خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور:

تصمیم مجلس مشارکت اجتماعی و سیاسی را به‌شدت تضعیف می‌کند/ مجلس بخش عظیمی از جامعه را نسبت به آینده خود دلسرد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۰۸۴

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: امروز به‌جای تزریق امید و اعتماد به جامعه، متأسفانه یک عده تحت عنوان نمایندگان مردم، تصمیم‌هایی را می‌گیرند که نه‌تنها به‌سمت اعتمادسازی قدم برداشته نمی‌شود، بلکه مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی را به‌شدت تضعیف می‌کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به استان گیلان، نشست کنگره سراسری خانه کارگر (عادی و فوق‌العاده) با حضور ریاست و اعضا در مجتمع کارگران شهید امامی چمخاله برگزار شد.

اولیا علی‌بیگی در این نشست گفت: آنچه در قالب برنامه هفتم مصوب شده مغایر با چشم‌اندازهایی است که هر برنامه توسعه‌ای باید داشته‌باشد.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور ادامه‌داد: مهم‌ترین اهداف برنامه توسعه باید دست‌یابی به رشد اقتصادی و گسترش مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی باشد؛ در غیر این صورت نمی‌تواند برنامه توسعه باشد.

وی بیان کرد: عقل بهتر از علم است، چرا که عقل علم را مدیریت می‌کند اما علم بدون آن جامعه را به فساد و ویرانی می‌کشاند، امروز سرنوشت کشور به‌دست افرادی افتاده که برخی از آنها ابتدایی‌ترین مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را متوجه نیستند و بی‌اعتمادی‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد، غیرقابل‌انکار است.

علی‌بیگی ادامه‌داد: نمی‌توانیم مسائل و مشکلات را پنهان کنیم، شاید بتوانیم به دیگران دروغ بگوییم اما نمی‌توانیم به خودمان هم دروغ بگوییم، شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه به‌دلیل ناکارآمدی‌ها و عدم مدیریت صحیح و اصولی در حال پیش رفتن به‌سمت بحران است!

این مسئول عنوان کرد: امروز عقل ایجاب می‌کرد، بسترهای لازم برای مشارکت فعال مردم در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی را فراهم کنیم اما مجلس بخش عظیمی از جامعه را با یک تصمیم غلط نسبت به آینده خود دلسرد کرده‌ است.

امیدواریم شورای نگهبان برای اصلاح مصوبه مجلس اقدام کند

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور بیان کرد: نمایندگان مجلس به‌لحاظ وضعیتی که جامعه با آن رو به رو است باید شرایطی را فراهم کنند که خنثی کردن توطئه و دسیسه‌های بدخواهان را فراهم کنند اما در تله بدخواهان نظام و ملت گرفتار شده‌اند.

وی ادامه‌داد: امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان نسبت به اقدامات و تصمیم‌هایی که مجلس اتخاذ کرده و باعث ناامیدی و دلسردی بخش بزرگی از جامعه شده و می‌تواند در عرصه‌های سیاسی آثار سوء داشته باشد، در راستای اصلاح، تصمیم درستی را اتخاذ کنند.

این فعال حوزه کارگری با بیان اینکه مقایسه کشور با کشورهای توسعه یافته کار درستی نیست، گفت: اگر بنا است مقایسه کنیم باید در تمام ابعاد باشد، نه اینکه صرفاً یک بخش درنظر گرفته شود.

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی ادامه‌داد: اعلام می‌کنیم که سن امید در کشور افزایش‌یافته، بر فرض که این درست باشد، آیا این زندگی کیفیت هم دارد، کارگر و بازنشسته ای که هر روز دغدغه‌مند است و گرفتاری‌های روحی و روانی پیدا کرده، زندگی با کیفیتی ندارد.

وی بیان کرد: آیا کف حمایت‌های اجتماعی در کشورهای توسعه یافته‌ای که مثال زده می‌شود با کشور ما یکسان است؟ آیا غیر از این است که در این کشورهای توسعه یافته کارگری که سه ماه یا شش ماه کار کرده، به‌محض اینکه بیکار شد تحت حمایت قرار دارد اما در کشور ما اگر یک کارگر با 20 سال سابقه از کار بیکار شود، حداقل سه ماه طول می‌کشد تا مشخص شود مشمول بیمه بیکاری هست یا نیست.

علی‌بیگی ادامه‌داد: آیا دستمزدها را هم مقایسه کرده‌ایم؟ دستمزدی که کیفیت زندگی را ارتقا ندهد را مقایسه می‌کنید؟ باید دید آیا کیفیت زندگی و ایمنی ما هم با آن‌ها یکی است؟

نمایندگان مجلس عرصه را برای مردم به تنگ آورده‌اند

وی اظهار کرد: امروز نباید به نمایندگان پناه ببریم که نظارت کنند، هرچه گرفتاری داریم از نمایندگانی است که زندگی و عرصه را بر مردم به تنگ آورده‌اند، از نظر قانونی اگر متهم شوید و نتوانید وکیل بگیرید باید وکیل تسخیری گرفت که تأمین کننده منافع موکل باشد؛ آیا تعداد عظیمی از نمایندگان به وظیفه نمایندگی و وکالت خود عمل کرده‌اند.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور ادامه‌داد: با تعداد زیادی از نمایندگان که حرف می‌زدیم با ما بودند و حرف ما را قبول داشتند اما روز آخر، مافیای قدرت و ثروت نشان داد که در مجلس مافیاها کار می‌کنند و نه نمایندگان، و برخی از این نمایندگان سربازهایی بیش نیستند.   

وسیله رفت و آمد سربازان مافیای مجلس شاسی‌بلندها است

وی خاطرنشان کرد: سربازانی که سنگربانان وطن هستند با مترو و اتوبوس رفت و آمد دارند اما وسیله رفت و آمد سربازان مافیای مجلس شاسی‌بلندها است.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور تصریح‌کرد: شورای عالی کار مقصر نیست، چون مجلس هر ساله در اسفند ماه شورای عالی کار را خلع سلاح می‌کند، براساس قانون مدیریت خدمات کشوری که مصوب مجلس است، دولت موظف است متناسب با نرخ تورم، حقوق را تصویب کند.

وی ادامه‌داد: سال گذشته باوجود تورم بالا، دولت پیشنهاد 20 درصد افزایش را داد، مجلس هم که موظف به نظارت بر قانون است و باید مچ دولت را بگیرد که چرا خلاف قانون پیشنهاد آوردید، تایید کرد، وقتی مجلس که بالاترین قدرت نظارتی در جامعه است، از قانون که خودش تصویب کرده عدول می‌کند شورای عالی کار هم خلع سلاح می‌شود و قدرت چانه‌زنی این نهاد تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

علی‌بیگی تأکید کرد: سن امید افزایش پیدا کرده، آقای قالیباف این را قبول می‌کنیم اما آیا ایمنی و بهداشت در محیط کار به همان شکل که در کشورهای توسعه یافته وجود دارد را داریم؟ اگر داریم چرا آمار سخت و سخت و زیان‌آور رو به صعود است؟

عدم توجه به ایمنی و بهداشت در محیط کار

وی ادامه‌داد: آیا به سلامت نیروی کار توجه می‌شود، هدف از سخت و زیان‌آور بودن بازنشستگی نیست، بلکه سلامت هدف بوده؛ اما امروز به‌دلیل اینکه نمی‌توانیم به وظایف عمل کنیم فقط بازنشستگی مدنظر قرار می‌گیرد.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور بیان کرد: کارفرما موظف است عوامل زیان‌آور را در طول دو سال از بین ببرد اما چون نظارت وجود ندارد انجام نشده است.

وی ادامه‌داد: آیا امنیت شغلی در کشور ما با سایر کشورها هم‌تراز است؛ امروز بیش از 98 درصد کارگران که در مشاغل با ماهیت دائم مشغول به کار هستند قرارداد موقت دارند، 10 تا 20 سال در یک مجموعه کار می‌کنند اما نهایت زمان قرارداد آن‌ها یک ساله است.

علی‌بیگی اظهار کرد: قرارداد مستمر مورد توجه قرار نمی‌گیرد چون قصد دارند ما را استثمار و کنترل کنند تا نتوانیم از حقوق خود دفاع کنیم.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار اظهار کرد: اگر فرامین رهبری اجرایی می‌شد امروز در این شرایط قرار نداشتیم، رهبری تأکید دارند که مسئولین باید قوانینی وضع کنند که طرف ضعیف را بگیرد؛ اما نمایندگان مجلس به ضعفا و افرادی که همواره به نظام وفادار بودند حمله کرده‌اند و سکوت تشکل‌های کارگری خیانت به جامعه کارگری و آیندگان است.

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز