خبرگزاری کار ایران

فعالان عرصه داروسازی فارس تجلیل شدند؛

سهمیه‌بندی شیرخشک از مشکلات داروسازان و داروخانه‌ها است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۲۵۱

همایش بزرگداشت حکیم محمدبن زکریای رازی و مقام داروساز با حضور مسئولان استانی و کشوری در شهر شیراز برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نائب رئیس انجمن داروسازان کشور در این همایش، گفت: تکالیف جدید سازمان غذا و دارو برای داروخانه‌ها مبنی بر سهمیه‌بندی شیرخشک از مشکلات داروسازان و داروخانه‌ها است.

 محمد منفرد افزود: سازمان غذا و دارو مشکل کمبود شیرخشک را از سوی داروخانه‌ها می‌داند، در صورتی که تولید شیر خشک در کشور کم است.

وی ادامه داد: با تصمیم‌گیری‌های پشت درب بسته نمی‌توان تکالیف غیرکارشناسی شده را به داروخانه‌ها دیکته کرد؛ از جمله اینکه سهمیه‌بندی شیرخشک و ثبت کدملی در سامانه مشکلات عدیده‌ای را برای داروخانه‌ها به وجود آورده است.

 نائب رئیس انجمن داروسازان کشور افزود: ایران زمانی با تولید ۱۱۰ میلیون قوطی شیرخشک زمانی در حد صادر کننده این محصول بوده است اما اکنون با تولید ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک به یکی از واردکننده‌های شیر خشک تبدیل شده است اما سازمان غذا و دارو مشکل کمبود شیرخشک را از سوی داروخانه‌ها می‌داند و دستورالعمل جدید این سازمان هزینه اضافی، جنگ اعصاب و درگیری‌ها را در نظر نگرفته است.

وی با بیان اینکه صنف داروسازی این روزها صدمات زیادی را تحمل می‌کند، اظهار کرد: پلتفرم‌ها یکی از مسائلی است که می‌تواند برای داروخانه‌های بخش خصوصی مشکلات زیادی را ایجاد کند.

رئیس انجمن داروسازان فارس طرح دارو یار را انقلابی در صنعت داروسازی کشور دانست و تصریح کرد: برای اجرایی کردن آن جرأت و جسارت بسیاری نیاز بود اما به دلیل عدم همکاری برخی از افراد این طرح دچار مشکل شد.

منفرد، عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود: بنابه به تصویب مجلس شورای اسلامی یک ماه پس از تحویل اسناد مطالبات داروخانه‌ها باید پرداخت می‌شد اما از تیرماه امسال هیچ کدام ازمطالبات وصول نشده است.

نائب رئیس انجمن داروسازان کشور مصوبه جدید بانک مرکزی درخصوص کارمزد از تراکنش‌های داروخانه‌ها را یکی دیگر از مشکلات این قشر دانست و گفت: اخذ کارمزد از تراکنش‌های زیر ششصد هزار تومان برای داروخانه که اقلامی از ۵۰۰ تومان به بالا دارند ظلمی آشکار است و امیدواریم این مصوبه اصلاح شود بنابراین از طریق مجلس شورای اسلامی و یا دیوان عدالت اداری درحال پیگیری هستیم.

وی تاکید کرد: دولت‌های جهان در راستای حذف پول کاغذی و کاهش تولید ارز تلاش می‌کنند و مبادلات را به سمت الکترونیک ببرند چراکه مزیت خوبی برای دولت‌ها و شهروندان دارد.

منفرد ادامه داد: تیر خلاص پیکر داروسازی از طرف دیوان عدالت اداری زده شد و رای اجازه تاسیس داروخانه را به هر شخص حقیقی غیر متخصص دادند و تاسیس داروخانه را شایسته هرکسی دانستند.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه جامعه داروسازی نمی‌تواند تنها به فکر کسب و درآمد باشد، اگر جواز تاسیس داروخانه به فردی غیرداروساز واگذار شود، آن شخص تنها به فکر منافع شخصی و بعد اقتصادی خواهد بود اما یک داروساز مطابق شرافت و سوگند یاد کرده خود، وجدان خود و سلامت بیماران را در نخستین ملاک قرار می‌دهد که با هیچ میزان پولی قابل مقایسه نیست.

انتقاد از عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها با اجرای طرح دارویار

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران نیز از عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها با اجرای طرح دارویار انتقاد و  بر ساماندهی هرچه‌ سریعتر این طرح تاکید کرد.

 محمود فاضل گفت: حوزه سلامت کشور امروز سراسر تلخی است و سازمان نظام پزشکی به عنوان نماینده تمام اقشار حوزه سلامت پلی بین خواسته‌های صنفی به دولت وحاکمیت است همچنین انجمن داروسازان جزو بازوهای توانمند این سازمان بوده که مطالبات صنفی را دنبال می‌کند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران به تشریح طرح دارو یار پرداخت و گفت: این طرح در اصل برای پرداخت سریع‌تر مطالبات داروخانه‌ها و ساده کردن فرآیند کار بود، اما اکنون در طرح دارویار دچار مشکل هستیم و در داروخانه‌ها نمی‌دانند طرف حساب مطالبات چه کسی است.

فاضل تصریح کرد: در گذشته داروخانه‌ها قرارداری با سازمان‌های بیمه گر داشتند و مطالبات هرچند با تاخیر اما پرداخت می‌شد، ولی وقتی سازمان‌های بیمه به دلیل طرح دارویار پا پس کشیدند با انبوهی از مطالبات پرداخت نشده روبرو هستیم که اکنون تبدیل به معضل شده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح دارویار ساماندهی شود، اضافه کرد: برخی از رفتارها باعث ناامنی خاطر داروخانه‌ها و مردم می‌شود و این دو را روبروی یکدیگر قرار می‌دهد و تنها بر افروخته شدن خشم مردم را به دنبال دارد از این رو باید طرح دارویار ساماندهی شود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران افزود: دولت‌ها و حاکمیت باید از انحمن‌هایی که تشکل آن‌ها بر بر اساس قانون و مصوبات وزارت‌های مختلف بوده، استفاده کنند، اما علی رغم تکالیف قانونی بر دولت مبنی بر مشورت گیری در نگارش قوانین و آیین نامه‌های حوزه سلامت از سازمان نظام پزشکی و انجمن ها، این اتفاق رخ نمی‌دهد و باعث می‌شود که دولت نتوانند حوزه‌های خودش را مدیرت کند.

فاضل با بیان اینکه نظام پزشکی بخشی از ماموریت حاکمیتی را برعهده دارد، تصریح کرد: قضاوت، این سازمان با دستور شورای عالی نظام پزشکی تبیین و تهیه آیین نامه‌ها را عهده دار است و در بخش دولتی باید برای تدبیر درست از کسانی که بر آن‌ها مدیریت می‌کنیم، مشورت بگیریم، اما اکنون این روند انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه با تلاش‌ها و رفع نواقص اتفاقات خوبی در زمینه سلامت رخ داده است، تاکید کرد: در زمینه پلتفرم ها، سازمان غذا و دارو مکلف شد که از سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان در نگارش آیین نامه پلتفرم‌ها ظرف مدت سه ماه آینده بهره بگیرد و در راستای ماده ۳ قانون نظام پزشکی، مشارکت این سازمان را داشته باشد. رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران در خصوص تعرفه‌های پزشکی نیز گفت: با پیشنهاد سازمان نظام پزشکی و موافقت وزارت بهداشت و سازمان برنامه وبودجه، ۴۰ درصد رشد در تعرفه ۱۴۰۲ اعمال شود، اما این میزان به ۲۵ درصد کاهش داده شد که ۱۵ درصد در نیمه دوم سال ترمیم می‌شود.

فاضل با اشاره به اینکه تعرفه داروسازی مطابق قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است، تاکید کرد: اکنون برنامه هفتم توسعه کشور در دست شورای نگهبان برای بررسی نهایی است که سازمان نظام پزشکی در قسمت‌هایی از این تعرفه دیدگاه‌هایی دارد که در حال پیگیری برای اصلاح مجدد هستیم.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی و حواشی آن مانند یک سیستم و حیات وابسته به یکدیگر هستند و نمی‌توان بخشی از آن ناقص باشد بنابراین تمامی ارکان سلامت باید در کنار یکدیگر عمل کنند همچنین روحیه مطالبه گری باید در انجمن‌ها ادامه یابد و کسانی که در خارج از هیئت مدیره‌ها هستند، انسجام خود را حفظ کنندو بایستی به سرمایه اجتماعی خود اعتنای بیشتری کنیم و اشراف بیشتری داشته باشیم.

فاضل در پایان سخنان خود با تاکیدکرد: بر اساس تعهدمان اخلاق پزشکی از کار درمان جدا شدنی نیست.

در پایان همایش بزرگداشت حکیم محمدبن زکریای رازی و مقام داروساز، برترین‌های داروسازی استان فارس تجلیل شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز