خبرگزاری کار ایران

مسجد جامعی:

تهران گردی را با هدف نزدیک شده به فهم شهر اجرا کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۳۱۹

قائم مقام رئیس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه برای فهم شهر برنامه‌هایی اجرا کردیم، تصریح کرد: برای نزدیک شدن به فهم شهر شیوه‌ای را اجرا کردیم به اسم «تهران گردی» که بر اساس آن برنامه‌ای ۶ ماهه برای رفتن در شهر و فهمیدن آن تدوین شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، احمد مسجدجامعی در کارگاه «انتقال تجربه توسعه گردشگری در جوامع محلی، تهران‌گردی و احیای بافت‌های تاریخی» که روز پنجشنبه در خانه خلاق و نوآوری سعدالسلطنه که با حضور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، درباره برنامه تهران‌گردی در دوران مدیریت شورای شهر تهران بیان کرد: آن زمان مقرر شد برای هر محله شهر، افرادی انتخاب شوند که در برنامه‌ریزی حوزه محله مشارکت دارند؛ این مشارکت در برنامه‌ریزی بحثی بود که شهرداری تهران را با دیگر شهرها متفاوت می‌کرد.

وی افزود: گروه‌هایی که در این عرصه حضور داشتند، مسائل شهر را از نزدیک می‌دانستند و می‌توانستند در مسائل شهری کمک کنند و ما تجربه مدیرت یکپارچه شهری را عملیاتی و خود را به سایر دستگاه‌ها ضمیمه می‌کردیم. آن دستگاه‌ها هم در این برنامه‌های شهری تأثیرگذار بودند و نتیجه ثمربخشی داشت؛ با گفت‌وگو و تفاهم دستگاه‌ها را متقاعد می‌کردیم.

مسجدجامعی با بیان اینکه برای فهمیدن شهر باید شناخت شهری داشته باشیم، افزود: برای شناخت شهر به اطلاعات محله نیاز است که اطلاعات مورد نیاز آن منطقه را از طریق بولتن و نشریه‌ها به‌صورت کتبی به دست آوردیم و سپس نقاطی را انتخاب می‌کردیم که از ساعت ۸ صبح باید از نقطه مشخص شروع و صبحانه کاری در برنامه داشتیم و برنامه روز را اعلام و درباره برنامه گفت‌وگو می‌کردیم و آماده رفتن به محل می‌شدیم.

وی افزود: در این جمع خبرنگاران هم حضور داشتند و فضای جدیدی را برای آنها فراهم می‌کرد؛ به‌عنوان مثال به قهوه‌خانه‌ حسین رمضون‌یخی رفتیم و این گروه در آنجا با محتوای جدید گزارش‌های خوبی نوشتند و کار به جایی رسید که آن قهوه‌خانه در دوراهی ثبت ملی قرار گرفت.

رئیس اسبق شورای شهر تهران ادامه داد: کاروانسرای دو قلو در شهرری محل متروکه‌ای بود که در همین دید و بازدیدها رسانه‌ای شد و سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران و خیران محل آن را بازسازی کردند. این اتفاقات به این خاطر بود که اهالی رسانه ظرفیت‌های پنهان را آشکار و در معرض دید قرار دهند.

مسجدجامعی با اشاره به اینکه هر برنامه توسعه‌ای باید مبتنی بر چند بحث باشد، گفت: اول اینکه میراث طبیعی هر محل را باید در نظر گرفت و حتماً لازم است با میراث فرهنگی و تاریخی هم‌راستا باشد. در این رفت و آمدها نوعی فرهنگ و گفت‌وگو داشتیم که ایجاد این گفت‌وگو باعث قانع شدن یکدیگر می‌شد و از آنجا که اطلاعات محل را از مردم می‌گرفتیم خیلی اتفاقات خوبی را رقم می‌زد.

قائم مقام رئیس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی خاطرنشان کرد: در این ۸ سال هزار نقطه شهری دیده و مشکلات آن بررسی شد؛ آنچه دیدیم و درباره آن صحبت کردیم، تحقق پیدا کرد و دستگاه‌ها توجیه می‌شدند که کار مهمی انجام شده است؛ آن‌ها هم بر اساس اعتمادی که دستگاه‌ها به ما داشتند متوجه بودند که دنبال دغدغه مردم هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز