خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

نرخ خرید تضمینی وش پنبه کیلویی ۲۸ هزار تومان است / احیای پنبه نقش مؤثری در کاهش بیکاری گلستان دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۶۸۲

رئیس اداره دانه های روغنی جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: نرخ خرید تضمینی وش پنبه کیلویی ۲۸ هزار تومان است و در گلستان ارقام زودرس شامل لطیف، ساجدی و شایان کشت می‌شود.

علی موسی خانی در گفت وگو با ایلنای گلستان اظهار کرد: در کشت پاییزه سال گذشته ۱۵ هزار هکتار اراضی استان زیر کشت پنبه رفت و پیش بینی می‌شود حدود ۳۰ هزار تن وش پنبه در استان تولید شود. ۹ کارخانه در گلستان محصول پنبه را از کشاورزان خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: قیمت تضمینی وش پنبه کیلویی ۲۸ هزار تومان از سوی دولت اعلام شده است و امیدواریم شرایط واردات پنبه طوری باشد که کارخانه جات ریسندگی و پنبه پاک کنی پنبه را با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری کنند.

وی افزود: بذر کافی برای ۱۵ هزار هکتار از اراضی که پنبه کشت شد تدارک دیده‌ایم و حتی بذر مناسب از کشورهای ترکیه و یونان وارد کردیم. در هر هکتار ۱۵ الی ۲۰ کیلو بذر مصرف می‌شود.

موسی خانی بیان کرد: کشاورزان تاکنون بیش از ۶ هزار هکتار از مزراع پنبه را کشت کردند احیا پنبه می‌تواند نقش مؤثری در رفع چالش بیکاری استان داشته باشد. کشاورزان برای انعقاد قرارداد باید به جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه و معرفی نامه دریافت کنند.

وی گفت: امیدواریم مانند سال گذشته واردات بی رویه پنبه در کشور نداشته باشیم که این موضوع باعث می شود کارخانه جات داخلی تمایلی برای خرید پنیه از کشاورزان نداشته باشند. احیا پنبه می‌تواند نقش مؤثری در رفع چالش بیکاری استان داشته باشد و همه باید کمک کنند تا شرایط برای کشاورزان محیا باشد.

وی تصریح کرد: وش تولیدی گلستان بیشتر از ارقام گلستان، لطیف، ساجدی و تابان است و وش‌های برداشتی باید عاری  از هرگونه پوسته و برگ باشد. وش‌های استحصالی پس از برداشت در محل خشک، سرپوشیده و محفوظ از ریزش باران باید نگهداری شوند.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان به هیچ عنوان برای جمع آوری پنبه از کیسه‌ها و نخ‌های نایلونی استفاده نکنند و از گونی‌های با الیاف کنفی یا پنبه‌ای برای کیسه گیری وش‌های برداشتی استفاده کنند.کشاورزان وش‌های برداشتی عاری از هرگونه پوسته و برگ باشد و در محل خشک، سرپوشیده و محفوظ از ریزش بارش باران نگهداری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز