خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

قراردادهای موقت تشکل‌های کارگری را ضعیف کرده است/ خبرنگار باید آزاد باشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۵۳۱

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: باتوجه به اینکه بیشتر کارگران قراردادی هستند بیم این را دارند که پس از تشکیل تشکل کارگری و صحبت کردن در جهت پیگیری حقوق کارگران با پایان قرار داد مواجه شوند؛ که این موضوع را باید وزارت کار و مجلس با قانون‌گذاری مرتفع کنند.

آیت اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به نقش تشکل‌های کارگری گفت: تشکل‌ها در استیفای حقوق کارگران  اثرگذار هستند و این موضوع قابل کتمان نیست؛ در استان قزوین شاهد تشکل‌های خوب و پویایی هستیم که اعضای آن در تشکل‌های کشور هم عضو هستند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: البته تعداد تشکل‌ها در استان کم است، این مشکلی ساختاری به شمار می‌آید که یکی از دلایل آن عدم استقبال کارگران و کارفرمایان واحدهای تولیدی است.

حمایت از تشکل‌های کارگری نیازمند قانون است

اسدی با تاکید بر حمایت قانون از تشکل‌ها اظهار کرد: نماینده مجلس تا زمانی که نماینده است و در راستای استیفای حقوق مردم صحبت می‌کند امنیت دارد، در بخش کارگران هم باید اینطور باشد اما نمایندگان کارگران با معضلات مختلف و در نهایت با اخراج روبه رو می‌شوند.

وی ادامه داد: در قزوین هم نمونه‌هایی از این موضوع را داریم و در شرکت نخ البرز بعد از فعالیت کارگر در شورای اسلامی کار بدون هیچ‌گونه قصور و مشکل و حتی باوجود بررسی در اداره کار دو عضو با پایان کار مواجه شدند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: راه‌حل باید قانونی باشد، با گفتمان در نهایت می‌توان صرفا در چند واحد محدود حضور پیدا کرده و کارگر و کارفرما را متقاعد کرد تا تشکل تشکیل بدهند؛ البته اگر تشکلی هم شکل بگیرد و صرفا دکوری باشد به هدف نخواهد رسید.

قراردادهای موقت تشکل‌های کارگری را ضعیف کرده است

وی اضافه کرد: از روزی که قرارداد موقت آمد، تشکل‌ها ضعیف‌تر شدند و وزارت کار و مجلس باید برای این موضوع تدابیری بیندیشند؛ البته یک لایحه ارائه شده بود که نظر تشکل‌ها و کارفرماها را جلب نکرد.

اسدی گفت: یکی از معضلات هم پیمانکاری شرکت‌های دولتی است، شاهد این هستیم که شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی کار را به پیمانکاران واگذار می‌کنند و آن‌ها هم حقوق کارگر را رعایت نمی‌کنند که این مشکل هم بارها در کمیسیون‌های امنیت کارگری و جلسات مختلف بیان شده است.

خبرنگار باید آزاد باشد و آزادانه گزارش تهیه کند

اسدی در حمایت از خبرنگار و سرپرست دفتر ایلنا در قزوین گفت: شنیدیم که مشکلاتی برای این خبرنگار ایجاد شده، خبرنگار باید آزاد باشد، آزادانه در بین مردم برود، صحبت کند، گزارش تهیه کند و جامعه را آگاه کند، جعفری هم به نظرم تنها خبرنگاری بود که دوره کرونا جان خود را کف دست گرفت به جاهای مختلف و بیمارستان‌ها می‌رفت، گزارش تهیه و مردم را آگاه می‌کرد.

وی ادامه داد: در دهه محرم هم قرار داریم، انتظار داریم دادستان تدبیری بیندیشد، تا این خبرنگار آزاد شود؛ این خبرنگار یکی از افرادی است که مشکلات قشر کارگری را هم رصد، پیگیری و گزارش می‌کرد. امیدواریم هر چه سریع‌تر شاهد اقدامات لازم برای آزادی وی باشیم.

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز