خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی:

مشکل باقی مانده سموم کشاورزی با مجتمع صنعتی پرتودهی کاهش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۲۵۰

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: مجتمع صنعتی پرتودهی به‌خصوص در حوزه کشاورزی، باقی‌مانده آفات و سموم در محصولات کشاورزی از بین رفته و عوارض بی شماری که در این رابطه وجود دارد، کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمد اسلامی در مراسم رونمایی از سامانه پرتودهی شتاب دهنده الکترونی که در مرکز پرتودهی نوین قزوین برگزار شد، گفت: سازمان انرژی اتمی ایران از سال ۱۴۰۰ تا یک سال بعد از آن شاهد ۱۵۹ دستاورد فناوری و صنعتی بود که این مساله بیانگر یک جریان پویا، زنده و پرتلاش آن است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور ادامه‌ داد: امروز صنعت هسته‌ای کشور بومی، درون‌زا و رو به پیشرفت است، خوشبختانه جریان فعال‌ساز این حوزه در سال جاری نیز تداوم داشته تا جایی که روزانه شاهد اقدامات متعددی از آن هستیم.

وی عنوان کرد: تمامی فرآیندهای مجتمع صنعتی پرتودهی، از ایده تا آغاز رونمایی از آن در یک سال به طول انجامیده که این کار یک رکورد ویژه محسوب‌می‌شود، همچنین اقدامات و کارهای سامانه شتاب‌گر دوم این مجموعه نیز به انجام رسیده و تا ماه آینده تکمیل و وارد مدار خواهد شد.

اسلامی با اشاره به اینکه امروز به معنی واقعی کلمه به تحقق شعار راهبردی مقام معظم رهبری دست‌یافته‌ایم، تأکید کرد: کاربرد این پرتوها بیش از ۶ دهه است که به صنایع ورود پیدا کرده و ما هم به‌صورت محدود از آن بهره‌مند بودیم اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سعی داریم به‌صورت گسترده در تمامی نقاط کشور از آن بهره‌مند شویم.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر به‌طور تقریبی ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود، اظهار کرد: با انجام عملیات پرتو دهی می‌توان از ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری کرد و ماندگاری آن را افزایش داد، این یک خدمت انسان دوستانه است که به معیشت خانوارها نیز کمک می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه قزوین قطب صنعتی است و از شریان‌های اصلی لجستیکی کشور نیز محسوب‌می‌شود، یادآور شد: امروز با مزیت‌های چند منظوره‌ای روبه‌رو هستیم که توان صنعتی استان را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

وی به طرح چشمه نور اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه تحقیقات بنیادی متولی این طرح است، چشمه نور در قزوین یک کار بزرگ و در تراز جهانی محسوب‌می‌شود که البته اعتبارات مالی بزرگی را هم می‌طلبد.

اسلامی خاطرنشان کرد: اقدام تعهدی ما این بوده که در این طرح مشارکت کنیم، خواهش می‌کنم این موضوع را سیاسی نکنید، این مساله نظرات مخالف و موافق دارد، ضمن اینکه همه باید برای آن همکاری و تعامل داشته‌باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز