرغوبترین وش پنبه دنیا است. پنبه یکی از  مهمترین محصولات کشاورزی در ایران و گلستان محسوب می شود که اگر دولت از کشاورزان زحمت کش حمایت کند قطعا اشتغال‌ زایی بالایی در بخش‌های صنعت و خدمات را به همراه دارد.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان نیز در گفت و گو با ایلنا اظهار کرد: کشاورزان گلستانی ۱۵ هزار هکتار پنبه کشت کردند و تاکنون ۲۰ هزار تُن وِش پنبه به مراکز خرید تحویل دادند.

موسی خانی بیان کرد: ۹ کارخانه پنبه پاک کنی، تحویل و خرید محصول از پنبه کاران استان را انجام می‌دهد و همچنین وش پنبه ۲۶ تا ۳۳ هزار تومان خریداری می شود.

وی بیان کرد: برای کشاورزان کلاس های آموزشی کشت پنبه و پایش مزارع انجام می‌دهیم  و کیلینک خصوصی در بخش کنترل آفات انجام می دهند تا با این اقدام سطح کشت پنبه کاهش پیدا نکند.

به دلیل کاهش منابع آبی سطح کشت پنبه ۵ هزار هکتار کاهش پیدا کرده است

موسی خانی بیان کرد: در سال های اخیر سازمان به کشاورزان نهاده‌های یارانه‌ای می داد اما امسال  تاکنون یارانه خاصی تعلق نگرفته است. امسال سدهای استان گلستان با کمبود آب مواجه شدند و به دلیل کاهش منابع آبی سطح کشت پنبه ۵ هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: کشت برنج در کاهش تولید پنبه دراستان نقش مهمی داشته است و کشاورز می گوید آب کافی دارد اما چرا پنبه کشت کند. متاسفانه واردات بی رویه پنبه باعث می شود که کشاورز رغبت نکند پنبه کشت کند و در این زمینه باید اقدماتی صورت بگیرد که این مشکلات به وجود نیاید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز