خبرگزاری کار ایران

یک مسئول:

خراسان رضوی رتبه اول کشت گیاهان دارویی را در کشور دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۹۳۱

مدیر عامل اتحادیه کشاورزی گیاهان دارویی استان خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌های کشور کشت گیاهان دارویی را تا ۴۰ درصد به صورت زراعی دارد.

به گزارش ایلنا از مشهد، اعظم یوسفی با اشاره به جایگاه نخست استان در کشت گیاهان دارویی در کشور اظهار کرد: در این زمینه کارخانه‌های صاحب‌نامی در عرصه صادرات به آسیای میانه، اوراسیا و اروپا در استان در حال فعالیت هستند که در خراسان رضوی بازار رقابتی گیاهان دارویی پررنگ‌تر از سایر استان‌ها وجود دارد.

وی افزود: اتحادیه تعاونی کشاورزی گیاهان دارویی ۱۲ شرکت ثبت شده دارد که بحث تولید و فراوری برای صنایع غذایی، صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی، صنایع عرق‌گیری و اسانس‌گیری و بسته‌بندی را به صورت مشخص دنبال می‌کند.

یوسفی ایجاد زنجیره ارزش و تأمین گیاهان دارویی را پر اهمیت دانست و اظهار کرد: با توجه به ظرفیت استان به عنوان پایلوت کشور و خاورمیانه در ایجاد زنجیره ارزش گیاهان دارویی ورود پیدا کردیم و از مرحله تولید تا مرحله بازار مصرف براساس نیاز بازار داخلی و خارجی کار کرده‌ایم.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی کشاورزی گیاهان دارویی خراسان رضوی ادامه داد: زیره سبز، نعناع فلفلی، گل‌ محمدی، آنغوزه، باریجه، زیره سیاه کوهی، خاکشیر، رازیانه، شیرین بیان و بالنگو جزو گیاهان اصلی هستند که در استان خراسان رضوی کشت زراعی می‌شوند و از نظر سطح زیر کشت رقم قابل توجهی دارند.

وی استان خراسان رضوی را تأمین‌کننده توده زیره کوهی برای استان‌های دیگر عنوان کرد و گفت: از نظر گل محمدی، زعفران و زیره سبز مقام اول تولید در کشور را داریم و کارهایی در بخش تناسب اراضی در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌هایی با اداره کل امور عشایر و اداره کل منابع طبیعی استان برقرار شده که با توجه به خاستگاه بومی هر گیاه در هر شهرستان، زراعی‌سازی شود تا گونه‌ها از خطر انقراض نجات پیدا کنند.

یوسفی تشریح کرد: شهرک‌های گیاهان دارویی در حال شکل‌گیری است و تمام زنجیره‌های تولید، ارزش محصول، اشتغال‌زایی، فرهنگ‌سازی مصرف گیاهان دارویی و اکوتوریسم در آن دیده شده و این طرح در حال جذب سرمایه‌گذار است تا به نوعی واسطه‌گری حذف و قیمت گیاهان دارویی واقعی شود.

وی به بحران خشکسالی در استان اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه روز به روز اراضی که دسترسی به آب دارند کمتر می‌شود، بنابراین باید بیشتر روی گیاهانی سرمایه‌گذاری کنیم که نیاز آبی کمی دارند. برای خرید تضمینی و کشت قراردادی محصولاتی مانند آنغوزه، زیره سیاه و سبز و گیاهانی که مصرف علوفه‌ای و دامی دارند مانند خارشتر ورود پیدا کرده‌ایم که امیدواریم این بخش هم در پایلوت استانی موفق شود و در اقتصاد خرد و روستایی، اشتغال‌زایی و تأمین نیاز دام استان شاهد دستاورد باشیم.

یوسفی خاطرنشان کرد: اتحادیه گیاهان دارویی استان تنها اتحادیه‌ای است که همراه با اتحادیه مرکزی کشوری در تهران از سال ۹۷ در حال خدمت‌دهی راهبردی به جامعه کشاورزان، فعالان اقتصادی و دانش‌آموختگان است و معضلی که در اتحادیه وجود دارد یکپارچه‌سازی است تا بتواند خدمات خود را در بخش‌های خصوصی و دولتی به درستی توزیع کند و به دنبال رفع این مانع هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز