خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از واکنش‌ها به تغییر نام یک خیابان در شیراز؛

خاطرات شهروندان با تغییر نام خیابان‌ها گم می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۹۶۹

از چند روز گذشته که نام بلوار آزادی در یکی از خاطره انگیزترین خیابان‌های شهر شیراز به نام"قدس" تغییر نام داده واکنش های متعددی را در سطح جامعه به همراه داشته است.

به گزارش ایلنا، کمیسیون نامگذاری شورای شهر شیراز طی روزهای گذشته در اقدامی بحث برانگیز حدفاصل میدان آزادی تا میدان حضرت قائم (عج) را به نام «قدس» تغییر داد.

برخی تغییر نام بلوار آزادی را نشانه ضعف شورا و عدم تصمیم گیری درست می‌دانند و عنوان می‌کنند؛ شورایی‌ها می‌توانستند نام مبارک «قدس» را بر روی یکی از پروژه‌های جدید شهر قرار دهند.

بعضی کاربران فضای مجازی هم واکنش‌های جالبی به این نامگذاری داشتند که در ادامه به بعضی از آنها اشاره خواهیم کرد: 

کاربری نوشته است: « قرار بود قدس را آزاد کنیم، آزادی را به  قدس تغییر دادیم! »

یکی دیگر از کاربران می‌گوید:«کاش به جای این بودجه که برای نام گذاری بلوار قدس به جای آزادی انجام شده، شعله فلکه گاز رو روشن می‌کردید تا به جذب گردشگر هم کمک کند.» 

کاربری هم نوشته است: «این همه مسئول جمع شدن تابلوی یه بلوار رو تغییر بدهند!»

یکی از کاربران در کامنتی عنوان کرده است: «به جای آنکه کارهای اساسی و بنیادی داشته باشید، همایش برگزار می‌کنید جهت نامگذاری میادین شهر! کارهای اساسی شیراز بر زمین مانده لطفا راه چاره‌ای برای آن بیابید.»

افسانه خواست خدایی عضو هیئت‌رئیسه و رئیس کمیته نام‌گذاری معابر و اماکن عمومی شورای اسلامی شهر در مراسم رونمایی از بلوار «قدس» گفت: قدس قبله اول ما مسلمانان و هویت مذهبی ما است و بی‌شک جایگاه ویژه‌ای در باور ما مسلمانان دارد.

وی تصریح کرد: بیت‌المقدس در زمره سه شهر مقدس جهان اسلام است که بعد از مکه مکرمه به جهت وجود مسجدالحرام و مدینه منوره به جهت وجود مسجدالنبی و مرقد مطهر پیامبر مهربانی‌ها جایگاه ویژه‌ای در بین ما مسلمانان دارد که وجه تشابه هر سه این سه شهر مقدس مسجد است.

تغییر نام بلوار آزادی به قدس امری عامه پسند نیست

نماینده دور دهم شیراز در مجلس در واکنش به این موضوع با بیان اینکه مشخص نیست که فلسفه تغییر نام بلوار آزادی به بلوار قدس چه بوده است، می‌گوید: مدیران شهری و اعضا شورا می‌توانستند نام مقدس «قدس» را بر روی یکی از میادین و خیابان هایی که جدید احداث می‌شود، قرار دهند.

علی اکبری در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه بعید است تغییر نام بلوار آزادی به قدس بتواند اذهان را اقناع کند، می‌افزاید: تغییر نام برخی خیابان‌ها زیبنده نیست؛ دو اسم آزادی و قدس واژه‌های مقدسی هستند اما مردم شیراز هنوز بعد از سال‌ها نام خیابان‌ها را با همان نام‌های قبلی صدا می‌زنند مانند فلکه مصدق.

این نماینده دور دهم مجلس با اشاره به اینکه تغییر نام بلوار آزادی به قدس امری عامه پسند نیست و مورد قبول افکار عمومی قرار نمی‌گیرد، بیان می‌کند: بیش از 40 سال است که نام آزادی بر روی این بلوار جا افتاده و نهادینه شده است، این تغییر نام‌ها چیزی را در عمل عوض نمی‌کند.

خاطرات شهروندان با تغییر نام خیابان‌ها  گم می‌شود

برخی تغییر نام خیابان های شهر اشتباه است

 نماینده شیراز و زرقان هم در ادامه با بیان اینکه مجموعه شورا و شهرداری به جای اینکه طبق طرح تفضیلی شهر تلاش خود را در جهت احداث بلوارها و خیابان های سطح شهر شیراز به کار گیرند فعالیت شان را به تغییر اسم خیابان‌های شاخص شهر کرده‌اند، می‌گوید: متاسفانه این اقدامات زیاد زیبنده و قابل قبول مردم نیست.

علیرضا پاک فطرت در گفت و گو با ایلنا می افزاید: در صورتی که که نام «بلوار آزادی» یک نام طاغوتی بود تغییر آن امری موجه بود، «آزادی» همیشه در صدر شعارهای جمهوری اسلامی و انقلاب بوده است و تغییر این نام امری اشتباه است.

شهردار اسبق شیراز با بیان اینکه نام گذاری خیابان ها و معابر در کمیته نام گذاری شورای شهر مشخص می شود و با شهرداری چندان ارتباطی ندارد، ادامه می دهد: قطعا نباید خیابان ها را تکه تکه کرد و در هر قست آن یک نام جداگانه قرار داد چرا که این امر مشکلاتی را برای شهروندان به خصوص در شهرهای توریستی و مهاجر پذیر ایجاد می کند و تغییر نام در شیراز زیاد به صلاح نیست.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه شورا و مجموعه شهری باید تلاششان در جهت نام گذاری نقاط جدید باشد و از تغییر نام خیابان هایی که مردم با آن خاطره دارند بپرهیزند، ادامه می دهد: در حال حاضر مردم بیشتر خیابان ها را به نام های گذشته می شناسند و شهر باید خوانایی داشته و آدرس دهی باید شفاف و دقیق باشد؛ اینگونه تغییر نام ها باعث می شود تا مردم شهر را گم کنند.

پاک فطرت در ادامه با بیان اینکه تغییر نام سبب تلف شدن زمان بیشتر برای مردم ، مصرف بیشتر بنزین و در نهایت مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند، ادامه می دهد: با تغییر نام خیابان ها خاطرات شهروندان هم در این خیابان ها گم می شود.

نماینده شیراز و زرقان در ادامه با بیان اینکه مردم همواره بلوار آزادی را در کنار پارک شهر و آزادی می شناسند، بیان می کند: همواره پارک آزادی و بلوار آزادی در شیراز از دیر باز تاکنون محلی خاطره ساز بوده است و تغییر نام تناسب نام این دو خیابان را به هم می زند.

شهردار اسبق شیراز با اشاره به اینکه  با تغییر نام ها، خوانایی شهر هم با مشکل مواجه می شود، می گوید: قطعا نام گذاری، المان نشانه ها و.. خیابان ها یک موضوع تخصصی در مدیریت شهری است و تغییر نام یک خیابان به سلیقه یک فرد امری اشتباه است.

پاک فطرت معتقد است نیاز است تا کارشناسی دقیق و جدی در امرنام گذاری ها در شورای شهر انجام شود، عنوان می کند: جایگزینی نام جدید به جای واژه آزادی به عنوان یکی از اصلی ترین شعار های انقلاب اسلامی امری اشتباه است و قطعا باید توجیه این موضوع کاملا مشخص و شفاف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز