خبرگزاری کار ایران

استاندار لرستان:

میراث فرهنگی هر ملتی یکی از مهمترین سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۷۳۳

استاندار لرستان گفت: میراث فرهنگی هر ملتی یکی از مهمترین سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، فرهاد زیویار روز پنجشنبه - شش مهرماه - در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان که در کاروانسرای جهانی چمشک برگزار شد اظهار کرد: لرستان در مرحله معرفی ظرفیت‌های منحصر به فرد آن به کشور و جهان است و در حوزه میراث فرهنگی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: در نشست رئیس جمهور با فرماندهان سپاه و مدیران میراث فرهنگی کشور موضوع ساماندهی اطراف قلعه فلک الافلاک مطرح شد و صرفنظر از اینکه این موضوع در چه زمانی تحقق پیدا کند باید اقدامات لازم صورت گیرد.

استاندار لرستان بیان کرد: تمامی امکانات موجود متعلق به نظام است اما اقدامات لازم برای ساماندهی اطراف قلعه از امروز آغاز می‌شود همچنین این قلعه یکی از میراث‌های تمدنی و فرهنگی کشور است.

وی با بیان اینکه حفاظت، نگهداری و معرفی میراث فرهنگی لرستان برای رشد و توسعه اقتصادی در اولویت کاری مسوولان قرار گیرد ، گفت: میراث فرهنگی هر ملتی یکی از مهمترین ارزش‌ها و سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود و حفاظت و معرفی آنها باید در دستور کار و اولویت‌های دستگاه مرتبط باشد.

زیویار با اشاره به اینکه معرفی ظرفیت‌ها مستلزم پیگیری‌های متعدد و زحماتی زیاد است گفت: در چهل و هفتمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر ریاض عربستان کاروانسرا چمشک لرستان به همراه ۶۴ اثر از ۲۴ استان کشور ثبت جهانی شد.

وی ادامه داد: این کاروانسرا یک ظرفیت منحصر به فرد و دارای خصوصیات متفاوت است، در لرستان ۱۱ کاروانسرا با فاصله ۳۰ کیلومتر بنا شده که ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی این مکان‌های فرهنگی ضروری است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان هم در این نشست گفت: مرمت کاروانسرای چمشک پلدختر باید با معیارهای جهانی انجام شود و بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

عطا حسن پور اظهار کرد: کاروانسراهای لرستان به خاطر شرایط توپوگرافی از ویژگی‌های معماری منحصر به فرد برخوردار است و ۱۱ کاروانسرا در این استان وجود دارد.

وی گفت: ارزیاب یونسکو تنها از کاروانسرای چمشک بازدید کرد و دیگر کاروانسراهای این استان مغفول ماند و در بین ۵۴ کاروانسرای کشور، چمشک جهانی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد: این کاروانسرا دارای سه حیاط و نمازخانه آن روباز بوده که در بین کاروانسراهای ایران منحصر به فرد است همچنین چند فصل مرمت شده اما با توجه به اینکه ثبت جهانی شده باید طبق منشورهای جهانی آتن و ونیز مرمت شود که نیازمند اعتبار ویژه است.

وی گفت: اولین بنای تاریخی لرستان که به ثبت جهانی رسیده است در شهرستان پل دختر قرار دارد همچنین دارای بزرگترین پل‌های تاریخی است بنابراین پس از سیل ۹۸ که رودخانه تغییر مسیر داد اکنون دیواره‌های غربی کاروانسرای چمشک مورد تهدید احتمالی قرار دارد.

حسن‌پور گفت: این اثر جهانی باید به خوبی مرمت شود تا از خطرات احتمالی در امان باشد همچنین بازسازی مسیر خاکی، نبود تابلوهای راهنما، تملک اراضی اهالی محلی و تامین برق، گاز و آب همچنین ایجاد زیرساخت ها و فناوری در این مکان تاریخی ضروری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز