خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان عنوان کرد؛

سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیاردی در شهرک‌های صنعتی استان/قزوین با چالش نیروی کار مواجه خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۶۴۴

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین گفت: میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان برای سال گذشته ۶۰ هزار میلیارد تومان بود و با راه‌اندازی واحدهای این سرمایه‌گذاران ۴ هزار و ۸۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، نشست خبری رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین به مناسبت روز خبرنگار عصر امروز در سالن جلسات این نهاد برگزار شد.

رضا صفاری در این نشست گفت: سال گذشته سال پررونقی برای شهرک‌های صنعتی استان بود؛ ۱۹۰ قرارداد واگذاری برای ۱۴۲ هکتار زمین داشتیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین بیان کرد: زمین‌های شهرک انرژی خورشیدی که در شال قرار دارد هم در چند ماه آینده به سرمایه‌گذاران انرژی خورشیدی واگذار خواهد شد.

وی عنوان کرد: در سال گذشته ۶۱۰ هکتار زمین به شهرک‌های صنعتی اضافه شده و درحال حاضر ۴ هزار و ۶۷۸ هکتار زمین صنعتی داریم.

صفاری اظهار کرد: اسناد مالکیت یکی از چالش‌های شهرک‌های صنعتی بود که با پیگیری‌های صورت گرفته اسناد مالکیت ۴۳۱ هکتار دریافت و اسناد تفکیکی یک‌هزار و ۶۶۴ هکتار هم آماده واگذاری به متقاضیان و سرمایه‌گذاران است یه یک رکورد در این حوزه به شمار می‌آید.

تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی به ۶۵۰ میلیارد نیاز دارد

وی اضافه کرد: در شهرک‌های صنعتی استان ۲ هزار و ۱۰۲ قرارداد واگذاری منعقد شده، ۹۹۳ مورد آن به بهره‌برداری رسیده و ۱۳۹ واحد بهره‌بردار واحد راکد هستند؛ البته برای بازگردانی آن‌ها به چرخه تولید برنامه ریزی شده و در دو سال گذشته ۹۵ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین ادامه داد: کیفی‌سازی شهرک‌ها، توسعه شهرک‌های تقاضا محور و ساماندهی شرکت‌های خدماتی شهرک‌های صنعتی از مواردی است که در این سال‌ها پیگیری و این شرکت‌ها پایش شده‌اند.

این مسئول بیان کرد: در تکمیل زیرساخت‌ها، برای شهرک‌سازی ۵۵۳ میلیارد هزینه شده و از نظر درصد اقدام و عملیاتی کردن از شهرک‌های برتر کشور بودیم؛ در ادامه هم برای تکمیل زیرساخت‌ها باید ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه کنیم.

وی ادامه داد: ساخت تصفیه خانه فاضلاب آراسنج و خرمدشت آغاز شده و ۳ شهرک هم پیش از این تصفیه خانه داشتند.

صفاری ادامه داد: در حوزه صنایع کوچک ۳ هزار و ۷۰۰ بنگاه داریم که برای حمایت از آن‌ها، صنایع زیرمجموعه هر بخش جداگانه بررسی می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین در استان قزوین ۱۷ خوشه صنعتی شناسایی شده که تاکنون خوشه فرآوری انگور، بسته‌بندی و شیرینی سنتی توسعه پیدا کرده، ۳ خوشه در دست توسعه بوده و امکان‌سنجی برای ۲ خوشه هم صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین ادامه داد: تاکنون ۶۰ عارضه‌یابی برای واحدهای صنعتی صورت گرفته؛ تیم‌های عارضه‌یابی در ۵ حوزه اقدام می‌کنند و ۵۰ تا ۴۰ درصد هزینه باید توسط خود واحدها پرداخت شود؛ همچنین ۱۵ کلینیک سیار هم در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعالیت داشته‌اند.

منطقه ویژه اقتصادی در مرحله بررسی در هیأت وزیران است

وی عنوان کرد: در حوزه منطقه ویژه اقتصادی تاکستان، پیگیری‌ها انجام و دفاعیه آن در کارگروه اصلی این حوزه ارائه و مصوب شد و باید برای ابلاغ به هیأت دولت و هیأت وزیران برود، در مرحله بعدی باید طرح جامع تا پایان سال ارائه و ۲۰ درصد مراحل آماده‌سازی اراضی تا سال آینده انجام شود.

صفاری اظهار کرد: هر سرمایه‌گذاری که جواز تاسیس داشته باشد امکان دریافت زمین را دارد؛ حق بهره‌برداری از زمین در قالب قرارداد واگذار می‌شود و درصورتی که هر یک از طرفین وظایف خود را انجام ندهند قرارداد قابل فسخ است، فرآیند واگذاری زمین هم در قالب الکترونیکی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در راستای نظارت برای عدم تخلف پس از واگذاری هم، کارگروه پایش شکل گرفته و در یک سال گذشته قرارداد ۱۶۶ هکتار زمین فسخ شده که بالاترین میزان در کشور است، همچنین ۹۵ هکتار از این زمین‌ها به سرمایه‌گذاران جدید واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین گفت: قزوین با چالش نیروی کار مواجه خواهد شد، قزوین در پایین بودن نرخ بیکاری وضعیت مناسبی دارد و برای کسی که دنبال کار باشد، کار هست و حتی در برخی شهرک‌ها مانند کاسپین ۲ کمبود نیروی کار داریم.  

وی ادامه داد: برای حل چالش کمبود نیروی کار، ایجاد شهرک‌های مسکونی با عنوان مسکن کارگری و کارکنان شرکت‌ها پیشنهاد شده است. 

این مسئول بیان کرد: در منطقه بوئین‌زهرا از نظر زیرساخت وضعیت خوبی داریم و برای سرمایه‌گذاری در برخی مناطق و برخی حوزه‌ها هم مشوق‌هایی درنظر گرفته شده است.

واحدهای تولیدی خطرزا از نظر ایمنی به‌صورت ویژه پایش می‌شود

وی اظهار کرد: برای ایمنی در شرکت‌ها واحد اچ اس ای داریم که فعالیت دارد، بویژه واحدهای خطرزا شناسایی شده و این شرکت‌ها پایش می‌شود.

صفاری درباره بورسیه دانشجویان گفت: تفاهم نامه‌ای با دانشگاه فنی بوئین‌زهرا امضا و کد رشته‌ای برای بورسیه گرفته‌ شده و واحدهای تولیدی می‌توانند کارکنان خود را از بین نخبگان بورسیه کنند، دانشجویان جذب شده ضمن بهره بردن از مزایای مختلف درس‌های مرتبط با صنایع را هم آموزش می‌بینند.

وی بیان کرد: اولین اقدام ساماندهی لکه‌های صنعتی در تهران انجام شد و نظرات استان‌ها گرفته شده تا در قزوین هم لکه‌های صنعتی ساماندهی شود تا بتوانند از مزایای شهرک‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز